Sprawdzanie umiejętności językowych na rekrutacji – na co być gotowym?
Aplikujesz na stanowisko na którym wymaga jest znajomość języka obcego? Na co musisz być gotowy podczas rekrutacji?
Coraz rzadziej pracodawcy ufają informacjom na temat poziomu znajomości języka obcego, jaki kandydaci umieszczają w CV. Zbyt często okazuje się, że poziom „komunikatywny” jakim chwali się kandydat sprowadza się do umiejętności bardzo podstawowych, nie pozwalających na prowadzenie zrozumiałej i efektywnej rozmowy z druga osobą. W efekcie, pracodawcy chcą w trakcie rekrutacji sprawdzić czy kandydat rzeczywiście zna język i na jakim poziomie. Jak to robią?
Podstawowym sposobem sprawdzania kompetencji jest poprowadzenie krótkiej rozmowy w wybranym języku obcym. Tą metodę stosują firmy, w których język obcy wykorzystywany jest sporadycznie i przede wszystkim chodzi o to, by kandydat potrafił dogadać się z obcokrajowcem. Zwykła rozmowa w obcym języku nie bada ani umiejętności biernych (czytania czy rozumienia ze słuchu) ani słownictwa specjalistycznego.
Kolejny poziomem badania umiejętności językowych jest sprawdzenie poziomu znajomości gramatyki, które najczęściej opiera się o test językowy. Dzięki niemu, pracodawca może ocenić, czy pracownik posiada deklarowaną znajomość zasad językowych i słownictwa.
Przy stanowiskach, na których konieczne jest ciągłe posługiwanie się językiem obcym, pracodawcy przeprowadzają bardziej skomplikowane testy, polegające również na konieczności przeczytania ze zrozumieniem zadanego tekstu i napisania odpowiedzi pisemnie – np. maila na zadany temat. Tego typu testy najczęściej wykonywane są online i stanowią jeden z pierwszych etapów rekrutacji.