Każde spotkanie może być rozmową o pracę
Przyzwyczailiśmy się myśleć, że rozmowa w sprawie pracy to oficjalne spotkanie w siedzibie firmy, do której uprzednio złożyliśmy aplikację. Tymczasem zmieniły się realia, zmienił się rynek i tak naprawdę każde spotkanie – czy to biznesowe, czy prywatne – może w efekcie przerodzić się w rozmowę kwalifikacyjną.
Pracodawcy coraz mocniej narzekają na brak odpowiednich pracowników. Oczywiście, część tych narzekań to kwestia nierealistycznych wymagań, część z nich jest też kwestią proponowania głodowych pensji, ale część jest rzeczywistym i obiektywnym brakiem możliwości zatrudnienia osoby o określonych kompetencjach. Nic więc dziwnego, że pracodawcy szukają różnych sposobów na pozyskanie pracowników, a jedną z popularniejszych metod staje się tzw. social network, czyli znajomi znajomych i jeszcze ich znajomi.
Prawda jest taka, że nawet jeśli z obecnej pracy zadowoleni jesteśmy w zupełności to nie możemy wiedzieć na pewno czy tak samo będzie za rok, dwa lub pięć. Dlatego każde spotkanie biznesowe, należy traktować jako okazję do zaprezentowania nie tylko swojej firmy, ale również swojej osoby. Nigdy bowiem nie wiemy, czy znajomość ta, nie przerodzi się w coś więcej, w ramach naszej kariery zawodowej.
Na każdym spotkaniu warto więc zadbać o:
- Przygotowanie
- Profesjonalizm
- Ubiór
- Słowność
- Bycie w kontakcie
Twój rozmówca musi odnieść wrażenie że jesteś przygotowany do spotkania. Wiesz co chcesz osiągnąć, jakie są Twoje cele i jakie możliwości. Po spotkaniu pozostawisz w nim wrażenie osoby kompetentnej i sumiennie podchodzącej do zadania.
Odpowiednie zachowanie, wiedza na temat przedmiotu spotkania, znajomość tematu, błyskotliwość – to wszystko sprawi że Twój rozmówca będzie postrzegał Cię jako osobę specjalistę. Jeśli w przyszłości będzie jego znajomy będzie szukał profesjonalisty w Twojej branży, jak myślisz o kim pomyśli Twój kontrahent czy klient?
Nawet jeśli Twoje spotkanie odbywa się w piątek, który w większości firm jest tzw. casual friday (czyli dniem w którym można przyjść ubranym nieco luźniej do pracy niż zwykle), to Ty na spotkanie przyjdź elegancko i gustownie ubranym. Nic nie tracisz (w końcu chodzisz tak do pracy codziennie) a możesz zyskać miano człowieka profesjonalnego i odpowiedzialnego – w końcu strój wpływa na pierwsze wrażenie bardzo mocno. A szansy na drugie pierwsze wrażenie mieć już nie będziesz.
Jeśli obiecałeś podczas spotkania przesłać dalsze szczegóły, wysłać zdjęcia produktu czy podsumować zebranie – zrób to w wyznaczonym terminie. Niesłowność jest jedną z cech która najmocniej zraża potencjalnych pracodawców i kontrahentów.
Zawsze miej przy sobie wizytówki i zawsze zapisuj kontakt do osoby z którą rozmawiasz. Przypominaj się, zadzwoń, napisz maila. Nawet jeśli nie kontynuujecie biznesów, warto raz na czas podtrzymać kontakt. Po pierwsze stworzysz tym miłe wrażenie, po drugie zaś, kontakt zostanie podtrzymany i jeśli znajomy kontrahenta będzie szukał kogoś z Twojej branży…to sam wiesz co może się wydarzyć.
Słynny cytat z filmu Forrest Gump mówi o tym że Życie jest jak pudełko czekoladek. Nigdy nie wiesz, na co trafisz. Może zdarzyć się więc tak, że Twój jutrzejszy klient, za dwa lata okaże się najlepszą belgijską czekoladką z wymarzoną pensją, wyzwaniami i mnóstwem benefitów. Musisz tylko trzymać w ręku bombonierkę.