Czy masz inicjatywę?
Inicjatywa to jedna z cech często poszukiwanych przez pracodawców u pracowników. Większość osób, pytanych o to, czy mają inicjatywę odpowiada, że oczywiście są osobami z inicjatywą. W rzeczywistości jednak nie jest to aż tak powszechna cecha. Jak ocenić własną inicjatywę i jak na to patrzą pracodawcy? Jakie pytania na rozmowie kwalifikacyjnej badające tą cechę możesz otrzymać?
Inicjatywa to kompetencja, która polega na tym, że pracownik angażuje się w prowadzone działania, samodzielnie szuka rozwiązań, poddaje pomysły, śledzi wydarzenia w branży, przynosi pomysły, które nie dotyczą bezpośrednio jego stanowiska, ale mogą pomóc firmie (np. narzędzie, które poprawi komunikację). To osoba, która ma otwarty umysł, rozgląda się dookoła siebie i widzi szanse, które można wykorzystać.
W procesie rekrutacji inicjatywę ocenia się na następujących poziomach: (opisy w poszczególnych firmach mogą się oczywiście różnić, ale chodzi o podobne zachowania).
- Poziom 1 – brak inicjatywy. Pracownik jest bierny, nie poddaje samodzielnie pomysłów, wymaga prowadzenia za rękę i precyzyjnych instrukcji. Wykonuje jedynie powierzone mu zadania.
- Poziom 2 – inicjatywa słaba. Pracownik z rzadka zgłasza pomysły i usprawnienia dotyczące własnej pracy. Sporadycznie samodzielnie usprawnia własną pracę. Wymaga poddawania nowych rozwiązań przez przełożonych. Niechętnie bierze odpowiedzialność za dodatkowe zadania.
- Poziom 3 – inicjatywa dobra. Pracownik zgłasza usprawnienia dotyczące własnej pracy, stara się wnosić nową jakość w pracę poddając nowe pomysły i rozwiązania. Śledzi branże, konkurencję, wiadomości technologiczne i wykorzystuje je w pracy.
- Poziom 4 – inicjatywa bardzo dobra. Pracownik jest pomysłowy. Przedstawia nowe rozwiązania i pomysły. Generuje nowe zadania i tematy do pracy. Samodzielnie szuka rozwiązań i sam organizuje sobie czas pracy po wykonaniu bieżących zadań.
- Poziom 5 – inicjatywa doskonała. Pracownik myśli strategicznie, wykorzystuje wszystkie szanse i możliwości. Problemy traktuje jako wyzwanie i samodzielnie je rozwiązuje. Jest w stanie zaangażować innych do działania i ma pomysły dotyczące innych działów czy całej firmy. Jest pierwszą osobą, która tworzy i wprowadza innowację.
Jakie pytania sprawdzające inicjatywę możesz otrzymać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej?
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej trudno sprawdzić inicjatywę w działaniu – można opierać się jedynie na deklaracjach i przykładach zachowań świadczących o inicjatywie, które kandydat przedstawi. Jakie zatem pytania możesz otrzymać?
Proszę podać przykłady z Pana przeszłości, kiedy wykazał się Pan inicjatywą
Najprostsze pytanie, które jednak sprawia kandydatom sporo trudności. Nie chodzi tu o to, że musisz mieć na koncie jakieś duże i bardzo innowacyjne wdrożenie. Inicjatywa to również sytuacja, w której to ty zaproponowałeś i zorganizowałeś firmowe spotkanie, znalazłeś nowe narzędzie, które mogłoby usprawnić twoją pracę i zaproponowałeś je szefowi, czy sytuacja, w której np. rozmawiając w czasie prywatnej podróży pociągiem ze współpasażerem przedstawiłeś swoją firmę i pozyskałeś klienta. Przypomnij sobie zatem wszystkie sytuacje, w których napisałeś do szefa w mailu „szefie, mam taki pomysł żeby” lub „szefie, właśnie przeczytałem artykuł o tym… może moglibyśmy to jakoś wykorzystać?”. Spróbuj przywołać wszystkie te sytuacje w których zrobiłeś coś mimo tego, że nikt nie kazał ci tego robić – nie było to zadanie zlecone przez przełożonego. Jeśli kiedykolwiek zdarzyło ci się coś zaproponować, zgłosić się na ochotnika, z własnej woli zaangażować w jakieś działanie (nawet jeśli była to rzecz mała z perspektywy firmy) to jest to ten przykład na który czeka osoba, która prowadzi rozmowę kwalifikacyjną.
Jak przejawia się inicjatywa w Pana życiu?
Tak postawione pytania rozszerza ci nieco pole manewru o sytuacje poza zawodowe. Zawsze lepiej będzie podać przykład z pracy, ale jeśli masz małe doświadczenie to pomyśl o rzeczach które robisz poza pracą. Może masz na koncie akcje wolontaryjne? Może sam zorganizowałeś wakacyjny wypad dla przyjaciół? Może dzięki twojemu działaniu coś zmieniło się w twojej lokalnej społeczności?
Proszę podać przykład inicjatywnego zachowania z ostatniego tygodnia
Tutaj musisz odnieść się do perspektywy czasowej – zatem nie muszą to być duże projekty. Jeśli będziesz podawać przykłady postaraj się by było ich kilka.
Jak wykazać się inicjatywą w trakcie Assessment Center?
W trakcie AC również bada się inicjatywę. Zachowanie, które świadczy o tym, że masz inicjatywę, to: branie odpowiedzialności za wykonanie zadania, zachęcanie innych do pracy, poddawanie pomysłów w jaki sposób zadanie można rozwiązać, szukanie innych rozwiązań i przede wszystkim zaangażowanie w rozwiązanie zadania. Jeśli siedzisz cicho, tylko notujesz lub się przyglądasz, to nie wykażesz się inicjatywą. Pamiętaj, nie musisz być liderem w grupie. Nie musisz być najgłośniejszy, ale musi być widać że pracujesz i szukasz różnych dróg rozwiązania.