Rozmowa kwalifikacyjna na praktyki – jak się przygotować?
Powolutku zaczyna się już poszukiwanie miejsc na praktyki studenckie. Jeśli student zabierze się za poszukiwanie odpowiedniej firmy wcześnie, ma szanse trafić do firmy, w której rzeczywiście będzie w stanie się czegoś nauczyć. Chętnych jest wielu, a firm, które organizują sensowne i przydatne praktyki wcale nie tak wiele – dlatego nawet do rozmowy kwalifikacyjnej na praktyki czy bezpłatny staż również trzeba się przygotować – by te na te dobre praktyki się dostać. O czym pamiętać?
Wielu kandydatom wydaje się, że skoro praktyki są bezpłatne, to pracodawca nie ma prawa w zasadzie niczego wymagać od kandydata i powinien cieszyć się, że ktoś w ogóle chce przyjść i za darmo pracować. Tymczasem, sprawa wcale tak z perspektywy pracodawcy nie wygląda. Praktykantowi daje on nie tylko narzędzia do pracy, ale również czas osób, które się praktykantem zajmują – przydzielają mu zadania, rozliczają z nich, sprawdzają poprawność wykonania. Ten czas kosztuje -pracodawca przecież wypłaca opiekunowi wynagrodzenie. Dlatego też pracodawca chce mieć pewność, że jeśli przyjmie praktykanta, to nie będzie on przeszkadzał w pracy, tylko jego obecność da firmie realną korzyść. Nawet niewielką, ale jednak. Stąd zupełnie profesjonalne podejście w najlepszych firmach do rekrutacji osób na praktyki i przyjmowanie najbardziej zdolnych i najmocniej zmotywowanych studentów. Podczas spotkania rekrutacyjnego na praktyki trzeba zatem przekonać pracodawcę, że to właśnie my jesteśmy najlepszą inwestycją. Jak to zrobić?
Dress code, czyli strój na rozmowę kwalifikacyjną
Rozmowa kwalifikacyjna niezależnie od tego czy dotyczy spotkania w sprawie praktyk czy pracy na specjalistycznym stanowisku, jest nadal spotkaniem biznesowym. Z tego też powodu ważne jest to jak zaprezentujemy się pracodawcy. Ubiór kandydata powinien zatem być taki jak na standardową rozmowę kwalifikacyjną- czyli biznesowy. Nie musimy koniecznie wbijać się w pełny garnitur, ale marynarka jest konieczna. Oczywiście nie można zapominać o czystych butach (eleganckich) i umytych włosach. Jakkolwiek też o studenckich imprezach krążą legendy, w wieczór poprzedzający rozmowę kwalifikacyjną lepiej się od nich powstrzymać.
Informacje o firmie
Idąc na rozmowę kwalifikacyjną, w której zdobywać będziemy pierwsze szlify doświadczenia zawodowego warto przyjrzeć się dokładnie samej firmie i jej profilowi działalności. Sporo informacji znajdziemy na stronie internetowej firmy, a o pozostałe interesujące nas kwestie można zapytać już na rozmowie. Potencjalny „praktykodawca” na pewno zapyta o to, skąd pomysł na to, by praktykować właśnie w tej firmie. Odpowiedź powinna przekonać go, że kandydat celowo wybrał właśnie tą firmę, a nie że jest mu wszystko jedno, bo gdzieś te praktyki musi zrobić.
Kompetencje i umiejętności
Praktykanci nie mają jeszcze wielu praktycznych doświadczeń zawodowych, ale powinni mięć wiedzę – nabytą w trakcie studiów – która przyda się w firmie i pozwoli wdrożyć się w praktyczne zagadnienia poruszane na praktykach. Kandydat powinien więc potrafić opowiedzieć o swoich umiejętnościach. Warto przed rozmową zastanowić się również nad tym, jakie inne umiejętności, które zdobyliśmy poza studiami (np. na wolontariacie), mogą się nam w trakcie praktyk przydać.
Zainteresowania zawodowe
O ile osoby z pięcio czy dziesięcioletnim doświadczeniem zawodowym nie pyta się o to dlaczego zdecydowały się na prace w tym czy innym obszarze zawodowym, o tyle w przypadku studentów takie pytanie wcale nie jest bezzasadne. Pokazuje bowiem, czy dla studenta kierunek który studiuje (i w ramach którego będzie miał praktyki) to rzeczywiście życiowa pasja, którą pogłębia, czy też może kierunek, z którym nie wiąże przyszłości (a co za tym idzie zadaniami podczas praktyk też nie będzie zainteresowany). Dlatego też, warto przygotować się na pytanie dotyczące powodów wybrania kierunku studiów czy charakteru praktyk.
Oczekiwania wobec praktyk zawodowych
Jednym z ważniejszych pytań podczas rekrutacji na praktyki, jest pytanie o to, czego kandydat po praktykach oczekuje. Czego chce się nauczyć? Jakie doświadczenia zdobyć? Najlepiej, jeśli przygotujemy sobie na spotkanie konkretny – czyli rzeczywiście przemyślimy to, dlaczego zależy nam na praktykach i jakie umiejętności możemy zdobyć. Ogólne stwierdzenie „chcę zobaczyć jak to wygląda w praktyce” nie przekonuje że wiesz, po co idziesz na praktyki.
Nawet jeśli praktyki są obowiązkowe i wydają się przykrym obowiązkiem, to mamy do wyboru – trafić w miejsce w którym możemy się czegoś nauczyć, lub do miejsca, w którym będziemy parzyć kawę. By jednak móc dostać się tam, gdzie się czegoś praktycznego nauczymy, trzeba mieć na siebie pomysł.
Najczęściej pojawiające się pytania
Choć arsenał pytań rekrutacyjnych przy przyjmowaniu na praktyki zawodowe jest szeroki, jest kilka takich, które pojawiają się najczęściej. Warto się na nie przygotować:
- Jaki ma Pan pomysł na karierę po studiach?
- Dlaczego powinniśmy przyjąć właśnie Pana?
- Jak wyobraża Pan sobie dzień z życia praktykanta w naszej firmie?
- Jakie są Pan mocne / słabe strony?
- Które przedmioty na studiach uznaje Pan za najbardziej interesujące?
- Co mógłby Pan robić w życiu, gdyby nie udało się Panu znaleźć pracy w zawodzie?
Pytania do pracodawcy
Tak samo jak w przypadku tradycyjnych rozmów kwalifikacyjnych tak i przy rekrutacji na praktyki, kandydat może zadać pytania pracodawcy. O co warto zapytać?
- O referencje (czy praktykanci je dostają)
- O typowe zadania podczas praktyk (dzięki temu dowiemy się co będziemy robić a co za tym idzie czego się możemy nauczyć)
- O opiekuna praktyk (czy taka osoba jest delegowana przez firmę, na czym polega jej opieka nad praktykantem)
Jak długo firma realizuje praktyki (jeśli ma w tym względzie doświadczenie, są spore szanse że ma wypracowane procedury, które pozwalają praktykantowi spędzić czas efektywnie i produktywnie. Firmy, które mają w tym względzie małe doświadczenie mogą nie potrafić zarządzać czasem praktykanta i może on mieć mało odpowiedzialne zadania lub być pozbawiony opieki).
Praktyki warto wybierać z głową i pamiętać o tym, że większości firm nie zależy na praktykancie, który przychodzi praktyki „odbębnić” – jeśli taka postawa zostanie zauważona, to praktykant nie dostanie się do takiej firmy. Nie będzie ona bowiem chciała tracić czasu swoich pracowników na współpracę z osobą, której nie zależy.