Dlaczego „mogę spróbować” nie da ci pracy
Kandydaci z niewielkim doświadczeniem zawodowym, będąc na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko, na którym do tej pory jeszcze nie pracowali, na pytanie o to, czy uważają iż poradzą sobie z obowiązkami, często odpowiadają „mogę spróbować”. Dlaczego taka odpowiedź prawie zawsze oznacza skreślenie z listy kandydatów i brak propozycji pracy?
Co z perspektywy pracodawcy kryje się za stwierdzeniem „mogę spróbować”?
Osoba, która po wysłuchaniu opisu zadań na danym stanowisku mówi „mogę spróbować” oznacza osobę, która:
- nie wie czego chce – może robić to, a może coś zupełnie innego. Nie wie co lubi i w jakim kierunku chce się rozwijać;
- nie wierzy w swoje możliwości, nie jest pewna, że sobie poradzi (gdyby była pewna, nie użyłaby słowa „próba”, która raz wychodzi a raz nie wychodzi);
- ustawia się w pozycji osoby, która robi komuś przysługę, że się tym tematem zajmie (brakuje tylko tego, by dodała „łaskawie mogę spróbować”)
- nie jest zmotywowana (gdyby była, powiedziałaby że chce spróbować, a nie że „może”)
- nie bierze odpowiedzialności – jak się okaże, że sobie nie radzi, to nie będzie jej wina – przecież ona tylko powiedziała, że może spróbować, a decyzja była po stronie managera.
Dlaczego pracodawcy nie chcą ludzi, którzy „mogą spróbować”?
Osoby bez doświadczenia zawodowego są wielką niewiadomą. Może okazać się, że będą sobie świetnie radzić, może okazać się, że nie będą się w stanie nauczyć. Innym zagrożeniem jest też to, że osobom takim, to co będą robić się nie spodoba i taką pracę porzucą. Z tego powodu, pracodawcy nie widzą sensu inwestowania czasu oraz nierzadko niemałych pieniędzy w szkolenie osoby, której motywacja jest słaba i która po prostu „może spróbować”. Wolą osobę, która „bardzo chce się nauczyć i podjąć wyzwanie”.
Co powiedzieć, zamiast „mogę spróbować”?
Pracodawca, jeśli ma zainwestować w ciebie czas i pieniądze musi mieć poczucie nie tylko tego, że poradzisz sobie z obowiązkami, ale również tego, że zadania, jakie na ciebie czekają, przynajmniej w części będą ci odpowiadać i dawać ci satysfakcję. Dlaczego? Bo dzięki temu nie znikniesz z pracy za dwa tygodnie. Oczekują pewności siebie, determinacji i chęci do pracy – tylko taki człowiek będzie starał się ze wszystkich sił jak najszybciej się nauczyć i jak najlepiej sobie z zadaniami radzić. Osoba nie zmotywowana, nie będzie miała takiej energii i albo nie będzie się uczyć albo nie będzie się starać. Tak czy siak, będzie kiepskim pracownikiem.
Jak zatem odpowiedzieć? Pokaż, że jesteś przekonany, że sobie poradzisz i bardzo chcesz móc się wykazać oraz, że zrobisz wszystko co możesz by jak najszybciej świetnie radzić sobie z zadaniami. Zamiast „no w zasadzie nigdy tego nie robiłem, ale ewentualnie mogę spróbować” powiedz „bardzo chcę się tego nauczyć i wierzę, że Państwa firma da mi taką szansę. Jestem pewien, że szybko opanuję niezbędne umiejętności i udowodnię Państwu, że to była dobra decyzja. Jeśli mina czymś zależy, to pracuję ze wszystkich sił, by to osiągnąć, a na doświadczeniu w tym obszarze bardzo mi zależy.” – czy ta druga odpowiedź nie brzmi inaczej? Bardziej przekonująco?