Wiedza o firmie do której aplikujesz – jak się przygotować?
Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej jest jednym z najważniejszych etapów, przez które musi przejść osoba starająca się o pracę i jednocześnie tym etapem, który najczęściej okazuje się być problematycznym. Jak się solidnie przygotować do spotkania i o czym pamiętać?
Dlaczego nasza firma? – po co takie pytanie?
Na każdej rozmowie kwalifikacyjnej pada pytanie o to, co Pan/ Pani wie o naszej firmie (lub w wersji połączonej z powodami aplikacji „dlaczego wysłał Pan/ Pani CV do naszej firmy”. Kandydaci często mówią, że to pytanie zadaje się po to, by osoba rekrutująca mogła posłuchać pochlebstw na temat firmy. Tymczasem kompletnie nie o to chodzi. To pytanie nie jest zadawane po by posłuchać peanów zachwytu nad firmą, ale w kilku innych powodach:
- po to, by zbadać motywacje kandydata do pracy i zorientować się czy na spotkanie przyszła osoba, która rzeczywiście chce pracować w tej firmie czy też osoba, której jest wszystko jedno gdzie będzie pracować (i której siłą rzeczy na tej konkretnej firmie nie zależy.
- po to, by zobaczyć, czy osoba przygotowała się do spotkania i na tej podstawie wyciągnąć wnioski na temat jej obowiązkowości i sposobie pracy. Przykładowo, jeśli rekrutujemy handlowca i okazuje się, że niewiele wie on o firmie, której przyszedł sprzedać siebie, to można założyć, że na spotkanie z klientem też pojedzie nieprzygotowany. Jeśli bowiem nie przygotował się do spotkania na którym miał „sprzedać siebie” to dlaczego będzie mu zależało bardziej w sytuacji, w której będzie miał sprzedać produkt czy usługę?
- oo to, by sprawdzić, czy kandydat dobrze rozumie specyfikę pracy w firmie i czy zapoznał się na tyle z firmą i ogłoszeniem, by wiedzieć (lub przynajmniej mieć wyobrażenie) o tym jakie będą jego zadania.
- po to, by zobaczyć, czy kandydat zna branżę (co może być w pracy przydatne)
- po to, by zobaczyć czy obszar działalności firmy jest dla kandydata interesujący
Nie zawsze na wszystkich tych elementach pracodawcy zależy – przykładowo, dla programisty ważniejsze będą języki programowania, metodologia pracy i rodzaj prowadzonych projektów niż to czy firma jest podwykonawcą firmy A czy Z. Niemniej jednak motywacja do pracy jest dla firmy zawsze ważna każda firma chce zatrudnić człowieka, który ma zapał i pasję do pracy – a jeśli odrobił lekcję i przygotował się do spotkania, to założenie jest takie, że jakiś zapał (przynajmniej minimalny) ma. Jeśli się nie przygotował to niestety zapał jest zerowy. (Wyobraź sobie, że idziesz do kina i o filmie na który się wybierasz nie wiesz kompletnie nic – nawet tego, jaki to gatunek filmu. Czy można uznać, że jesteś tym filmem szczerze zainteresowany?)
Jak się przygotować do pytań o firmę?
Dobre przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej nie oznacza rzucenia okiem na stronę internetową i przeczytanie tego, co znajduje sie na stronie głównej. oczywiście jest to lepsze niż nic, ale dobre przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej może zająć nam nawet 2-3 godziny. Na szczęście – nawet jeśli nie dostaniesz pracy, nie jest to czas zmarnowany. Dowiesz się nieco więcej o rynku, poznasz niektóre branżowe pojęcia a jeśli szukasz pracy w podobnym do siebie otoczeniu biznesowym, na kolejną rozmowę kwalifikacyjną, będziesz przynajmniej znał konkurencję. To również coś. Jakie elementy trzeba zatem przygotować?
Produkty i usługi
Podstawą są produkty i usługi firmy. Bywa tak, że znamy firmę tylko z jednej rzeczy, którą oferuje, a tak naprawdę, firma ma wiele obszarów działalności. Jesli znasz jedynie ów “wierzchołek góry lodowej” to dla osoby prowadzącej spotkanie jasnym jest, że nie poświęciłeś na przygotowania zbyt dużo czasu (zatem ci jednak nie zależy). Nieważne czy kandydujesz na stanowisko operacyjne, chcesz być programistą, HRowcem, księgowym czy logistykiem – to jakie firma oferuje produkty bądź usługi przenika przez wszystkie departamenty i jest podstawą funkcjonowania organizacji – musisz je bardzo dobrze znać. O tym, co firma oferuje, dowiesz się najszybciej ze strony internetowej. Pamiętaj, by dobrze przeczytać wszystkie zakładki i podstrony. Niezłym źródłem informacji może być też np. FanPage na Facebook czy Twitter.Po dobrym przygotowaniu potrafisz odpowiedzieć na następujące pytania:
- jakie są podstawowe produkty lub usługi firmy
- jakie produkty lub usługi firma wprowadziła jako pierwsze, a jakie ostatnio
- w jakim kierunku firma chce się rozwijać
- co firma uważa za swoją przewagę konkurencyjną
- jaki jest target firmy (do kogo firma kieruje swoją ofertę)
Pracownicy i zarząd
O tyle ważna informacja, że mówi ci po pierwsze jak duża jest firma, po drugie zaś, czy firma jest pochodzenia polskiego czy ma kapitał zagraniczny. Dobry research w tym zakresie pozwala też przewidzieć, czy firma zatrudnia głównie osoby młode czy ma szeroki przekrój specjalistów. Źródłem informacji w tytm zakresie jest strona internetowa (głównie części “o firmie” i zakładka poświęcona ofertom pracy) oraz serwisy społecznościowe branżowe (takie jak np. Goldenline). Jeśli znasz nazwisko osoby, z którą będziesz rozmawiać, warto też poszukać informacji o tej osobie – jak długo pracuje w firmie, w jakim jest wieku, jakie ma doświadczenie. Dobry research w tym zakresie pozwala ci odpowiedziec na następujące pytania:
- czy firma jest polska czy zagraniczna,
- jak jest duża,
- czy ma oddzialy tylko w Polsce, a może w kilku miastach, albo za granicą?
- kim jest szef firmy,
- z kim będziesz rozmawiał i jaka to jest osoba,
- czy firma stawia na pracowników i dba o wizerunek w tym zakresie (np. ma uzupełnioną zakładkę dotyczącą kariery, zachęca do aplikowania, pokazuje benefity i profity z pracy, w internecie pojawiają się artykuły dotyczące metod HR jakie stosuje)
Otoczenie biznesowe
Krótko mówiąc – konkurencja firmy. Pozwala przewidzieć to, czy firma jest na rynku konkurencyjna (czyli czy będziesz pracował dla lidera czy firmy, która ta pozycję straciła a może dla kogoś, kto dopiero zaczyna swoją walkę o kawałek tortu zwany rynkiem) – to wszystko ma znaczenie i przejawia się w tym, jak wygląda praca w danej firmie. Lider musi swoją pozycje utrzymać (więc pracuje się ciężko, ale z poczucim sukcesu i zwycięstwa), firma która straciła pozycję może być niespokojna, atmosfera napięta, a pracownicy moga odchodzić do konkurencji. firmy, która dopiero zaczyna, pracownicy dzielą się kopetencjami a ciśnienie na efekt może być bardzo wysokie. Warto też zadać sobie trud poszukania jakie firmy stanowią największą konkurencję dla naszego potencjalnego pracodawcy – wprawdzie nikt nas o to nie zapyta, ale może pojawić sie okazja pochwalenia się tą wiedzą, a wtedy jasno dajemy do zrozumienia, że dobrze znamy branżę.
Historia firmy
Ważne szczególnie przy firmach dużych, z tradycjami, które sa z nich dumne oraz przy firmach, które zmieniały właścicieli i zarząd. Dlaczego? Przede wszystkim po to, byśmy nie palnęli gafy w postaci stwierdzenia, że chcemy pracować dla rodzimej frmy podczas gdy jest ona dawno sprzedana zagranicznemu kontrahentowi, tylko zachowała starą nazwę. Najwązniejsze informacje na ten temat znajdą się na stronie internetowej firmy.
Ważne detale (specyficzne pojęcia, kolorystyka strony, blogi, newsy)
Niektóre strony wyposażone są w blog lub zakładkę dla mediów – warto rzucić na to okiem i zapamietać nagłówki ostatnich dwóch trzech wiadomości. bywa, że pracodawca chcąc sprawdzić jak kandydat się przygotował, zapyta o to wprost. Inne wazne elementy to np. specyficzne pojęcia, które spotkamy na stronie internetowej a które sa nam nieznane – warto je sprawdzić. Z innych istotnych rzeczy warto wymienić akcje, które organizowała firma czy jakieś opisane na stronie www działania.
Skąd czerpać wiedzę?
Możliwości przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej jest dużo. Największa kopalnią wiedzy jest oczywiście strona internetowa. Przeglądamy na niej wszystkie zakładki i wnikliwie je czytamy. Jeśli firma ma przekierowania na inne strony, również warto je obejrzeć – być może są to inne produkty lub usługi firmy (a może mamy do czynienia z grupą czy holdingiem).
Artykuły prasowe
Wpisując nazwę firmy w wyszukiwarkę możemy dotrzeć do artykułów branżowych i prasowych na temat firmy. Warto to zrobić, gdyż dzięki temu możemy zdobyć wiedzę o ostatnich publikacjach firmy, otoczeniu biznesowym a nawet wazne dla nas opinie o pracy w firmie. W ten sposób znajdziemy też informacje o fuzjach, przejęciach czy wiadomości rynkowe.
Serwisy społecznościowe
Konto na Facebook posiada wiele firm (również takich, dla których nie jest to najlepsze narzędzie PR-owe). Czasem są to Fan Page firmowe, czasem poświęcone produktom. Warto je odwiedzić choćby po to, by zobaczyć jakie informacje z życia firmy są publikowane oraz jakie opinie o firmie lub produktach mają użytkownicy. Jeśli sami mamy konto na FB polubmy profil firmy – niektórzy rekruterzy (zwłaszcza w niewielkich firmach) to sprawdzają (a zawsze jeśli nie dostaniemy pracy, możemy Fan Page “odlubić”).
Brak przygotowania do rozmowy jest dużym błędem. Przygotowanie pozwala nie tylko uniknąć pytań pułapek ale przede wszystkim daje osobie prowadzacej rekrutację poczucie, ze nam jednak zależy na ten pracy i że o firmie myśliy powaznie – a o to przecież nam chodzi.