Czy na rozmowie pytać o zakres obowiązków?
Jednym z elementów profesjonalnie przeprowadzonej rozmowy kwalifikacyjnej powinno być zaznajomienie kandydata z zakresem obowiązków na danym stanowisku.
Zdarza się jednak, że taki element nie występuje. Niekoniecznie jest to wynikiem złej woli osoby przeprowadzającej rozmowę, a niedopatrzenia. Pracodawca wie, na jakie stanowisko rekrutuje, czego będzie wymagał i nie bierze pod uwagę, że kandydat tego nie wie. Czy więc warto i czy można o to dopytywać?
I można, i warto.
Uniknie się w ten sposób sytuacji, w której zostanie się zatrudnionym na stanowisku, które odbiega od naszych wyobrażeń. Niejednokrotnie bowiem pod taką samą nazwą stanowiska kryją się inne obowiązki. Dopytanie o zakres obowiązków pozwala:
- zorientować się, czy mamy wystarczające kompetencje, by podołać zadaniu
- uświadomić sobie, czego musimy się douczyć
- sprawdzić, czy w naszej przyszłej pracy nie ma czegoś, czego robić nie chcemy
- zrozumieć, jak naszą rolę w firmie postrzega szef
- określić możliwości rozwoju i ewentualnego awansu
- określić nasze oczekiwania finansowe
Kiedy dopytać o zakres obowiązków?
Najbezpieczniej i najwygodniej już podczas pierwszego spotkania rekrutacyjnego. Jeśli okaże się, że wzajemne oczekiwania są rozbieżne, nie będziemy tracić czasu na kolejne rozmowy.