Nikt nie lubi ponuraków!
I dlatego osobom nie uśmiechającym się, trudniej znaleźć pracę!
Ja wiem, że ona ma odpowiednie kwalifikacje, ale była taka ponura i zdystansowana na spotkaniu. Nie chcę z nią pracować! – taką wypowiedź usłyszałam ostatnio od menedżera, z którym prowadziłam rekrutację. Kandydatka przepadła. Nie dlatego, że nie miała kompetencji lub była za droga, ale dlatego, że nie potrafiła się uśmiechnąć na rozmowie.
Uśmiech podczas spotkania rekrutacyjnego jest niezwykle ważny. Świadczy o :
- pewności siebie
- zrelaksowaniu
- panowaniu nad stresem i emocjami
- energii i pozytywnym nastawieniu
Osoba uśmiechnięta sprawia też wrażenie bardziej pogodnej, przyjaznej oraz stabilnej emocjonalnie. Menedżer wybierając osobę do swojego zespołu nie myśli jedynie o potrzebnych kwalifikacjach i kompetencjach. Musi również patrzeć na to, czy osoby z jego zespołu dogadają się z nowymi pracownikami i będą chcieli z nimi pracować. Jeśli ma wrażenie, że osoba, którą rozważa jest nieprzyjemna w obyciu i nie będzie budzić sympatii, to skieruje swoją uwagę na kandydatów, którzy mogą lepiej wpasować się w zespół.
Jak uśmiechać się pomimo stresu?
- Tuż przed rozmową pomyśl o czymś przyjemnym – czymś co zawsze wywołuje uśmiech na Twojej twarzy- swoim dziecku, miłym wydarzeniu z przeszłości, przyjacielu – to pomoże wywołać naturalny uśmiech na twarzy.
- Słuchając tego, co mówi do ciebie osoba prowadząca spotkanie, staraj się pamiętać o tym, by słuchając z uwagą, choć delikatnie się uśmiechnąć– wtedy twoje rysy złagodnieją i będziesz wyglądać na osobę bardziej sympatyczną.
- Poćwicz uśmiech przed spotkaniem – do lustra – pamiętaj, że nie może być sztuczny i wymuszony – to daje jeszcze gorszy efekt niż brak uśmiechu.
ft.:Catalin Pop/sxc.hu