Nastawienie „da się” poszukiwane
Czego szukają u kandydatów do pracy managerowie? Umiejętności technicznych, doświadczenia, a może głównie kompetencji miękkich? Oczywiście doświadczenie i wiedza na temat branży i obszaru w którym mamy pracować jest bardzo ważna, ale równie ważne jest nastawienie do wykonywania zadań. Pracodawcy oczekują od pracowników nastawienia proaktywnego. Chcą, by trudność lub problem w pracy był dla nich wyzwaniem, a nie przeszkodą uniemożliwiającą działanie.
Kiedy pracownik napotyka na trudność lub problem w pracy może zrobić dwie rzeczy:
- potraktować problem jako wyzwanie i zastanowić się co można zrobić, jak to zrobić i kogo można poprosić o pomoc
- załamać się i uznać, że nie da się nic zrobić
Pierwsze podejście jest przez pracodawców cenione. Drugie – tępione. Osoby dobrze radzące sobie z trudnościami, inicjatywne i działające dobrze pod presją mają w rekrutacji większe szanse na zatrudnienie. Jak to pokazać na rozmowie kwalifikacyjnej?
- Unikaj stwierdzeń typu „nigdy tego nie robiłam”, „to mi się wydaje trudne”, „mogę spróbować” (pracodawca nie chce próby na którą się „łaskawie” zgadzasz – chce mieć pewność tego, że sobie poradzisz).
- Jeśli na rozmowie padnie pytanie o to, jak poradziłbyś sobie z problemem, z którym do tej pory się nie zetknąłeś nie mów, że musiałbyś się zastanowić – pokaż, że od razu przeszedłbyś do działania (np. zanalizowałbym źródła problemu, rozważył jakie mamy opcje, jakie są ich mocne i słabe strony i mając to gotowe przyszedłbym się skonsultować).
- Unikaj podczas opowiadania o poprzednich doświadczeniach stwierdzeń typu „nic się nie dało zrobić”, „to było niewykonalne”.
- Zadając pytania o nowe obowiązki mów o nich jako o wyzwaniach.
- Uśmiechaj się i na pytanie o trudności i problemy z entuzjazmem pokazuj, że je lubisz.