Jaki masz poziom kontroli swojej pracy?

rp_stres1.jpgOdczuwasz stres w pracy? Główną jego przyczyną najprawdopodobniej jest to, że pracodawca stawia przed tobą wysokie wymagania, a jednocześnie nie masz wystarczająco dużych zasobów na to, by móc kontrolować swoją pracę i odpowiednio ją wykonywać. W takiej sytuacji – dopada nas stres.

W latach 70-tych, model stresu w pracy w oparciu o poziom wymagań oraz możliwości kontroli jaką mamy nad własną pracą opracował dr Karasek i dr Theorell. Uznali oni, że w miejscu pracy, względem pracownika mogą stać niskie i wysokie wyzwania. Jednocześnie pracownik może mieć wystarczające zasoby by zadania realizować lub nie posiadać ich w wystarczającym stopniu (tymi zasobami może być wiedza, czas, wsparcie społeczne itd.).

Jeśli poziom wymagań wobec nas jest wysoki, a możliwości kontroli niskie, to zaczyna się stres.
A co dzieje się w pozostałych przypadkach?

Jeśli wymagania są niskie i poziom kontroli również niski, to zaczynamy być pasywni. Nie wiemy jak coś zrobić, nie jesteśmy w stanie zdążyć na czas, ale jednocześnie, jeśli nie zrobimy tego co mamy zrobić, nic się nie stanie. Zatem nie robimy nic.

Jeśli wymagania są niskie, a poziom kontroli wysoki (czyli zdążamy zrobić co mamy zrobić a praca przychodzi nam łatwo) to wchodzimy w stan relaksu i uspokojenia. Wszystko mamy pod kontrolą a zadania są łatwe (uwaga – w takiej sytuacji ławo się rozleniwić).

Najlepszą sytuacją dla rozwoju pracownika jest taka, kiedy wymagania wobec niego są wysokie i jednocześnie ma on wysoki poziom kontroli swojej pracy – staje się w wtedy aktywny i codzienne wyzwania rozwijają jego umiejętności.

Jeśli zatem stresujesz się w pracy, postaraj się znaleźć taką pracę, w której wymagania nie będą niższe – tylko będziesz mieć więcej możliwości ich realizacji.

Tagi: