Jakie KPI powinieneś mierzyć w kontekście swojej kariery?
Zarządzanie własną karierą jest jak każdy inny biznes. Dokonujesz inwestycji (własnego czasu i zasobów w postaci umiejętności) i oczekujesz zwrotu z inwestycji (w postaci pieniędzy, zadowolenia z pracy, satysfakcji). W każdym biznesie, ustala się tzw. KPI – czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności, które mówią menedżerom, czy są na dobrej drodze do tego, by osiągnąć założone globalne cele czy nie (same wskaźniki również mogą być celem). Takie wskaźniki, warto ustalić również w odniesieniu do własnej kariery, po to, by po pierwsze nie stracić z oczu własnych celów, a po drugie po to, by wiedzieć czy jest się na dobrej drodze i podnosi się swoją efektywność czy nie.
Jak ustalić KPI?
Przede wszystkim muszą być konkretne i mierzalne – inaczej do niczego ci się nie przydadzą. I muszą być oparte na rzetelnych podstawach. Przykładowo, KPI nie jest pytanie „czy współpracownicy mnie lubią”, ale jest nim ustalenie jaki procent osób z twoich współpracowników byłby w stanie polecić cię jako pracownika lub dać ci pozytywne referencje. Jeśli założysz, że miarą sukcesu jest osiągniecie poziomu poleceń na poziomie 75% (zawsze trafi się ktoś kto nie będzie cię lubił, będzie zazdrosny, niechętny – 100% jest więc raczej niemożliwe i … niepotrzebne), to masz jakiś cel, do którego możesz dążyć. Oczywiście, mierzenie KPI musi być oparte na faktach a nie na „widzimisię” – czyli jeśli w naszym przykładzie chcesz zmierzyć to ile osób mogłoby cię polecić, musisz poprosić kilka osób z twojego otoczenia o np. udzielenie ci referencji na profilu społecznościowym.
Co jaki czas mierzyć KPI ?
Nie ma tu reguły – trzeba zastanowić się co jaki czas wartości są w stanie się zmieniać. Przykładowo, jeśli rozmowy o podwyżkach prowadzone są raz w roku po ocenie okresowej, to monitorowanie zarobków co pół roku nie ma sensu. Z drugiej strony zbyt rzadki powrót do KPI własnej kariery może zaowocować tym, że stracimy nasz cel z oczu i ulegniemy stagnacji przestając się rozwijać.
KPI ważne dla twojej kariery
Ustalając Kluczowe Wskaźniki Efektywności trzeba wziąć pod uwagę plany i cele rozwojowe. Nie ma sensu mierzenie czegoś co nie ma dla ciebie znaczenia. Dlatego zanim przygotujesz listę własnych KPI, musisz określić swoje zawodowe cele oraz sposoby, jakimi będziesz je osiągał. KPI mają ci pomóc sprawdzać czy kierunek jaki wybrałeś jest realizowany. Przykładowo, jeśli docelowo zamierzasz pracować jako wolny strzelec, potrzebujesz dostępu do osób lub firm, które mogłyby być twoimi klientami. Twoim KPI może zatem być ilość nowych kontaktów miesięcznie – możesz założyć sobie, że zdobywając kontakt z 10 nowymi firmami miesięcznie będziesz – przechodząc na własny rachunek – dysponował wystarczającą bazą. Jeśli sobie to ustalisz, wystarczy, że będziesz monitorował ilość firm, z którymi nawiązałeś kontakt. Jeśli ich ilość zacznie spadać, a twój KPI nie będzie osiągany, oznacza to, że musisz zintensyfikować wysiłki, być może znaleźć nowe metody kontaktu itd.
Wszystkie Wskaźniki Efektywności, jakie sobie ustalisz, muszą być związane z Twoją karierą i w jakiś sposób przybliżać cię do tego, co w niej chcesz osiągnąć. Niekiedy ich ustalenie jest trudne, ale już samo myślenie o swojej karierze w kontekście KPI pozwoli ci na ustalenie własnych priorytetów i celów. Zrób to już dziś – nie dopuść do tego, byś był w tej grupie, która za dwa miesiące, kiedy nadejdzie nowy rok i czas podsumowań, będzie mieć poczucie zmarnowania czasu w 2014 r.
Przykładowe KPI jakie możesz wykorzystać:
KPI związane z pieniędzmi:
- Zarobki na godzinę – jaki dochód osiągasz na godzinę pracy? A jaki chciałbyś osiągać? Weź pod uwagę nie ilość godzin „na etacie” ale rzeczywistą ilość godzin poświęconą na pracę
- Wzrost wysokości zarobków – możesz monitorować wzrost wysokości zarobków w określonych jednostkach czasowych. Szczególnie przydatne dla freelancerów, którzy zamierzają podwyższać swoje dochody.
- Dochód netto – współczynnik wysokości zarobków po odliczeniu ewentualnych kosztów – jak dojazdy czy konieczność zakupu np. obiadu w trasie. KPI ważny dla osób o nienormowanym czasie pracy, pracujących w terenie, na własnej działalności gospodarczej itd.
KPI związane z rozwojem:
- Ilość szkoleń / certyfikatów – twoim założeniem może być np. uczestnictwo w jednym kursie rocznie lub zdobycie raz na dwa lata certyfikatu językowego.
- Zwrot z inwestycji w szkolenie – jeśli się rozwijasz i zwiększasz kompetencje, to powinieneś również lepiej zarabiać. Jeśli twoją główną motywacją do szkoleń jest możliwość zarabiania większych pieniędzy, to mierz to, w jaki sposób zainwestowane pieniądze się zwracają (i czy się zwracają).
- Cykl konwersji z inwestycji w szkolenie – możesz pokusić się o sprawdzanie ile czasu mija od momentu zdobycia nowych kwalifikacji do zwiększenia twoich uprawnień lub wzrostu wynagrodzenia lub premii
KPI związane z jakością pracy:
- Efektywność pracy – w zależności od wykonywanego zawodu możesz ustalić sobie różne wskaźniki związane z efektywnością – np. czas jaki zajmuje ci przygotowanie określonego zadania, ilość wykonywanych zadań na dzień czy miesiąc, jaką ilość zadań musisz poprawiać (współczynnik jakości), jak często przekraczasz deadline itd.
- Marnowanie czasu – ile czasu w ciągu dnia marnujesz na niepotrzebne czynności (są specjalne aplikacje pomagające ci to monitorować), ile zadań (procentowo) ma opóźnienia,
- Powracający klienci – jak często twoi klienci wracają do ciebie, jaki masz współczynnik stałych do przypadkowych klientów (taki współczynnik świetnie sprawdzi się w pracy fryzjerki, masażystki czy copywritera),
KPI związane z ludźmi:
Jaki procent osób z twojego otoczenia wystawiłoby ci pozytywne referencje? Do jakiego procenta osób z twojego otoczenia mógłbyś zadzwonić po pomoc, gdybyś stracił pracę? Ile znasz osób z branży?
KPI związane z zadowoleniem z pracy:
Jaki jest stosunek czasu poświęcanego na relaks w stosunku do ilości pracy jaką wykonujesz? Jak dużo sypiasz? Ile dni w ciągu roku jesteś chory? – to wszytko to wyznaczniki twojego samopoczucia, na które wpływa również zadowolenie z pracy. Możesz również monitorować stres i dążyć do jego obniżenia, zaangażowanie w pracę – w zasadzie wszystko, co tylko ma dla Ciebie znaczenie i jest ważne w Twoim życiu. Choć prowadzenie takich statystyk wydaje się żmudne, to wybierając zaledwie 4-5 najważniejszych, jesteś w stanie mieć kontrolę nad rozwojem swojej kariery.