Kłamstwo na rozmowie kwalifikacyjnej i jego konsekwencje
Siedząc wczoraj w pubie, podsłuchałam rozmowę dwóch osób o poszukiwaniu pracy. W pewnym momencie do moich uszu dotarło stwierdzenie? „Mówić prawdę na rozmowie? Zwariowałaś? Nigdy nie możesz powiedzieć prawdy dlaczego odeszłaś z poprzedniej firmy”Dogmatyczny i dyrektywny ton wypowiedzi sugerował, że dla osoby która to mówiła jasnym i naturalnym było kłamanie na rozmowie kwalifikacyjnej.
Z badań serwisu CareerBuilder.com wynika, że połowa kandydatów kłamie w CV bądź podczas rozmowy kwalifikacyjnej (lub w obu tych przypadkach). Zwolennicy kłamania powiedzą pewnie, że jest to całkiem naturalne i zrozumiałe, kłamstwo pomaga bowiem uzyskać wymarzoną posadę. No dobrze, załóżmy że udało się uzyskać stanowisko lekko rozmijając się z prawdą (bądź kłamiąc jak z nut). Zobaczmy jakie mogą być tego efekty:
Kłamstwo w zakresie umiejętności
- najgorsza ewentualność to zwolnienie dyscyplinarne na podstawie art 52 KP. (nie poinformowanie pracownika na rozmowie kwalifikacyjnej o braku koniecznych uprawnień do wykonywania zawodu pozwala pracodawcy na zwolnienie dyscyplinarne, a w niektórych przypadkach również na dochodzenie odpowiedzialności majątkowej od pracownika)
- odpowiedzialność majątkowa (114 KP) jeśli na wskutek braku umiejętności z winy pracownika powstała szkoda pracodawcy
- obarczenie zadaniami na które pracownik nie jest przygotowany bądź nie umie ich zrobić
- brak przedłużenia umowy po okresie próbnym (kiedy okaże się, że pracownik nie umie zrobić tego co obiecywał)
Kłamstwo w zakresie powodów zwolnienia / odejścia
- żadne miasto nie jest wystarczająco duże, by mieć pewność, że prawdziwy powód zwolnienia nie dotrze do pracodawcy. A kłamstwo w obszarze zwolnienia powoduje utratę wiarygodności pracownika
- jeśli pracownik odszedł bo firma nie spełniła jego oczekiwań, a podczas rozmowy zatai te powody, może otrzymać pracę, która będzie identyczna z tą z której odszedł – w efekcie pracownik i tak szybko zacznie szukać nowej pracy
Kłamstwo w zakresie oczekiwań wobec pracy / potrzeb
- pracodawca nie wiedząc czego pracownik oczekuje nie będzie mógł odpowiadać na jego potrzeby. W efekcie zaś pracownik nie będzie zadowolony ze swojej pracy
- zadania które pracownik będzie otrzymywał będą poniżej bądź powyżej jego umiejętności czy potrzeb – w efekcie praca będzie stresująca bądź nudna
- prawdziwe oczekiwania wychodzą i tak prędzej czy później w trakcie pracy – pracodawca czuje się wtedy oszukany i traci zaufanie do pracownika.