Jak wybrać pomiędzy dwiema pracami
Szukając pracy zdarzyć może się nam sytuacja, w której zatrudnić chcą nas dwie firmy. Jak podjąć decyzję tak by jej nie żałować i aby z perspektywy czasu nie narzekać „trzeba było wziąć tą drugą posadę?” Decyzja nie jest łatwa zależy bowiem od niej nie tylko najbliższy okres Twojego życia ale być może również dalszy rozwój kariery.
Przed wami dwie podpowiedzi jak poradzić sobie z wyborem typu „osiołkowi w żłoby dano”.
Przede wszystkim zaufaj swojej intuicji. Jeśli z jakichś powodów bliżej Ci do jednej oferty niż do drugiej, zdecydują się na tą co do której masz lepsze przeczucia. Nie myl jednak intuicji z racjonalizacją. Często bowiem podejmując decyzję i instynktownie czując co dla nas lepsze, przekonujemy siebie w racjonalny sposób do drugiego pomysłu. Często okazuje się po czasie, że decyzja nie była dobra.
Drugim sposobem jest twarda analiza plusów i minusów obu prac.
Jak się do tego zabrać? Najpierw wypisz kilka najważniejszych dla Ciebie zalet w miejscu pracy. Pod uwagę możesz wziąć następujące elementy:
- możliwość awansu
- wysokość pensji
- obecność premii i dodatków
- możliwość wyjazdu na szkolenia
- odległość biura od domu
- godziny pracy
- osoba szefa
- zakres zadań
- opinia o firmie na rynku
- i inne ważne dla Ciebie elementy
Potem wypisz minusy pracy, czyli to co Cię do pracy może zniechęcić
- ilość nadgodzin
- forma umowy o pracę
- ilość zadań których nie lubię
- brak ekspresu do kawy
- i wszystko inne co powoduje że miejsce pracy ocenisz jako kiepskie
Część z wypisanych przez Ciebie elementów można włączyć w dwie kategorie – forma umowy o pracę może być zarówno zaletą jak i minusem, podziel więc sobie wszystkie ważne elementy pod swoje potrzeby.
Następnie wykonaj tabelę w której ocenisz plusy i minusy każdej oferty na skali (1-6 lub 1-10 punktowej). Zlicz punkty „na tak” i punkty „na nie” i porównaj wyniki.
Przykładowa tabela może wyglądać tak, jak na zdjęciu na początku posta
W trakcie analizy może okazać się, że brakuje Ci pewnych informacji – nie wahaj się wtedy zadzwonić do przyszłego szefa i dopytać o to – w końcu ważą się Twoje losy i Twoja przyszłość i żaden dobry manager nie będzie Cię negatywnie oceniał za to, że chcesz podjąć najlepszą dla Ciebie decyzje.
Oczywiście, poszczególne elementy będą miały poszczególną wagę – dla jednej osoby pensja jest ważniejsza niż miły szef, dla innej szkolenia nie są tak ważne jak karnet na siłownię – tabela pozwoli Ci jednak na większą jasność analizy.
Czy byliście w analogicznej sytuacji wyboru? Jak podjęliście decyzje?