Jak szybko wypalić się zawodowo,
05 maja, 2009
czyli o roli naszych przekonań
Na proces wypalenia zawodowego, czyli poczucie braku satysfakcji z pracy i motywacji do kontynuowania pracy i realizowania zadań zawodowych doprowadzić może nas nie tylko zbyt intensywna praca czy kiepska atmosfera w firmie, ale również możemy sami siebie wpędzić w stan który owo wypalenie zawodowe przyspieszy. W jaki sposób? Poprzez własne nierealistyczne oczekiwania i błędne przekonania. Zdemitologizujmy więc nieco naszą pracę i przyjrzyjmy się temu czego wcale nie musisz robić w pracy, aby mimo to była ona satysfakcjonująca i sprawiała Ci radość:
- nie musisz być przez wszystkich lubiany i akceptowany (po pierwsze i tak nie ma osób które wszyscy lubią – w końcu Twoi koledzy zaczną nienawidzić Cię za to że jesteś tak powszechnie lubiany, prawda?, po drugie to że ktoś Ciebie nie lubi nie jest Twoim problemem tylko jego).
- nie musisz być idealnie kompetentny we wszystkim (właśnie po to w firmie są różne stanowiska na których pracują osoby z różnymi kompetencjami i umiejętnościami. Masz prawo czegoś nie widzieć i masz prawo o tym powiedzieć).
- nie musisz być zawsze radosny i nastawiony „pro” (każdy miewa gorsze dni w życiu – ty też możesz takie mieć. O ile tylko nie są stanem permanentnym i o ile nie zawalasz przez nie obowiązków możesz raz na czas nie być najbardziej uśmiechniętą osobą w firmie).
- nie musisz każdego zadania realizować przed czasem. (po to są terminy by się ich trzymać, ale zawsze planuje się nieco czasu w zapasie. Jeśli raz na czas spóźnisz się z oddaniem projektu zamiast siedzieć w firmie 18 godzin, nikt Ci głowy nie urwie i nie będziesz nagle złym pracownikiem).
nie zawsze dostaniesz nagrodę (mówi się że jeśli zrobisz coś niemożliwego to szef zaliczy to w poczet twoich obowiązków. Rzeczywiście, nie zawsze twój przełożony zauważy Twoje wysiłki i nie zawsze je dostrzeże – ma też inne zadania i innych pracowników. Ciesz się nagrodą i pochwałą, ale nie załamuj kiedy jej nie otrzymasz). - nie musisz umieć wszystkiego załatwić (czasem zdarzają się sytuacje bez wyjścia, sytuacje których zmienić nie można – do Ciebie należy umiejętność rozpoznania takiej sytuacji i jej akceptacja, a nie walenie głową w mur).