Jak sprawdzić co naprawdę jest ważne dla Ciebie w pracy?
Osoby początkujące na rynku pracy, czyli takie które jeszcze nie rozpoczęły swojej kariery zawodowej, albo mają za sobą jedno lub dwa doświadczenia, mogą mieć trudności z określeniem tego, czego po swojej pracy oczekują. Osobom bardziej doświadczonym jest łatwiej – w ramach pracy w różnych środowiskach pracy doświadczyły różnych sytuacji i wiedzą już co sobie cenią, a czego znieść nie mogą. Dla osób bez takiego bagażu wiedzy, mam dziś prosty sposób na to, by w zaciszu własnego fotela zastanowić się i odkryć jakie miejsce pracy byłoby dla nas idealne.
Wiedza na temat tego, czego po swojej pracy oczekujemy, jakie warunki pracy uważamy za idealne, a jakie za zupełnie nieznośne, pozwala nam nie popełnić błędu polegającego na tym, że zatrudnimy się w miejscu, w którym będziemy się koszmarnie męczyć. Aby ustalić, co dla Ciebie jest w pracy ważne, możesz wykorzystać poniższy formularz, którego solidne wypełnienie da Ci samoświadomość w kontekście tego, czego w pracy potrzebujesz.
Poniżej znajdziesz 16 potrzeb pracowniczych, które w różnych miejscach pracy mogą być w różnym stopniu zaspokajane. Są bowiem firmy, które np. oferują dużą dozę wolności i samodzielności, różnorodność zadań i przyjacielską atmosferę, ale nie zapewniają wysokich zarobków i stabilnego zatrudnienia. Są również firmy, które płacą dobrze, ale praca w nich nie daje prestiżu i nie pozwala na twórczą kreatywność. Każdy z nas potrzeby ma inne – dlatego różne środowiska pracy pasują do różnych osób – sprawdź jakie będzie pasować do Ciebie.
Do każdej z poniższych wartości, przyporządkuj liczbę od 1-10 przy założeniu, że 1 oznacza dla ciebie „bardzo ważne” a 10 „zupełnie nie ważne”. (listę najlepiej przepisać na kartkę). Kiedy już przyporządkujesz wszędzie wartości, przepisz listę zaczynając od tych wartości, którym dałeś najniższą cyfrę – w ten sposób ułożysz sobie hierarchę tego, co dla Ciebie w miejscu pracy jest najważniejsze i z czego, na tym etapie życia na którym jesteś, możesz zrezygnować. Tą wiedzę, możesz potem wykorzystać podczas rozmowy kwalifikacyjnej oraz podczas wysyłania aplikacji do firm.
Pamiętaj, że w toku rozwoju Twojej kariery i życia prywatnego, poszczególne wartości mogą się zmieniać- tak jak zmieniasz się Ty i Twoja sytuacja życiowa.
Lista wartości:
- Elastyczny czas pracy
- Różnorodność zadań
- Bezpieczeństwo pracy i stabilizacja
- Wysokie wynagrodzenie
- Wyzwania
- Możliwość pomagania innym
- Spokój (praca bez stresu)
- Niezależność (samodzielne stanowisko)
- Prestiż stanowiska lub firmy
- Przyjacielska atmosfera
- Brak rywalizacji w pracy
- Duża wiedza przełożonego
- Możliwość uczestnictwa w szkoleniach
- Dobra zabawa w pracy (luźna atmosfera)
- Wysoki poziom szacunku do pracowników
- Work – life balance (brak nadgodzin)