Head –hunter – Instrukcja obsługi dla szukających pracy
Nie zawsze firmy szukają pracowników bezpośrednio – niekiedy szukają ich przez agencje pośrednictwa pracy bądź przez head-hunterów. Head-hunter to osoba która żyje z tego, że zna i ma kontakt z odpowiednią ilością ludzi, umie rozpoznać ich kompetencje i polecić do konkretnej pracy. Nawiązanie kontaktów z head-hunterami to jedna z dodatkowych opcji szukania pracy. Head-hunterzy często pracują dla najlepszych firm na rynku. Dlaczego? Bo tylko najlepszych stać na takie usługi.
Kontakt z konkretnym head-hunterem jest zaś nawiązaniem bardziej osobistej relacji niż pozostawienie swojego CV w bazie serwisu czy wysłanie CV do agencji rekrutacyjnej. Mało tego, niektórzy head-hunterzy, ze swoimi kandydatami utrzymują wieloletnie relacje śledząc ich ścieżkę kariery – konkretny kandydat może bowiem nie pasować do aktualnego projektu rekrutacyjnego, ale może być idealny za rok – a wtedy warto mieć do niego namiary.
Jak nawiązać kontakt z head-hunterem?
W czasach dominacji Internetu i serwisów społecznościowych nie ma z tym większego problemu. Wchodzimy na serwis społecznościowy typu Golden Line i wpisując w wyszukiwarkę frazę „head-hunter” otrzymujemy namiary do kilkudziesięciu osób które w ten sposób pracują.
Jeśli nie ma przy nich adresu mailowego, kontaktujemy się z nimi poprzez skrzynkę serwisu społecznościowego.
Kiedy kontaktujemy się z head-hunterem?
Head-hunting to metoda rekrutacji przeznaczona dla firm które poszukują pracowników wysoko wyspecjalizowanych, a więc trudnych do znalezienia na rynku. Head-hunterzy nie poszukują szeregowych pracowników sklepów, barmanów czy pracowników produkcyjnych. Head -hunting realizowany jest na stanowiskach managerskich, kierowniczych bądź w wąskich specjalizacjach. Dlatego jeśli masz 25 lat a w Twoim CV znajduje się jak na razie niewiele, na kontakt z head-hunterem masz jeszcze czas. Jeśli jednak jesteś osobą mającą 5 lat doświadczenia w marketingu usług budowlanych, pracowałeś jako specjalista ds. webusability czy zarządzałeś siecią franczyzową, to jak najbardziej warto byś z head-hunterem nawiązał kontakt.
Kontakt z head-hunterem nie zawsze doprowadzi do znalezienia wymarzonej pracy, jest jednak JEDNĄ Z MOŻLIWOŚCI, którą warto uskutecznić – zwłaszcza że zajmie nam to nie więcej niż 3-4 godziny.
Jak napisać maila do head-huntera?
Błędem jest wysyłanie od razu CV head-hunterowi. Niektórzy z nich mają określone specjalizacje i zajmują się konkretnymi branżami lub obszarami – np. szukają pracowników do działów sprzedaży lub tylko do FMCG.
Najlepiej więc na początek wysłać zapytanie o możliwość nawiązania współpracy. Przykładowy mail może wyglądać tak:
„Witam
Jestem obecnie na etapie poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia. Mam 32 lata, wykształcenie wyższe w zakresie handlu zagranicznego i od 5 lat pracowałem głównie w obszarze sprzedaży na stanowiskach początkowo szeregowych, potem zaś kierowniczych. Znam biegle angielski oraz hiszpański w stopniu podstawowym. Jestem zainteresowany pracą na stanowiskach związanych ze sprzedażą, eksportem oraz zarządzaniem produktem. Zależy mi na pracy w dużych, dających możliwość szkoleń firmach.
Jeśli prowadzi Pan projekty rekrutacyjne w interesujących mnie obszarach, chętnie prześlę Panu swoje szczegółowe CV – być może będę interesującym kandydatem dla Pana klienta.
Pozdrawiam serdecznie
Tomasz Kowalski”
Taki mail jest zaledwie zaproszeniem do współpracy – większość head hunterów nie zignoruje go jednak tylko odpisze – często z prośbą o przesłanie CV.
Head hunter odpisał – co dalej
Im więcej informacji prześlemy head hunterowi tym lepiej dla nas. Wysyłamy więc:
- CV
- portfolio (jeśli przy naszym zawodzie ono obowiązuje)
- informacje o odbytych szkoleniach i kursach
- informacje o naszych oczekiwaniach wobec pracy (czy jesteśmy gotowi zmienić miejsce zamieszkania, czy jest jakaś granica zarobków poniżej których nie będziemy rozważać oferty pracy nawet idealnie pasującej do naszych kompetencji, czego robić nie chcemy, jakiej pracy szukamy)
Po takim kontakcie, head hunter najczęściej nawiąże z nami kontakt telefoniczny bądź mailowy dopytując o interesujące go informacje.
Aktualizacja informacji dla head-huntera
Większość head-hunterów jest na tyle zajęta że nie aktualizują informacji o swoich kandydatach regularnie, a raczej robią to przy okazji konkretnych projektów rekrutacyjnych. Jeśli jednak:
- zmieniliśmy pracę
- zdobyliśmy nowe, ważne kompetencje (np. ukończyli studia podyplomowe czy MBA, zdobyli licencje pilota itd) warto napisać do head-huntera krótkiego maila z informacją.
Pamiętajmy:
Polskie prawo zabrania czerpania korzyści finansowych od osób które poszukują pracy. Jeśli więc osoba przedstawiająca się jako head-hunter oczekuje od was gratyfikacji finansowej w zamian za pomoc w szukaniu pracy to jest zwykłym oszustem nie zaś head-hunterem. Takim osobom nie wolno ufać i nie powinno się im płacić.
Head hunter, zanim poleci Twoją osobę innej firmie ma obowiązek powiadomić Cię o tym, że bierze pod uwagę Twoją kandydaturę w konkretnym procesie rekrutacyjnym i zapytać czy wyrażasz na to zgodę. Jeśli więc otrzymasz telefon od firmy o której w życiu nie słyszałeś, masz prawo skierować sprawę na drogę sądową.