Etapy procesu rekrutacyjnego – na którym odpadasz i jak sobie pomóc?
Szukanie pracy to nie tylko przeglądanie ogłoszeń rekrutacyjnych i wysyłanie CV. To cały proces złożony z kilku etapów, a przesłanie CV jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej. Aby dostać pracę musisz jeszcze przejść rozmowę kwalifikacyjną (Assessment bądź kilka rozmów) oraz wynegocjować odpowiednie warunki pracy i wynagrodzenie. Każdy z tych etapów może zakończyć się telefonem „zdecydowaliśmy się na innego kandydata”. Jak zdiagnozować, który z etapów twojej rekrutacji jest najtrudniejszy i jak pomóc sobie w tym, by szukać pracy bardziej efektywnie?
Brak telefonu w odpowiedzi na CV
Jeśli wysyłasz sporo CV, ale nikt nie oddzwania i nie zaprasza cię na spotkanie, to problem zdecydowanie leży w Twoim CV. Błędy, które możesz popełniać to:
- Wysyłanie zbyt dużej ilości CV w tym również na nieodpowiednie stanowiska,
- CV z błędami (literówki, brak danych kontaktowych),
- Brak odpowiedniego doświadczenia w zakresie stanowiska na jakie wysyłasz CV,
- CV nie jasne, bez ważnych danych, ubogie, z którego rekruter nie jest w stanie wyciągnąć żadnych wniosków,
- Za dużo informacji, również nie związanych ze stanowiskiem (czyli brak przygotowania CV pod konkretną ofertę pracy).
Aby zdiagnozować gdzie naprawdę leży problem, możesz zrobić kilka rzeczy:
- Monitorować to, gdzie wysyłasz CV i sprawdzać czy z jakiegoś typu ofert otrzymujesz nieco więcej informacji zwrotnych,
- Dokładniej czytać ogłoszenia i przygotowywać CV pod ich kątem,
- Sprawdzić CV (literówki, formatowanie). Możesz nawet ściągnąć kilka wzorów CV i zbudować nowe na ich podstawie,
- Tak przygotować CV by ukryć niewygodne fakty (np. dziury w CV), dodać twoje cele zawodowe, zakres obowiązków,
- Skorzystać z profesjonalnej pomocy rekrutera lub doradcy zawodowego, który pomoże ci przygotować lepsze CV.
Brak zaproszenia na spotkanie rekrutacyjne
Niektóre firmy od razu po analizie CV zapraszają kandydatów na spotkanie. Inne przeprowadzają jeszcze wstępny wywiad rekrutacyjny przez telefon i dopiero na tej podstawie podejmują decyzję czy spotkają się z kandydatem. Jeśli rekruterzy do Ciebie dzwonią, ale nie dochodzi do spotkania, to problem może leżeć w tym, w jaki sposób prezentujesz się w rozmowie telefonicznej i jakich odpowiedzi udzielasz.
Po co najczęściej przeprowadza się wstępny wywiad rekrutacyjny przez telefon?
- By zbadać motywację kandydata,
- By sprawdzić czy kandydat świadomie wysłał CV,
- By sprawdzić oczekiwania finansowe kandydata,
- By sprawdzić jaki poziom energii ma kandydat i jaki jest w kontakcie telefonicznym (szczególnie ważne przy wszystkich stanowiskach związanych z obsługą klienta, sprzedażą, kontaktem telefonicznym z kontrahentami),
- By sprawdzić wiedzę (np. poziom znajomości języka obcego).
W jaki sposób możesz sabotować rozmowę telefoniczną?
- Poprzez bycie niesympatyczną, opryskliwą osobą,
- Poprzez brak uśmiechu i zdecydowania w trakcie rozmowy telefonicznej (to naprawdę słychać!),
- Poprzez nie pamiętanie, gdzie wysłałeś CV (osoba rekrutująca słyszy, że nie masz pojęcia kto dzwoni),
- Poprzez podawanie zbyt wysokich oczekiwań finansowych (zacznij prowadzić statystyki i notuj o co cię pytali – jeśli okaże się, że zazwyczaj nie dostajesz odpowiedzi po tym, jak podasz oczekiwania, to są szanse że masz je – na stanowiska na które kandydujesz – za wysokie),
- Nie radzisz sobie z pytaniami dotyczącymi wiedzy (w tym nie potrafisz rozmawiać w języku obcym),
Po każdej rozmowie telefonicznej, zapisz sobie o co cię pytano. Po kilku takich rozmowach, będziesz mieć przegląd tego, jakie pytania najczęściej padają i co na nie odpowiadasz. Przeanalizuj to. Niekiedy wystarczy po prostu być nieco bardziej energetycznym i radosnym przez telefon. Może jednak okazać się, że problem leży w poziomie wiedzy i umiejętności. Zweryfikuj zatem wtedy to, co napisałeś w CV. Być może rekruterzy dzwonią, bo napisałeś, że biegle znasz angielski, a jak przychodzi co do czego, to okazuje się, że ledwo dukasz?
Odpowiedź odmowna po pierwszej rozmowie rekrutacyjnej
Jeśli dochodzi do spotkania, ale zazwyczaj odpadasz po pierwszym spotkaniu rekrutacyjnym, to oznacza, że nie radzisz sobie w bezpośrednim kontakcie a osoby, które zaprosiły cię na spotkanie rekrutacyjne, spodziewały się (po lekturze CV), nieco innej osoby.
Powody z jakich rekruterzy odrzucają kandydata to brak określonych kompetencji, niedopasowanie kandydata do organizacji czy brak określonych cech osobowości. Pamiętaj jednak, że te wszystkie powody mogą zdarzać się raz na czas, a nie stale. Jeśli za każdym razem jesteś odrzucany po pierwszym spotkaniu, to problem na 99,9% leży we wspomnianych poniżej 4 powodach:
- Negatywne pierwsze wrażenie (zły ubiór, zapach, spóźnienie się bez powiadomienia),
- Rozczarowanie rekrutera Twoimi kompetencjami (okazuje się w trakcie rozmowy, że w CV nieco nakłamałeś, twój zakres obowiązków był znacznie mniejszy, niż wynikało to z CV),
- Brak motywacji do pracy (nie odrobiłeś lekcji i nie dowiedziałeś się niczego o firmie. Nie jesteś zaangażowany w proces rekrutacyjny i na pracy w tej firmie ci nie zależy, nie masz energii, motywacji i od progu narzekasz),
- Zbyt wysokie oczekiwania finansowe (lub oczekiwania względem warunków pracy),
Co z tym zrobić? Prowadź statystykę – notuj w co byłeś ubrany, jak przygotowałeś się do spotkania, co wiedziałeś o firmie i jak odpowiadałeś na pytania. Po kilku rozmowach będziesz mieć już pogląd na to, co się dzieje. Zacznij zmieniać poszczególne elementy – począwszy od stroju i wyglądu zewnętrznego, przez przygotowanie do spotkania po analizę CV i tego o co cię pytają. Wyciągaj wnioski. Zapisuj braki kompetencyjne jakie pojawiły się w trakcie spotkania rekrutacyjnego.
Odpowiedź odmowna po drugiej rozmowie kwalifikacyjnej
Docierasz do drugiego, trzeciego etapu rekrutacji, ale mimo to, nie dostajesz propozycji pracy? Oznacza to, że udaje ci się być jednym z wąskiego grona wybrańców, ale okazuje się, że jednak inny kandydat ubiegł cię w walce o stanowisko. Co może o tym decydować?
- Brak wiedzy merytorycznej – często II etap rekrutacji to pogłębiona diagnoza twoich rzeczywistych umiejętności. O ile na pierwszym etapie skupiano się bardziej na tym, jaki jesteś, to teraz, firma kładzie nacisk na to, co umiesz i czego możesz się jeszcze nauczyć. Jak twoje umiejętności będą przekładać się na rzeczywiste korzyści dla firmy.
- Brak praktycznych umiejętności – niekiedy II etap rekrutacji opiera się na wykonaniu określonego zadania czy przygotowaniu case study. W ten sposób, osoby rekrutujące sprawdzają, jak radzisz sobie z praktycznymi zadaniami, które mogą pojawić się w codziennej pracy. Może się tak zdarzyć, że z tymi zadaniami po prostu sobie nie radzisz. Innymi słowy mówiąc – masz wiedze teoretyczną (która pozwoliła ci przejść I etap rekrutacji), ale brak ci wiedzy praktycznej.
- Brak elastyczności negocjacyjnych – pod koniec spotkania zaczynacie rozmawiać o warunkach pracy? To oznacza, że firma naprawdę chce cię zatrudnić! Jeśli jednak próbuje negocjować, a ty nie jesteś skłonny do żadnych ustępstw, to firma może zdecydować się na innego kandydata. Oczywiście nie chodzi o to, by przyjmować każde warunki i zgadzać się na zbyt niskie wynagrodzenie, ale zwróć uwagę na to, czy czasem jedynie oczekiwania finansowe nie blokują ci możliwości pracy – być może rynek zmienił się i pracownicy o twoich kwalifikacjach są tańsi. Odrób lekcje i sprawdź jakie są widełki płacowe w twoim regionie i na stanowisku na jakie aplikujesz.
- Brak pewności siebie – firma dała ci kredyt zaufania i zaprosiła na drugie spotkanie, ale ty jesteś przekonany, że i tak sobie nie poradzisz? Brak pewności siebie bardzo widać. I jeśli nawet sam pracownik nie jest przekonany do tego, że poradzi sobie z nowymi wyzwaniami, to jak ma przekonać do tego potencjalnego szefa?
- Nadmierna pewność siebie – jesteś przekonany, że pracę masz już w kieszeni? Podniosłeś oczekiwania finansowe? Przechodzisz z rozmówcą na „ty”? Zaczynasz czuć się w pokoju konferencyjnym jak u siebie w domu? Pewność siebie jest ważna, ale nie myl jej z arogancją. To, że jesteś na drugim etapie, nie oznacza, ze firma na pewno zaprosi cię do współpracy.
Jeśli odpadasz po II etapie rekrutacji, koniecznie zacznij zwracać uwagę na swoje zachowanie. Notuj pytania, jakie są ci zadawane i analizuj w domu swoje odpowiedzi. To jedyny sposób na to, by coś zmienić. Możesz również zacząć zadawać więcej pytań – łącznie z takimi, które powiedzą ci, jakie wątpliwości względem ciebie ma Twój rozmówca (np. „jakie mają Państwo wobec mnie wątpliwości, które nie pozwalają Państwu zaprosić mnie do współpracy?”).
Pamiętaj, szukanie pracy to proces, a ty musisz być tu najlepszym strategiem!