Dlaczego „chcę się uczyć” nie jest dobrym umotywowaniem starania się o pracę
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej dość często pada pytanie o motywację kandydata do pracy właśnie w danej firmie, branży, na określonym stanowisku. Niektórzy kandydaci, opowiadając o swojej motywacji podkreślają chęć zdobycia nowych kwalifikacji i nauczenia się więcej o pracy w danym charakterze lub branży. W większości przypadków taka motywacja nie sprawi, że kandydat zacznie być postrzegany jako wartościowy pracownik – dlaczego?
Zastanówmy się po co pracodawca szuka pracownika – czy po to by stworzyć mu idealne warunki pracy i rozwoju? Dostarczyć narzędzi do zdobywania wynagrodzenia? Sprawić, by zatrudniony był zadowolony ze swojego życia i pracy? Nie! Motywacją pracodawcy jest chęć rozwoju firmy i pomnożenia jej zysków. To, że przy okazji zadba o to, aby pracownikowi się dobrze pracowało również ma cel biznesowy – zadowolony pracownik, swoją pracą przyniesie firmie większy zysk.
Jeśli więc, kandydat stara się o pracę, a jego doświadczenie w zakresie wykonywanych obowiązków nie jest duże, zaś motywacja jaką podkreśla to chęć zdobycia doświadczenia i nauki, dla pracodawcy oznacza to „ta osoba nie jest jeszcze na tyle doświadczona, aby przynieść zysk firmie. Zatrudnienie jej to dla mnie inwestycja w edukację, która niekoniecznie zakończy się sukcesem. Mogę nie odzyskać tych pieniędzy, które w formie wynagrodzenia i szkoleń zainwestuję – wolę bardziej doświadczonego kandydata, który pokaże mi, że zatrudnienie go to dla mnie korzyść, a nie strata”.
Podkreślanie chęci zdobywania doświadczenia i edukacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, to jednoczesne przyznanie się do tego, że w tym momencie niewiele się umie – taka motywacja jest świetna jeśli starasz się o staż, ale nie wtedy, kiedy starasz się o pracę, a dodatkowo Twoje oczekiwania finansowe są niemałe.
Jasne, chęć rozwoju jest ważna dla pracodawcy – chce on mieć pewność, że pracownik nie spocznie na laurach tylko nadal będzie zdobywał wiedzę i pomagał firmie stawać się coraz bardziej konkurencyjną na rynku. O chęci rozwoju lepiej jednak wspomnieć przy okazji pytań do pracodawcy (np. czy Państwo oferujecie szkolenia dla pracowników?) niż przy pytaniu o motywację do pracy. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej staraj się podkreślać korzyści jakie odniesie pracodawca z zatrudnienia Ciebie, a nie straty na jakie musi się przygotować, chcąc zaprosić Cię do współpracy.
fot.:Rita Mezzela/SXC.hu