Zaufanie do przełożonego procentuje
Czy ufacie swojemu przełożonemu? Jeśli tak, to prawdopodobnie atmosfera w waszej pracy jest sympatyczna i szczera. Brak zaufania do managera owocuje konfliktami w pracy i gorszymi wynikami.
Posiadanie przełożonego, któremu można zaufać to prawdziwe szczęście. I to nie tylko dla pracownika, ale również dla samej organizacji. Z badań Great Place to Work Institute UK wynika, że w firmach, w których pracownicy mają zaufanie do swojego przełożonego jest niższa rotacja, mniejsza absencja pracowników, firma ma lepsze wyniki finansowe oraz lepszą reputację na rynku i to zarówno w kontekście pozyskiwania nowych pracowników jak i wśród klientów.
Pracownicy, którzy ufają swojemu managerowi są również bardziej skłonni do tego by samodzielnie podejmować decyzje i brać za nią odpowiedzialność – ufają bowiem temu, że zostaną sprawiedliwie ocenieni.
Prof. John Whitney z Columbia Business School ukuł stwierdzenie, że brak zaufania podwaja koszty prowadzenia biznesu. A co w zasadzie oznacza zaufanie do kierownika? W skrócie można ująć je jako przekonanie podwładnego, że jego przełożony chce by pracownikowi pracowało się jak najlepiej a zespół osiągał jak najlepsze rezultaty, ale bez krzywdy dla poszczególnych pracowników. W praktyce przekłada się to na wierność zasadom etycznym, dotrzymywanie obietnic, sprawiedliwe traktowanie podwładnych, rozwijanie zespołu w kierunku jak najlepszego działania.
Mimo tak wielu pozytywnych efektów zaufania do przełożonego,naszym managerom bardzo trudno jest zbudować zaufanie wśród pracowników – z amerykańskich badań wynika, że prawie co trzeci pracownik uważa, że jego manager wepchnąłby go pod autobus, byle tylko uratować własną skórę w pracy.
A czy wy ufacie swoim przełożonym? Jak nadużywają oni waszego zaufania?