Ustalanie celów lepiej działa na efektywną pracę
Czy masz swoje cele życiowe? Cele związane z karierą, osiągnięciem określonego stanowiska, pozycji, pieniędzy? Jeśli jesteś kobietą, to brak celów może nie być aż tak znaczący, ale jeśli jesteś mężczyzną czym prędzej je sobie oznacz – dzięki nim będziesz bardziej efektywny.
To, że warto mieć cele (zarówno krótko jak i długo terminowe) podkreślają trenerzy biznesu i coache od dawna. Naukowcy zbadali empirycznie to, czy ustalanie celów rzeczywiście może pomóc w osiąganiu lepszych wyników. Okazało się, że tak, ale co ciekawe, działa to głównie na mężczyzn.
W ramach eksperymentu, grupie kobiet i mężczyzn dano do wykonania test. Jedna grupa nie miała określonego celu do osiągnięcia druga miała uzyskać minimum 10 prawidłowych odpowiedzi (nisko postawiony cel), trzecia minimum 15 (wysoko postawiony cel). Okazało się, że niezależnie od płci, w grupach które miały ustalone cele ilość prawidłowych odpowiedzi była wyższa niż w grupie, która nie miała żadnego określonego celu do osiągnięcia (poza zrobieniem testu). Co ciekawe, to, jaki cel (trudny czy łatwy) postawiono przed uczestnikami, nie miało żadnego znaczenia – liczyło się tylko to, że cel był. Wyniki w grupach z celami były 20-35% wyższe.
Kiedy popatrzono na wyniki pod kątem płci okazało się, że kobiety w sytuacji kiedy nie miały wyznaczonego celu radziły sobie lepiej niż mężczyźni (ale i tak nieco gorzej niż wtedy, kiedy miały cel).
Jaki z tego wniosek? Chcesz osiągać wyniki, ustawiaj sobie cele. Nawet jeśli twój menedżer tego nie robi, to powinieneś sam zadbać o siebie!