Jak czcionka w Twoim CV wpływa na czytelnika?
Czy tworząc CV zwracasz uwagę na to, jaką czcionką będzie pisane? A czy wiesz, że w zależności od tego, jaką czcionkę i rozmiar wybierzesz, twoje CV może zostać przeczytane mniej lub bardziej dokładnie, wywrzeć inne emocjonalne wrażenie i generalnie zmienić nastawienie do ciebie osoby, która je czyta? W jaki sposób typografia wpływa na CV i jego odbiór?
Większość z nas nie zastanawia się nad tym, jaką czcionką napisać CV. Wybieramy tą, która jest standardowo ustawiona w edytorze, bądź tą, którą wprowadził twórca szablonu, z którego korzystamy. Tymczasem to, czy twoje CV będzie napisane Helveticą 12 pkt czy Arialem 10 pkt może mieć wpływ na to, jak CV zostanie odebrane.
Zdaniem specjalistów, na czytelnika wpływają następujące elementy kroju pisma:
Czcionka, jej rozmiar i grubość, długość linii, odstępy między liniami, przerwy między poszczególnymi literami oraz słowami (kerning), gęstość.
Z badań wynika, że:
- Times New Roman i Arial czytają się najszybciej;
- Tahoma 10, Courier 12 i Arial 14 są uznawane za najbardziej czytelne z czcionek;
- Ulubioną czcionką większości ludzi jest Verdana 10.
Czcionka potrafi wpływać na emocje czytelnika – udowodnił to w swoich badaniach Kevin Larson. Tekst, który jest spójny graficznie i czytelny sprawia, że jesteśmy mniej zirytowani i napięci (a przecież nie chcesz denerwować rekrutera czytającego twoje CV).
Spójna czcionka powoduje, że wydaje nam się, że tekst przeczytaliśmy szybciej (są większe szanse na to, że czytelnik przeczyta go dokładniej).
Nie ma jednej recepty na najlepszą czcionkę w CV (choć warto skupić się na podstawowych – Arialu, Tahomie, Verdanie). Najlepiej sprawdzić kilka wersji i zobaczyć, jak to, co napisałeś, będzie wyglądać i formatować się w różnych czcionkach i przy różnych rozmiarach.