Szukanie pracy metodą SMART

Metoda SMART  odnosi się do budowania celów i wykorzystujemy ją zazwyczaj w marketingu i biznesie – rzadko w prywatnym życiu. A szkoda, bo przyswojenie sobie metodyki SMART owocuje większa skutecznością działania.

Na czym polega metoda ustalania celów metodą SMART?

Otóż chodzi o to, abyśmy ustalali takie cele, które są:

Po co? Ano po to, byśmy mogli je zrealizować, byśmy się nie zniechęcili w międzyczasie tym, że nasze cele są dla nas za trudne, byśmy wiedzieli, jakie kroki powinniśmy po kolei podjąć, by nasze cele osiągnąć i byśmy mieli motywację do ich osiągania.

Jak odnieść to do szukania pracy? Otóż standardowo, jeśli zabieramy się do szukania pracy mamy jeden główny cel – znaleźć pracę. Nasze działania obejmują w takiej sytuacji  przygotowanie CV, znalezienie interesujących nas ogłoszeń rekrutacyjnych i wysłanie CV.  Potem czekamy – odezwą się albo nie. Co jakiś czas powtarzamy działanie – przeglądamy ogłoszenie  i wysyłamy CV. W ten sposób pracy szuka większość osób. I czasem taka metodyka zadziała. Można jednak, za pomocą odpowiedniego zaplanowania celów zwiększyć swoją skuteczność. Jak?

Cel – znaleźć pracę w ujęciu SMART

Prostota celu

Pierwszym założeniem SMART jest to, że cel musi być prosty. Nie chodzi o to, że ma być łatwy do osiągnięcia, ale musi być na tyle prosto sformuowany, by jego realizacja nie była przerażająco trudna. Cele duże – takie jak znalezienie nowej pracy – rozbijamy na cele szczegółowe. Maleńkie, proste kroczki, które powolutku będą nas przybliżać do celu.  Każdy z tych „podcelów” również musi być skonstruowany zgodnie ze smart. Zatem zobaczmy, jak możemy rozbić nasz główny cel „nowa praca” na podcele:

Mierzalność celu

Mamy już podcele. Teraz musimy sprawić, by były one mierzalne – tylko wtedy będziemy wiedzieć, czy cel został osiągnięty czy nie. Jak może wyglądać mierzalność naszych podcelów?

Aby nasz cel był mierzalny musimy ustalić jakieś ramy, w ramach których jesteśmy w stanie  ocenić, czy zadanie zostało wykonane. Przykładowo – jeśli założymy sobie cel w postaci „wysłać CV” to kiedy nasz cel będzie osiągnięty – po jednym wysłanym CV? Po 10 ciu? Nie wiemy tego. Zatem wyznaczamy sobie to, co się musi stać, byśmy cel uznali za zrealizowany. Przykładowo ustalamy, że wysyłamy dziennie po 10 CV lub po znalezieniu ogłoszeń jakie nam odpowiadają, cel na kolejny dzień, to wysłanie na wszystkie ogłoszenia aplikacji.

Niekiedy określenie mierzalności celu wydaje się bardzo trudne. Co zrobić, kiedy nie da się go określić ilościowo? Wtedy staramy się określić go jakościowo. Przykładowo zakładamy sobie cel „znalezienie ogłoszeń, na które spełniamy  kwalifikacje.” Mierzalność takiego celu może polegać na tym, że podzielimy sobie ogłoszenia na takie, które spełniamy w 100%, w 90%, 80% itd. Dzięki temu będziemy nie tylko mieć posegregowane ogłoszenia, ale również sprawdzimy na ile skuteczne jest wysyłanie ogłoszeń na stanowiska, na które spełniamy tylko połowę kryteriów.

Przygotowanie i aktualizacja CV – mierzalność polegać  tu może na ustaleniu mierzalnych podcelów. Czyli ustalamy , że aktualne CV będzie posiadało wszystkie ostatnie miejsca pracy, będzie pozbawione błędów językowych i interpunkcyjnych, będzie skonstruowane w nowoczesny sposób według wzoru, który nam się spodobał. I po kolei odhaczamy poszczególne punkty przygotowując nasze CV.

Osiągalność celu

Cele muszą być możliwe do zrealizowania. Jeśli tak nie będzie, to zbyt szybko się zniechęcimy i ich ni zrealizujemy. Jak wygląda osiągalność celów w naszym przypadku?

Przygotowanie i aktualizacja CV – osiągalny jest taki poziom aktualizacji CV, który jesteśmy w stanie zrobić. Jeśli marzy się nam nietypowe CV – np. w formie infografiki – to zastanówmy się czy mamy kompetencje, które pozwolą nam je wykonać. Zatem bierzemy pod uwagę nasze własne zasoby. Warto tu też zastanowić się nad tym, czy w osiągnięciu naszych celów będzie nam potrzebna pomoc, czy możemy na nią liczyć a jeśli musimy za to zapłacić, to ile możemy na to przeznaczyć.

Innym aspektem osiągalności celów są rzeczy na które wpływu nie mamy – np. podaż pracy na rynku. Przykładowo, jeśli założymy sobie, że w kolejny poniedziałek znajdziemy 150 ofert pracy  spełniających nasze kryteria, to może okazać się, że tylu ogłoszeń po prostu nie ma. Trzeba będzie wtedy osiągalność naszego celu zweryfikować. W przypadku szukania pracy ważne są również takie aspekty jak szacowane wynagrodzenie. Naszym celem może być wprawdzie znalezienie pracy z wynagrodzeniem 5000 netto, ale może to być cel długoterminowy, który nie zostanie osiągnięty w pierwszej pracy, którą otrzymamy i musi zostać rozbity na poszczególne podcele, które uwzględniają starania się o podwyżkę, uczestnictwo w kursach doszkalających i zmianę pracy co jakiś czas.

Osiągalność celu szacujemy zatem bazując na własnych zasobach (co mamy a czego nie mamy) i realiach środowiska w jakim się poruszamy (podaż pracy w danej branży i okresie czasu, szanse na rozwój, podwyżki). Cele długoterminowe, które na ten moment są dla nas nieosiągalne warto tworzyć i weryfikować je co jakiś czas (np. co pół roku)  dzięki temu nie stracimy ich z oczu i nie osiądziemy na laurach. Niestety często tak się dzieje – ambitni ludzie, którzy jeszcze wcześniej marzyli o szczytach tak koncentrują się na bieżącej działalności, że tracą z oczu to, co chcieli osiągnąć.

Istotność celu

Określa to, czy dana rzecz jest dla nas rzeczywiście ważna. Często nie realizujemy zamierzonych planów, bo okazuje się, że do ich realizacji potrzeba wykonania czegoś ważnego, przy czym nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo jest to ważny element całości. Przykładowo nie przywiązujemy wagi do jakości CV czy tego, jak prezentujemy się w social media, bo wydaje się nam to nieistotne przy szukaniu pracy (a jest) a jednocześnie skupiamy się na takich elementach, które wcale ważne z punktu widzenia głównego celu nie są. Jeśli nie nadamy naszemu celowi istotności to nie będziemy mieć motywacji do jego wykonania.

Określenie celu w czasie

W teorii najprostsza rzecz a jednak bardzo często to właśnie określenie celu w czasie nam szwankuje. Jeśli tego nie zrobimy, czyli nie ustalimy konkretnie kiedy cel nasz zostanie zrealizowany, to przekładamy działania z dnia na dzień, prokrastynujemy i nie posuwamy się dalej. Określenie terminu wykonania celu (czy celów cząstkowych) jest zatem bardzo ważne. Aby dobrze określić realizację celu w czasie musimy oszacować ile czasu może zająć nam jego wykonanie (i dobrze dodać do tego od razu dodatkowe 20% czasu, bo zwykle niedoszacowujemy naszych estymacji).  Termin wykonania danej rzeczy zawsze dodajemy do naszego celu i ustawiamy cele w hierarchicznie, zgodnie z harmonogramem.

Po analizie SMART celu „znaleźć pracę” uzyskujemy następujący (przykładowy) harmonogram działań:

Cel główny –stworzenie aktualnego CV do wysyłki na przyszłą środę

Podcele:

W taki sposób określamy wszystkie poszczególne etapy działania zmierzające do tego, byśmy byli w stanie skutecznie konkurować z innymi na rynku pracy. Wprawdzie przygotowanie planu nieco zajmuje, ale dzięki niemu praca idzie nam szybciej i mamy codziennie poczucie, że jednak coś nam się zrobić udało i nie zmarnowaliśmy kolejnego dnia na nic nie robienie i sianie defetyzmu. Metodologię SMART możecie wykorzystać niemalże w każdym elemencie swojego życia, który zakłada osiąganie celów – jest ona o tyle dobra, że każde zastanowić się nad tym, jakie kroki po kolei musimy podjąć, by nasz cel osiągnąć i nie pozwala nam zagubić się w chaosie działań i prokrastynacji.

Tagi: