„Słowa – klucze” w CV
Czy wysyłając CV pamiętasz o tym, aby dobrać odpowiednie słowa kluczowe do oferty i je pogrubić tak aby były widoczne? Bez tego, wyraźnie zmniejszasz swoje szanse na zainteresowanie swoim CV osoby przeglądającej CV!
Słowa kluczowe kojarzą się głównie z pozycjonowaniem stron www (czyli poprawianiem ich widoczności) lub wyszukiwaniem danych w Internecie. Tymczasem pojęcie to można odnieść również do rekrutacji. I tu również chodzi o to, aby Twoje CV stało się bardziej widoczne – nie dla wyszukiwarki, ale dla rekrutera.
Jak myślisz, ile czasu przeznacza rekruter na zapoznanie się z Twoim CV? 15 minut? Niestety w praktyce z reguły będzie to znacznie mniej. Oczywiście, jeśli kandydujesz na stanowisko bardzo specjalistyczne i CV przyjdzie mało, to rekruter może poświęcić na Twoje CV więcej czasu. Jeśli jednak kandydujesz na stanowisko przedstawiciela handlowego czy sprzedawcy, to CV w dużym mieście na takie stanowisko może przyjść 300 lub więcej. Gdyby rekruter poświęcił na każde CV 5 minut to zajęłoby mu to 1500 minut, czyli 25 godzin- ponad 3 pełne dni robocze w założeniu, że nikt mu nie przeszkadza, a rekruter nawet nie chodzi do toalety i nie wstaje od krzesła. Jeśli nawet rekruter ma na ocenę 300 CV tydzień czasu, daje to około 4 minut na CV (przy założeniu że przegląda je przez 5 godzin dziennie) – a to i tak mocno zawyżone szacunki. Zawsze bowiem zdarzy się jakiś telefon, jakaś rozmowa kwalifikacyjna, czy wreszcie wspomniana toaleta. Masz więc mało czasu a musisz się wyróżnić! I to nie przez dziwaczne zdjęcie czy różowy kolor tła CV, ale przez jego wartość merytoryczną. Ratunkiem są więc kluczowe słowa w CV.
Słowa kluczowe w CV to wszystkie te informacje zawarte w CV, które mogą sprawić, że Twoje CV zostanie ocenione jako najbardziej spełniające kryteria stanowiska. Jeśli nawet jesteś idealnym kandydatem, ale Twoje umiejętności i kompetencje zostaną „ukryte” w zalewie mniej istotnych informacji, to rekruter „rzucając okiem” na Twoje CV, może ich nawet nie wyłuskać. Być może odnalazłby je, gdyby czytał Twoje CV i list przez 15 minut i dokonywał wnikliwej analizy – w praktyce jednak, często nie ma na to czasu. Jeśli się więc nie wyróżnisz, wylądujesz w folderze „odrzucone”.
Jak wybierać słowa kluczowe?
Słowa kluczowe dobieramy przede wszystkim do branży i rodzaju pracy jaką będziemy wykonywać. Zależą one również od naszego doświadczenia zawodowego. Przede wszystkim, słowa kluczowe wybieramy pod kątem ogłoszenia na które piszemy. Na szczęście nie ma potrzeby za każdym razem wybierać słów na nowo (większość ogłoszeń na podobne stanowiska w podobnej branży oczekuje podobnych zalet od kandydata). Warto jednak, mimo podobieństwa ogłoszeń, przy okazji pisania zgłoszenia rzucić okiem na nasze CV, aby sprawdzić adekwatność słów kluczowych.
Weźmy przykład: Firma budowlana X, poszukuje specjalistę ds. eksportu, którego zadania to:
- Współpraca z dotychczasowymi klientami firmy
- Pozyskiwanie nowych klientów
- Uczestnictwo w targach i wystawach branżowych
- Realizacja planów sprzedażowych firmy
Ponadto oczekują:
- Wykształcenia wyższego kierunkowego
- Biegłej znajomość języka angielskiego oraz niemieckiego
- Min. 2 letnie doświadczenie w handlu międzynarodowym
- Doświadczenia w branży (jako atut)
- Gotowość do częstych podróży służbowych
Spełniasz te kryteria i jesteś zainteresowany ofertą. W Swoim CV i Liście Motywacyjnym podkreślasz więc następujące informacje:
- Uczestnictwo w targach branżowych InterBud, BudPol, MegaBud i SuperBud 2010 i innych.
- Pracę dla bezpośredniej konkurencji firmy (podkreślasz nazwę tej firmy – rekruterowi rzuci się od razu w oczy)
- Znajomość angielskiego i niemieckiego (o co zakład, że 80% kandydatów będzie znało tylko jeden język?)
- Wykształcenie kierunkowe (nazwę kierunku studiów)
- W Liście Motywacyjnym podkreślasz frazy związane z :dyspozycyjnością, umiejętnością pozyskania nowych klientów – (np. „W trakcie pracy dla firmy X zdobyłem 12 kontrahentów, którzy generowali 30% naszego obrotu, co przełożyło się na wzrost sprzedaży o 40%), doświadczeniem w branży.
Takie działanie sprawi, że rekruter widząc Twoje CV od razu dostrzeże że:
pracowałeś w branży dla konkurencji (więc się znasz), generowałeś sprzedaż, znasz niemiecki, więc dogadasz się z kluczowym klientem i bywałeś na solidnych targach i to nie raz, czyli…WARTO SIĘ SPOTKAĆ. To samo, napisane bez podkreśleń, po prostu może nie rzucić się w oczy.
Co podkreślać:
Zastanawiając się co może być najważniejsze w Twojej aplikacji, postaw się na miejscu rekrutera lub szefa. Gdybyś Ty nim był, to na czym najbardziej by Ci zależało u kandydata? Na tym, aby kandydat miał wykształcenie wyższe, czy na tym, by generował sprzedaż? A może w Twojej branży konkurencja jest tak silna, że kandydat z firmy Y jest na wagę złota? Nie zawsze będziesz wiedział, czego oczekuje pracodawca- nie jesteś przecież wróżką ani jasnowidzem. Masz jednak narzędzie – ogłoszenie skonstruowane przez pracodawcę.
Skupiaj się na:
umiejętnościach – nie wszystkich które posiadasz, ale tych, które są bezpośrednio związane pracą na którą kandydujesz. Jeśli aplikujesz na kucharza, podkreśl rodzaje kuchni, jakie świetnie znasz. Jeśli starasz się o pracę w centrum księgowości outsourcingowej, podkreśl znane Ci języki obce.
firmach w których pracowałeś – jeśli pracowałeś dla firm niewielkich, nieznanych w branży – nie podkreślaj ich. Rekruter pracujący dla dużego koncernu może nie wiedzieć o tym, że gdzieś tam jest sobie maleńki importer podobnych towarów i nazwa Twojej byłej firmy nic mu nie powie. Nie afiszuj się też z tymi firmami, które mają na rynku złą renomę (oczywiście, może okazać się z Twojej firmy, „się NIE zatrudnia”, ale w takiej sytuacji, nawet jeśli nie podkreślisz nazwy firmy, to i tak Cię nie zaproszą na spotkanie. Jeśli jednak pracowałeś dla bezpośredniej konkurencji lub dla ważnego gracza na rynku (a także wtedy, kiedy pracowałeś dla kontrahenta firmy), podkreśl tą informację.
czynnościach, które wykonywałeś (zasługach) – jeśli w ogłoszeniu wyszczególnione są konkretne obowiązki lub osiągnąłeś podczas swojej poprzedniej pracy spore sukcesy, zaznacz to w CV. To co podkreślasz musi korespondować z oczekiwaniami wobec kandydata zawartymi w ogłoszeniu.
Nie warto podkreślać:
dat – nie mają znaczenia przy pierwszym wrażeniu dla rekrutera
nazw stanowiska – jeśli pozostałe rzeczy rzucą się rekruterowi w oczy, spojrzy i na stanowisko. Większość osób prowadzących rekrutacje wie jednak, że stanowisko stanowisku nie równe. To że byłeś nawet dyrektorem, może nic nie znaczyć, jeśli w praktyce zarządzałeś grupą 5 stażystów. Z drugiej strony, nie jeden przedstawiciel handlowy w niewielkiej firmie, pełni dodatkowo rolę marketingowa, rekrutera i PR owca.
zainteresowań i hobby– to dodatek do CV, prawdopodobieństwo, że to właśnie Twoje hobby wpłynie wpłynie na pozytywną decyzję o zaproszeniu na spotkanie jest niewielkie. (Wyjątkiem byłaby sytuacja w której wiesz, że czytający Twoją aplikację razem z Tobą należy do Tajnego Stowarzyszenia Miłośników Łożysk Kulkowych Z Azerbejdżanu).
Ile słów kluczowych podkreślać?
Niezbyt wiele, abyś nie przesadził i nie zaciemnił aplikacji – ma być przede wszystkim czytelna. Uważam, że w CV wystarczy podkreślić 4-5 najważniejszych danych, w Liście Motywacyjnym 3-4.
Słowa kluczowe w rekrutacji on-line
Nieco inaczej dobieramy słowa kluczowe w przypadku rekrutacji prowadzonej online, czyli wtedy, kiedy zamieszczamy na własnej stronie swoje CV, z nadzieją, że ktoś nas wypatrzy, jak i wtedy, kiedy umieszczamy nasze CV w bazach kandydatów. O tym jednak, w następnym poradniku.