Ostry szef narażony na nielojalność
„Pańskie oko konia tuczy” – to jedno z przekonań pracodawców. Drugi jest poczucie, że dobry szef musi czasem pracownika zrugać. Inaczej w głowie się mu poprzewraca. Tymczasem badania mówią, że szef, który ma pretensje i ostro je wyraża, naraża się na nielojalność ze strony pracowników.
Uniwersytet Techniczny w Monachium postanowił sprawdzić, czy obiegowa opinia o tym, że szef to jednak czasem musi na pracowników krzyknąć ma rację bytu i rzeczywiście działa pozytywnie na motywację pracowników. Okazało się, że wprost przeciwnie. Szef, który otwarcie wyraża złość na pracowników co najwyżej zyskuje to, że pracownicy są wobec niego nielojalni i szybko przeskoczą do innej firmy, jeśli tylko nadarzy się ku temu okazja.
A co zatem działa pozytywnie? Empatia wobec pracowników, wdzięczność za wysiłek wkładany w pracę oraz i duma z ich osiągnięć. Pracownicy, którym szef dziękuje za pracę są szczęśliwsi i bardziej zadowoleni nie tylko z samego szefa, ale również z pracy. Jak widać, zwykłe „dziękuję” się opłaca – używajmy go, nawet jeśli nie jesteśmy (jeszcze) szefami.