Jak wykorzystywać serwisy społecznościowe na użytek szukania pracy
Efektywne poszukiwanie pracy to wykorzystywanie wszystkich nadarzających się możliwości – w tym również narzędzi jakie oferuje nam Internet. Serwisy społecznościowe to zaś jedna z możliwości – jak się okazuje, coraz bardziej efektywna i warta wykorzystania – zwłaszcza że serwisy społecznościowe pozwalają na budowanie własnego wizerunku w dłuższej perspektywie czasowej nie są więc zaledwie miejscem umieszczenia CV, ale mogą długofalowo pomagać w budowaniu kariery – być może nawet przez całe nasze życie. Nasz poradnik pomoże Ci skutecznie korzystać z serwisów społecznościowych do szukania pracy.
1. Serwisy odpowiednie dla naszej kariery
W Polsce mamy obecnie kilka serwisów społecznościowych otwarteych dla przedstawicieli wszystkich branż i skupiających profesjonalistów. Najpopularniejszy to Goldenline.pl. Goldenline jest serwisem który osiągnął większy sukces i ma większą ilość aktywnych użytkowników, warto więc skupić się na tym serwisie, choć nie ma przeszkód by wybrać również inne serwisy. Można korzystać również z zagranicznych serwisów społecznościowych – zwłaszcza jeśli znamy język angielski a naszym celem jest praca za granicą. Tu korzystać można z LinkedIn oraz serwisu Facebook.
Poza serwisami społecznościowymi ogólnymi, niektóre branże – zwłaszcza te związane z IT oraz branżą Internetową mają własne mini – społeczności, na których obecność i czynny udział w ich życiu pozwalają na kontakt ze specjalistami z branży. Dla przykładu wymieńmy Interaktywnie.com (skupiające osoby związane z reklamą i marketingiem Internetowym oraz kreacją w Sieci) czy cafe.wirtualnemedia.pl (dla ludzi marketingu i reklamy)
Warto monitorować Internet na okoliczność powstawania nowych serwisów społecznościowych specjalizujących się w naszych branżach. Pamiętajmy tylko o tym, ze skutecznej kreacji trzeba poświęcić czas. Bycie użytkownikiem 5 serwisów to spory wydatek czasu i tak naprawdę trudno byłoby realnie budować swój wizerunek aż na tak szerokim polu. Lepiej skupić się na jednym – dwóch serwisach.
2. Stworzenie CV – co wpisać, czego nie wpisywać, jak dobrać zdjęcie
Pierwszym krokiem obecności na serwisie społecznościowym jest stworzenie naszego profilu. Podajemy prawdziwe imię i nazwisko. Nasz adres mailowy, który wykorzystamy nie będzie widoczny dla użytkowników (może to więc być nawet login w stylu malykwiatuszek@buziaczek.pl) ale warto wybrać taki, z którego korzystamy – jeśli ktoś napisze do nas prywatną wiadomość, powiadomienie o tym otrzymywać będziemy na maila i aby nie stracić szansy warto wiadomości sprawdzać.
Po założeniu konta w serwisie uzupełniamy nasz profil. Każdy serwis proponuje nieco inne rozwiązania, ale globalnie chodzi o wklepanie w nasz profil CV. Każdy serwis zawiera możliwość wprowadzania zmian, w przyszłości będziemy więc mogli dodawać kolejne miejsca pracy, szkolenia w których braliśmy udział czy też usuwać niektóre informacje. Im więcej napiszemy, tym większe szanse na odnalezienie przez rekruterów czy head-hunterów.
W serwisie społecznościowym można też umieścić swoje zdjęcie (choć nie jest to konieczne). Jeśli decydujesz się na umieszczenie zdjęcia zrób to rozważnie. Najlepiej wybrać takie zdjęcie na którym wyglądasz dobrze, sympatycznie i jesteś uśmiechnięty. Profil w serwisie społecznościowym pozwala na umieszczenie zdjęcia bardziej „luźnego” niż tradycyjne CV – uważaj jednak by nie przesadzić – na podstawie Twojego zdjęcia będą oceniać Cię potencjalni pracodawcy.
Kilka porad do CV
- Pamiętaj aby przynajmniej raz w roku aktualizować swoje CV na serwisie społecznościowym – dodawać nowe prace czy projekty, usuwać te informacje, które nie mają już związku z Twoją karierą w której chcesz się realizować.
- Wyszukiwarka serwisu społecznosciowego indeksuje Twój profil. Head-hunterzy, często poszukując pracowników nie przeglądają tysięcy profili, tylko korzystają z wyszukiwarki wpisując w nią interesujące ich frazy – na przykład szukając programisty C++ w Poznaniu wpiszą w wyszukiwarkę „Poznań C++”. Twój profil będzie możliwy do odnalezienia, jeśli oba słowa, w tej właśnie formie, znajdą się w Twoim serwisowym CV. Pamiętaj więc o umieszczaniu słów kluczowych w Twoim profilu. Słowa kluczowe powinny być dobrane pod kątem Twojej kariery.
- Sprawdź CV przynajmniej 3 razy czy nie zrobiłeś błędów ortograficznych lub nie podałeś błędnych danych.
- Jeśli jesteś bezrobotny i szukasz pracy – możesz umieścić w profilu informacje że poszukujesz pracy. Możesz też napisać o tym, jakie obszary pracy Cię interesują. Pamiętaj o słowach kluczowych!
3. Grupy zainteresowań
Każdy serwis społecznościowy ma konkretne grupy skupiające osoby zainteresowane danym tematem. Grupy te tworzone są przez użytkowników. Osoba oglądająca Twój profil będzie widziała do jakich grup należysz i w jakie jesteś zaangażowany. To buduje Twój wizerunek.
Jak dobrać właściwe grupy?
Grupy związane z zawodem – dołącz się do grup w ramach Twojej branży lub Twojego wykształcenia. W tych grupach będziesz mógł poznać ludzi którzy w różnych miejscach robią to samo co Ty, a uczestnicząc w dyskusjach będziesz mógł zbudować swój wizerunek specjalisty. Będziesz mógł też dowiedzieć się czegoś ciekawego i poszerzyć swoją wiedzę.
Grupy zainteresowań – wybierz grupy które dotyczą tego co rzeczywiście Cię interesuje – wybór jest ogromny – praktycznie na każdy temat ktoś już stworzył grupę. A jeśli masz nietypowe hobby możesz stworzyć własną. Grupy zainteresowań to nie tylko szansa na poznanie osób które interesują się tym co ty, ale dla potencjalnego pracodawcy szansa na poznanie Cię z tej „prywatnej strony”. Kto wie, może właśnie na grupie miłośników salsy poznasz swego przyszłego szefa, z którym połączą Cię Twoje zainteresowania.
Kilka porad do wyboru grup
- Możesz dołączać się do tak dużej ilości grup do jakiej chcesz, ale…zbyt dużo grup daje wrażenie że Twoje wybory są przypadkowe. Poza tym, będąc w 20 grupach nie będziesz w stanie rzeczywiście udzielać się w dyskusjach i śledzić na bieżąco wątków. Optymalna ilość to około 10 grup w których uczestniczysz.
- Z grup możesz się wypisywać. Jeśli wiec przestałeś interesować się modelarstwem, opuść grupę – w ten sposób zrobisz sobie miejsce na kolejne zainteresowanie.
4. Znajomi
Serwisy społecznościowe to miejsce w których można tworzyć siatki znajomych. To kogo dołączysz do swoich znajomych jest również widoczne w Twoim profilu i potencjalny pracodawca może sprawdzić kogo znasz. A to bywa niekiedy niezwykle ważne. Tu pojawia się też najczęstszy błąd osób budujących swoje profile – dołączanie każdego jak popadnie. Nie sztuką jest mieć 300 znajomych. Warto dołączać ludzi do swoich znajomych, ale tych, których rzeczywiście znamy. Czy to w realu, czy on-line.
5. Jak szukać pracy w serwisach społecznościowych?
Przechodzimy wreszcie do meritum, czyli jak szukać pracy przez serwisy społecznościowe. Metod jest pięć:
- każdy serwis dla profesjonalistów ma grupę bądź osobną zakładkę z ofertami pracy – warto ją odwiedzać i sprawdzać oferty. W odpowiedzi na te oferty wysyłamy najczęściej normalne CV i oferty te nie różnią się niczym od tradycyjnych ogłoszeń o poszukiwaniu pracownika z innych serwisów rekrutacyjnych.
- na poszczególnych grupach różne osoby umieszczają informacje o poszukiwaniu pracowników bądź współpracowników – śledząc wątki na naszych grupach można wychwycić te ogłoszenia i …reagować na nie – poprzez pisanie prywatnych wiadomości do osoby która umieściła ogłoszenie
- head hunting – bardzo wielu head hunterów właśnie poprzez serwisy społecznościowe poszukuje kandydatów. Jeśli nas odnajdą (poprzez słowa kluczowe w naszym profilu, bądź poprzez nasze wypowiedzi na grupach) napiszą do nas wiadomość – warto odpowiadać na takie propozycje.
- samodzielne zamieszczanie informacji o szukaniu pracy – można taką informację umieścić zarówno w grupie tematycznej (np. skupiającej PH jeśli chcemy pracować jako przedstawiciel handlowy) lub na specjalnych grupach dla osób szukających pracy (np. grupa „chcę pracować” w serwisie GoldenLine.
- kontakt z osobami w branży – jeśli marzy nam się praca w określonej firmie, można znaleźć osobę z działu personalnego danej firmy (bardzo wielu rekruterów obecnych jest w serwisach społecznościowych skupiających profesjonalistów) i napisać do niej maila z zapytaniem o możliwość podjęcia pracy w firmie. Oczywiście, może się zdarzyć tak, że HRowiec nie odpowie, ale w gruncie rzeczy nic nie tracimy. Mało tego, działając w ten sposób prezentujemy się jako osoba zmotywowana i zaangażowana – a to rzadkość! Można też nawiązywać kontakt z osobami które nie pracują w działach HR firmy, ale w konkretnych działach które nas interesują – np. w dziale rozwoju, czy dziale eksportu. Znaleźć takie osoby łatwo – wpisujemy po prostu nazwę interesującej nas firmy w wyszukiwarce serwisu i mamy dostęp do wszystkich pracowników danej firmy, którzy mają swój profil w serwisie. Pamiętajcie, aby sprawdzić profil osoby do której chcemy napisać i upewnić się czy nadal pracuje ona w firmie do której uderzamy.
Podsumowanie
Szukanie pacy poprzez serwisy społecznościowe jest jednym z najnowszych i stale rozwijających się metod poszukiwania pracy. Wydaje się też że dość efektywnym i przyszłościowym. Jeśli więc jeszcze nie macie swojego profilu nie zwlekajcie!
Na co uważać
- Pamiętajmy, że wszystko co zostanie przez nas umieszczone w Internecie zostaje w nim. Nawet jeśli zlikwidujemy profil i tak nie sposób całkowicie zatrzeć naszej obecności w serwisie. Nie publikujmy więc informacji czy treści które mogą nam zaszkodzić bądź zrujnować nasz wizerunek. (w szczególności nie obrażajmy innych, nie krytykujmy byłych pracodawców, nie spamujmy i nie trollujmy).
- Jeśli wypowiadamy się w jakimś temacie, sprawdźmy informacje, tak aby nie wykazać się ignorancją lub…brakami w zakresie wiedzy w której chcemy być postrzegani jako specjaliści.
Zapraszam do dzielenia się uwagami i spostrzeżeniami na temat szukania pracy przez serwisy społecznościowe w komentarzach. Jeśli macie pytania – piszcie. Postaramy się na wszystkie odpowiedzieć.