Infografika jako CV – 7 zasad tworzenia
Infografiki stają się coraz bardziej popularne. W przypadku zwykłych newsów czy wiadomości, dane przedstawione za pomocą infografiki są kilkukrotnie chętniej czytane i przekazywane dalej – np. poprzez media społecznościowe. Czy podobnie jest z infografikami, które są przedstawieniem naszej kariery? Jakich błędów nie popełniać tworząc infografikę, która ma służyć nam jako CV?
1.Infografika – nie dla każdego stanowiska
Przede wszystkim tworząc infografikę, która ma służyć przedstawieniu naszych kompetencji nie można zapominać o tym, że nie dla każdego stanowiska będzie to odpowiednia forma prezentacji. Forma infografiki jest wyjściem poza schemat – sposobem na zaprezentowanie swojej kreatywności i pomysłowości. Na stanowiskach, na których takie cechy nie są wymagane, infografika się nie sprawdzi.
2.Pionowy układ graficzny
Tworząc infografikę warto wczuć się w osobę, która będzie ją oglądać. Najwygodniejszy dla czytelnika jest pionowy układ treści – wszelkie podpisy pod wykresami, belki umiejętności powinny być możliwe do przeczytania bez przekręcania głowy to w jedną, to w drugą stronę. Takie czytanie jest dla użytkownika niewygodne i w większości przypadków, zamiast próbować doczytać całość informacji, umieszczone w innym niż pionowy układ graficzny informacje zostaną pominięte.
3.Jasne tło
Choć ciemne tło wygląda elegancko, to jest niezbyt wygodne w czytaniu – dlatego znacznie lepiej jest wykorzystać tło jasne. Warto pamiętać również o tym, że niektórzy rekruterzy mają w zwyczaju drukować dokumenty rekrutacyjne, a ciemne tło infografiki wydrukowane w czarno – białej wersji na ekonomicznej drukarce będzie wyglądać po prostu źle.
4.Ilość informacji (chaos informacyjny)
Siłą każdego CV jest treść – jeśli mamy dużo do przekazania na swój temat, chcemy się pochwalić osiągnięciami, szkoleniami, doświadczeniem to bywa tak, że umieszczamy tak dużo informacji w infografice, że staje się ona nieczytelna. Pojawia się chaos informacyjny, który powoduje, że nie tylko osoba oglądająca infografikę nie jest w stanie wyciągnąć z niej żadnych danych, ale również jest zmęczona i zirytowana dokumentem, który jej przysłał kandydat.
5. Treść
Na infografikę porywają się często osoby, które nie bardzo wiedzą, co chcą w niej przekazać. Zanim zatem zaczniesz obmyślać układ i bawić się wykresami, zastanów się, jakie wrażenie na osobie oglądającej twoją prezentację ma wywrzeć twoja praca. Podstawą jest zebranie danych, które choć może nie w pełni, ale jednak dadzą obraz zarówno doświadczenia, jak i umiejętności kandydata.
6.Czytelna czcionka
Infografika to nie tylko treść, ale również forma – niestety dość często doświadczamy w przypadku infografiki przerostu formy nad treścią. Ozdobne czcionki, które okazują się nieczytelne,zbyt duże zagęszczenie treści oraz małe napisy przy wielkich wykresach i obrazkach to najczęściej popełniane błędy. Infografika powinna zachwycić pomysłowością, kreatywnością i umiejętnością analitycznej syntezy danych u kandydata.
7.Wielkość
Choć mamy szybkie łącza to nadal dokumenty rekrutacyjne, które ważą kilka Mb mogą być przez osoby rekrutujące niezbyt mile widziane. Dlatego warto upewnić się, czy nasza infografika nie jest ważącym „kilka ton” plikiem, który zostanie przez odbiorcę czym prędzej wykasowany.
Osobiście odradzam stosowanie infografiki jako jedynego dokumentu będącego życiorysem kandydata. Wielu rekruterów przyzwyczajonych jest do tradycyjnych form (a jeśli nawet oni są elastyczni, to niekoniecznie będą takimi kierownicy działów, o których również przecież trafia nasze CV). Zatem poza infografiką warto dołączyć do aplikacji również tradycyjne CV, które będzie zawierać zarówno wszystkie daty jak i zadania, które do tej pory realizowaliśmy. Aby odróżnić oba dokumenty od siebie, warto zadbać o to,by w infografice znalazły się takie dane, które nie znajdą się w CV- np. zainteresowania czy wykres pokazujący, że mimo iż mamy 40 lat nadal stale podnosimy nasze kwalifikacje.