Ile kosztuje firmę zła decyzja rekrutacyjna?
Każda z osób szukających pracy czeka na telefon, w którym usłyszy „zapraszamy Pana do współpracy.” Dla firmy, która decyduje się na zatrudnienie kandydata do pracy, decyzja rekrutacyjna wcale nie jest prosta. Nie chodzi tu bowiem jedynie o to, czy firma straci pieniądze wydane na pensje nowo zatrudnionego pracownika. Dla firmy, koszt błędnej rekrutacji jest znacznie większy.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że firma, która zatrudni nieodpowiednią osobę do pracy niewiele traci – co najwyżej będzie musiała zapłacić dwa lub trzy razy wynagrodzenie, zanim dojdzie do rozstania. A przecież to wynagrodzenie nie będzie „za darmo” – pracownik, nawet taki, któy nie do końca świetnie sobie radzi, przecież pracuje.
Sprawa nie jest jednak aż tak prosta. Rzeczywisty koszt, jaki ponosi pracodawca związany z zatrudnieniem pracownika jest bowiem znacznie wyższy. Co się na niego składa?
- Koszt ogłoszenia rekrutacyjnego – kilkaset złotych wydane na ogłoszenie to koszt rekrutacji. Jeśli kandydat się nie sprawdzi, będzie trzeba ogłoszenie nadać ponownie. Nawet gdybyśmy zachowali CV kandydatów, którzy aplikowali wraz z przyjętym kandydatem, większość zgłoszeń będzie już nieaktualna.
- Koszt badań lekarskich – niby nie dużo, ale te kilkadziesiąt złotych na badania, które ponosi pracodawca są stracone.
- Koszt szkolenia – w zależności od charakteru, praca może wymagać niewielkiego przeszkolenia, albo bardzo rozbudowanego i specjalistycznego, które trwa kilka lub kilkanaście dni. Pracownik szkoląc się najczęściej nie przynosi żadnego dochodu (nie zarabia na siebie) – jeśli zatem pracownik odchodzi, koszt szkolenia jest pieniędzmi wyrzuconymi w błoto.
- Koszt w produktywności – pracownik, który nie radzi sobie na stanowisku pracy i w związku z tym, po okresie próbnym umowa z nim nie zostanie przedłużona, nie jest też najczęściej tak efektywny w pracy, jak życzyłby sobie tego pracodawca (gdyby efektywność pracy była właściwa,a praca dobrze wykonywana, nie byłoby powodów nie przedłużania umowy).
- Koszt pracy osób rekrutujących – niezależnie od tego czy firma ma własnych specjalistów ds. rekrutacji czy rekrutują managerowie czy też zleca się to agencji rekrutacyjnej, firma za czas poświęcony rekrutacji płaci. Jeśli manager zamiast na zebraniach czy u klienta spędza czas na rozmowach rekrutacyjnych (a rekrutacja prowadzona jest po raz drugi, bo poprzedni kandydat sobie nie poradził), to dla firmy jest to koszt i strata.
Jak widzicie, kosztów jest sporo – dlatego decyzja rekrutacyjna nie jest prosta i czasem, właśnie z tego powodu, trwa tak długo i wymaga kilku, a nie tylko jednorazowego, spotkania z kandydatem.