Co powie o tobie twój były szef?
Czyli jak zapewnić sobie dobre referencje?
Coraz częściej pracodawcy potwierdzają referencje kandydatów do pracy. Proces rekrutacji jest kosztowny, błąd popełniony przy zaproszeniu niewłaściwego kandydata do firmy liczy się w tysiącach złotych, zatem pracodawcy wolą poświęcić kilka minut na rekrutację więcej i sprawdzić co o pracowniku myśli jego były szef.
Aby pracodawca mógł zebrać informacje o kandydacie do pracy od jego poprzednich pracodawców, kolegów z pracy czy klientów, powinien uzyskać zgodę (i numery telefonów) od kandydata. Dzięki temu, to kandydat steruje tym procesem – sam podaje numer telefonu do osoby, co do której wierzy, że udzieli mu ona pozytywnych referencji. Niestety często okazuje się, że kandydaci sami strzelają sobie w stopę – wydaje im się, że dostaną dobrą opinię, a dostają opinię złą lub neutralną. Jak tego uniknąć?
Sposobem może być sprawdzenie tego, co powiedziałby Twój były szef lub kolega o tobie, gdyby do niego zadzwoniono. Jak to zrobić? Poprosić znajomego (najlepiej osobę zajmującą się rekrutacją) o wykonanie takiego telefonu i zadanie kilku pytań – dzięki temu dowiesz się, czy podanie numeru do szefa jest bezpieczne, czy lepiej szukać innej osoby, która mogłaby udzielić referencji na twój temat.