Co kandydat powinien wiedzieć o firmie?
Wydawałoby się, że kandydat, pisząc w liście motywacyjnym że „chce pracować w firmie X ponieważ” oraz „wierzę że razem osiągniemy sukces” wie do jakiej firmy pisze i rzeczywiście z tą właśnie firmą wiąże jakieś głębsze plany. Nader często okazuje się jednak na rozmowie kwalifikacyjnej, że kandydat który z takim zapałem przekonywał że marzy pracy właśnie w tej firmie, o firmie wie niewiele. W skrajnych zaś przypadkach nic (jak w przypadku rozmowy kandydata z firmą Janssen-Cilag, który na rozmowie zapytał prezesa „co to jest Janssen-Cilag?”.
Oczywiście, żaden rekruter czy szef nie jest na tyle niepoważny aby wyobrażać sobie, że aplikacja którą otrzymał jest jedyną aplikacją którą wysłał kandydat a firma do której napisał jedyną z którą chce współpracować. Nie zmienia to faktu, że warto o firmie dowiedzieć się nieco więcej ZANIM pójdziemy na spotkanie kwalifikacyjne.
Co kandydat powinien wiedzieć o firmie przed spotkaniem?
- Firma i jej historia
Ważna jest historia samej firmy – kiedy powstała, czy jest częścią większej korporacji czy grupy firm, jaki jest jej status prawny (sp. z o.o., akcyjna, działalność gospodarcza), jak duża jest firma, czy działa lokalnie czy globalnie – te informacje to nie tylko wiedza którą pochwalić się można potencjalnemu szefowi i okazać mu zainteresowanie stanowiskiem, ale również ważna informacja dla kandydata. Od historii firmy, jej statusu i wielkości zależeć będzie bowiem jej struktura i etap na którym jest firma. Historia firmy wpływa również na kulturę organizacji, a to z kolei wyznacza standardy pracy i możliwości rozwoju. - Branża
W niektórych przypadkach kandydat przychodzi do firmy z doświadczeniem w tej samej branży – wtedy ma pełne informacje i tej lekcji nie musi odrabiać. Jeśli jednak dopiero zaczynamy pracę, lub przechodzimy z jednej branży do zupełnie innej (np. marketingowiec który przechodzi z firmy produkującej soki, do firmy montującej rusztowania), warto poświęcić nieco czasu na zapoznanie się z nią.
Co warto wiedzieć?
Jak branża się rozwija, jaki jest jej udział w rynku, jakie są perspektywy. Jeśli branża jest szeroka, ważne też, aby znać grupę docelową klientów firmy. - Okolice biznesowe
Ważnym elementem na wiele stanowisk (zwłaszcza tych związanych ze sprzedażą, marketingiem czy produkcją) jest znajomość środowiska biznesowego.
Nie wystarczy wiedzieć że firma do której aplikuję produkuje spodnie dżinsowe. Ważne aby wiedzieć do kogo kieruje ona ofertę oraz kto jest bezpośrednią konkurencją.
Po co ten trud, jeśli nie dostaniemy pracy?:
- zadając sobie ten trud zwiększamy szanse na otrzymanie pracy – to ryzyko – tak jak każda rozmowa
- oczekujemy że szef / rekruter przeczyta nasze CV prawda? Oni oczekują, że wiemy do jakiej firmy jedziemy na spotkanie
- przygotowanie się w tym aspekcie do spotkania zajmie Ci góra 15 minut i nawet jeśli nie zdobędziesz pracy, poszerzysz swoją wiedze o rynku i otaczającym Cię świecie – kto wie, kiedy przyda Ci się ta wiedza. Nie jest to więc czas zmarnowany.