Certyfikacje – czy warto je zdobywać?
W wielu zawodach pracownik może podnosić swoje kwalifikacje za pomocą zdobywania certyfikatów, które potwierdzają jego kompetencje. Czy warto je zdobywać? Czy rzeczywiście certyfikaty przydają się na coś w pracy i mogą pomóc w rozwoju kariery?
Rodzaje certyfikatów
Najbardziej cenione przez pracodawców są:
- certyfikaty potwierdzające znajomość języków obcych,
- certyfikaty branżowe potwierdzające określone kompetencje,
- uprawnienia, które pozwalają na wykonywanie określonych czynności najczęściej określonych ustawą lub innymi przepisami.
Nie są to jednak jedyne certyfikaty, jakie może zdobywać pracownik. W zasadzie prawie każde szkolenie, kończy się obecnie potwierdzeniem uczestnictwa, nazywanym certyfikatem. Ważne jednak jest to, by zdawać sobie sprawę z tego, że posiadanie nawet całego wachlarza certyfikatów otrzymywanych po szkoleniu, nie przyda się na nic, jeśli instytucje jakie je wydały lub też kompetencje jakie potwierdzają mają niewielkie znaczenie dla pracodawcy.
Jakie certyfikaty warto zdobywać, ile to kosztuje a nad jakimi nie warto się nawet zastanawiać?
Na co warto zwrócić uwagę decydując się na certyfikację?
Popularność certyfikatów
Zanim zdecydujesz się na poświęcenie czasu i środków na zdobycie certyfikatu, sprawdź, czy ten, który chcesz zdobyć, jest przez pracodawców poszukiwany na rynku pracy. Czy ma dla nich jakieś znaczenie. W tym celu najlepiej po prostu wpisać nazwę certyfikatu w wyszukiwarkę lub – bardziej bezpośrednio – wpisać jego nazwę również w wyszukiwarkę ogłoszeń rekrutacyjnych w serwisie pracy. Dowiedz się o certyfikacie oraz jednostce certyfikującej jak najwięcej – nie każda jest wiarygodna. A wydanie pieniędzy na certyfikat, który dla nikogo się nie liczy nie ma większego sensu.
Koszt certyfikatów
W niektórych przypadkach, uzyskanie certyfikatu lub uprawnień, może kosztować bardzo dużo. Przykładowo, koszt zdobycia certyfikatu CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) to w sumie kilkadziesiąt tysięcy złotych (kilkanaście egzaminów, do których każdy kurs kosztuje 2-3 tys zł). Podobnie wygląda sprawa z certyfikatem psychoterapeuty, na który trzeba poświecić dwa lata płatnej szkoły, własną psychoterapię, superwizje i egzamin – w efekcie koszt uzyskania certyfikatu i kwalifikacji to około 30.000 zł.
Aby zdobycie certyfikatu miało sens, trzeba zatem spróbować obliczyć ROI z tej inwestycji – czy nasze zarobki wzrosną, jeśli ukończymy określone szkolenie i zdobędziemy certyfikat? Osoby z określonymi certyfikatami finansowymi i księgowymi zarabiają wprawdzie więcej – ale nie w każdym mieście są potrzebni. Podobnie jest z absolwentami studiów MBA – niby są dobrze opłacani, ale niektórzy nie znajdują pracodawcy, który ma wystarczający budżet, by pozwolić sobie na takiego specjalistę. Przelicz też, ile czasu będziesz potrzebować by „odrobić” certyfikat.
Certyfikaty międzynarodowe
Jeśli rozważasz pracę za granicą (nawet w odległej przyszłości) lub chcesz pracować dla międzynarodowej korporacji, wybierz certyfikat, który ma międzynarodowe znaczenie. Co z tego, że ukończysz kilkudniowe szkolenie np. z prowadzenia Assessment Center i otrzymasz certyfikat trenera, skoro instytucja która go wydała liczy się tylko w określonym regionie Polski? Certyfikaty międzynarodowe są niekiedy droższe, ale są również pewniejszą inwestycją.
Podsumowując, dobry certyfikat to taki, który
:
- jest szanowany przez pracodawców (jego ważność podkreśla się w artykułach branżowych, jego nazwa pojawia się w oczekiwaniach wobec kandydatów),
- jest międzynarodowy (jest uznawany również poza granicami Polski),
- daje potwierdzenie konkretnych kompetencji wyrażonych konkretami (w programie certyfikacji lub w samym certyfikacie),
- jest lub będzie zgodny z Europejską Ramą Kwalifikacji (czyli w całej Europie potwierdza te same kompetencje),
- jest wydany przez instytucje, która ma na światowym rynku znaczenie, jest rozpoznawalną marką,
- daje posiadaczowi miejsce na liście zrzeszającej osoby posiadające ten certyfikat (najlepiej, jeśli taka lista jest dostępna online).
Jakie certyfikaty nie liczą się dla pracodawców?
- Zaświadczenia o ukończeniu dwugodzinnego szkolenia – bądźmy szczerzy, nie jest to żaden certyfikat, tylko informacja, że udało ci się liznąć nieco wiedzy,
- Certyfikaty wydawane przez nikomu nie znane firmy (wyglądające niekiedy jak przygotowane w photoshopie),
- Certyfikaty, na których nie ma informacji o czasie trwania kursu, potwierdzonych kompetencjach lub dacie zdobycia certyfikatu,
Popularne, wybrane certyfikaty branżowe:
Finanse / Księgowość:
CMA (rachunkowość zarządcza i zarządzanie finansami) – potwierdzenie posiadania wiedzy w zakresie planowania finansowego, analizy, kontroli oraz wspomagania podejmowania decyzji finansowych.
CFP – międzynarodowa kwalifikacja w zakresie planowania finansowego
PRM – zarządzanie ryzykiem. Uznawany na całym świecie – w Polsce ma go niewiele osób.
IAD – kwalifikacja w zakresie rynku kapitałoweg,
CICA (Certified Internal Controls Auditor) – międzynarodowa kwalifikacja w dziedzinie audytu wewnętrznego,
Poza tym jest też ACCA, CIMA, CFA, CIA i wiele innych – pozwalają podbić wynagrodzenie nawet o kilkadziesiąt procent.
Zarządzanie projektami:
Prince 2 – podstawa w zarządzaniu projektami. Wymagany przez coraz większą ilość pracodawców. Aby zdobyć pełną kwalifikację należy zdać dwa egzaminy – PRINCE2 Foundation oraz PRINCE2 Practitioner.
PMP – przeznaczony jest dla osób posiadających już doświadczenie w zarządzaniu projektami. Ważny przez trzy lata.
CAPM – przyznawana przez ten sam instytut certyfikacja, przeznaczona dla osób rozpoczynających karierę w zarządzaniu projektami.
E-commerce
Google AdWords – certyfikat znajomości systemu Google Adwords – wymagany w agencjach SEM
Google Analytics Individual Qualification – potwierdzenie umiejętności korzystania z systemu analitycznego Google Analytics,
Logistyka
European Logistician – kwalifikacje potwierdzające kompetencje logistyka. Od stycznia 2017 będzie to tytuł zgodny z Europejskimi Ramami Kwalifikacyjnymi (EQF) czyli uznawany w całej Europie.
CIRM – Certified in Integrated Resource Management (Certyfikat w Zarządzaniu Zintegrowanymi Zasobami)
Umiejętność obsługi komputera
Certyfikat MOS (Microsoft Office Specialist) – poświadcza umiejętność obsługi programów Microsoft Office: Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Outlook, Microsoft PowerPoint, Microsoft Access, Microsoft Project. Certyfikat można otrzymać na czterech poziomach: specjalista, ekspert, mistrz oraz mistrz-instruktor.