8 negatywnych cech, których możesz nabawić się w pracy

rp_niezadowolenie-z-pracy.jpgCzy każda praca uczy i rozwija? Pytanie „czego nauczył się Pan w ostatniej pracy” jest jednym z ulubionych pytań rekruterów. Niestety,niektóre środowiska pracy uczą nas nie tylko pozytywnych rzeczy, ale również potrafią zmienić pracownika, dokładając mu cech negatywnych. Uważaj zatem na to, kim stajesz się dzięki swojej pracy, bo pracując w nieodpowiednim środowisku, może okazać się, że twoja praca – zamiast dać ci nowe kompetencje – dodała ci cech, niepożądanych na rynku pracy. Jakich negatywnych cech możemy się „nabawić” przy niekompetentnym szefie i współpracownikach (zgodnie z zasadą, że jeśli wejdziesz między wrony, to zaczynasz krakać tak jak one)?

1.Unikanie odpowiedzialności

W niektórych środowiskach pracy, typowe jest dla pracowników unikanie odpowiedzialności. Jeśli coś zostanie zawalone, to trudno znaleźć winnego i nikt się nie poczuwa. Dzieje się tak zazwyczaj tam, gdzie zadania nie są jasno przydzielone i gdzie nie do końca wiadomo, kto za co odpowiada. Poza tym, w miejscu, w którym co chwilę stykasz się z brakiem odpowiedzialności i w którym nawet szef „umywa ręce”, bardzo szybko uczysz się, zachowywać zgodnie z zasadami, czyli również nie przejmować się tym, czy coś zostało wykonane. Podobne działanie ma praca dla szefa, który ma tendencje do nadmiernego kontrolowania pracowników – takie mikrozarządzanie, również prowadzi do tego, że pracownik rezygnuje z przyjmowania na siebie odpowiedzialności.

2.Lenistwo

Tu Facebook, tam rozmowa telefoniczna, a później nieco dłuższa przerwa na lunch… i powolutku tracisz napęd do pracy i zaczynasz się lenić. W końcu, przestajesz umieć efektywnie pracować. Takie sytuacje zdarzają się w dwóch przypadkach – kiedy nie masz wystarczająco dużej ilości zadań i pracy, a jednocześnie jesteś przykuty do biurka (czyli nie możesz pójść do domu po wykonaniu wszystkich zadań) oraz kiedy twoi koledzy z pracy są leniwi i nieefektywni. W takich warunkach, pracownik szybko uczy się, że zbyt efektywna praca przysparza co najwyżej nowych zadań. Jeśli nie idą one w parze ze wzrostem wynagrodzenia, pracownik zaczyna stosować prawo Parkinsona w pełnym wymiarze – czyli rozciąga wykonanie zadania do granic możliwości, markując przy tym zapracowanie. Praca w takim miejscu przez dłuższy czas może oduczyć cię pracowitości i w kolejnej firmie będziesz mieć problem z efektywnością

3.Skłonność do plotkowania

Nawet jeśli nie jesteś osobą, która lubi skupiać się na tym, co dzieje się u innych osób, to pracując w miejscu, w którym dużo mówi się o innych i pracownicy lubią plotkować, możesz zostać wciągnięty w obmawianie innych. Dzieje się tak głównie wtedy, kiedy bardzo zależy ci na tym, by inny cię lubili, a kultura w firmie sprzyja rozmowom na temat innych osób. Chcąc przypodobać się współpracownikom, zaczynamy zachowywać się podobnie i w efekcie stajemy się takimi samymi plotkarzami. Uważaj, na takie zachowania, bo nawet jeśli zmienisz pracę, to ta tendencja może ci zostać na dłużej.

4.Negatywizm

Miejsce pracy, w którym większość pracowników jest stale sfrustrowana i niezadowolona, lepiej jak najszybciej zmienić. Pozytywne i optymistyczne nastawienie bardzo łatwo jest zniszczyć i nawet jeśli do tej pory twoja szklanka była zawsze do połowy pełna, to przebywając wśród ludzi, którzy wiecznie narzekają, zaczynasz tracić zdolność do dostrzegania pozytywów. W efekcie stajesz się coraz bardziej posępny, ponury i negatywnie nastawiony do wszystkiego. Osób o negatywnym nastawieniu najlepiej unikać jak ognia. W niczym ci to nie pomoże, a może zmniejszyć twoje szanse na zadowolenie z pracy i życia.

5.Prokrastynacja

„Zrobiłeś to zestawienie?”, „Nie, termin jest na poniedziałek. Mam czas.” – jeśli pracujesz w miejscu,w którym większość osób prokrastynuje, zaczynasz sam mieć problem z dotrzymywaniem terminów. Powoli uczysz się odkładać zadania na później. Najczęściej dlatego, że inni też tak robią a poza tym, jeśli twoja praca zależy od innych, to nie masz możliwości wykonania jej dobrze, jeśli inni nie spieszą się z oddaniem swojej części. W przyszłości, przyzwyczajenie się do takiego działania, owocuje brakiem efektywności w pracy i lekceważeniem terminów.

6.Brak podejmowania decyzji

W niektórych firmach, kluczowe decyzje podejmuje jedynie szef. Pracownicy jedynie wykonują polecenia. Przełożeni ze skłonnością do mikrozarządzania, odbarczają pracowników i w efekcie tracą oni zdolność do tego, by samodzielnie podejmować decyzje. Uczysz się, polegać na innych i na innych cedować odpowiedzialność. Jeśli zauważasz, że coraz częściej o wszystko pytasz się szefa, to najwyższy czas porozmawiać z nim o zakresie twojej odpowiedzialności, lub poszukać nowej pracy – zanim przestaniesz być zdolny do tego, by podjąć decyzję i wysłaniu CV.

7.Niesamodzielność

Z brakiem podejmowania własnych decyzji i unikaniem odpowiedzialności, wiąże się również brak samodzielności w pracy. Stałe wyręczanie cię w podejmowaniu decyzji oraz krytyka działania, jakie podjąłeś samodzielnie sprawia, że przestajesz myśleć i zaczynasz podporządkowywać się regułom panującym w firmie, działając nieco jak maszyna. Efektem pracy w takim środowisku jest zależność od innych i wtórne nauczenie się bycia bezradnym.

8. Reaktywność

Pracownik z inicjatywą, którego propozycje są stale bojkotowane i którego pomysłów się nie wykorzystuje, uczy się tego, że bycie inicjatorem to błąd. Lepiej siedzieć cicho i czekać na zadania. Proaktywność to obecnie jedna z najbardziej pożądanych przez pracodawców cech na rekrutacji. Jednocześnie duża ilość procedur w firmie, zabija inicjatywę i sprawia, że przestajesz mieć pomysły i chęci do tego, by wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pracodawcy. Uważaj, bo taka praca może sprawić, że utkniesz w jednym miejscu rozwoju.

Pracując, staraj się zwracać uwagę nie tylko na to, czego pozytywnego uczysz się w miejscu pracy, ale również na negatywne aspekty swojej pracy i to, jak na twoje działanie wpływa zachowanie przełożonego i współpracowników. Jeśli zauważysz, że zmieniasz się „na gorsze” poszukaj środowiska, które cię zainspiruje i opuść to, które sprawia, że twoja kariera zaczyna hamować.