6 kosztów, które ponosisz jeśli przyjmiesz kiepską ofertę pracy
Mówi się, że zatrudnienie kandydata, który nie radzi sobie na stanowisku pracy jest dla firmy bardzo kosztowne. Firma traci czas na jego szkolenie, ponosi koszty związane z wdrożeniem, sama rekrutacja kosztuje też nie mało, a pracownik sobie nie radzi. Klops. Specjaliści mówią, że taka decyzja kosztuje firmę nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nikt jednak nie mówi o tym, że kandydat, który podjął złą decyzję rekrutacyjną i zdecydował się na pracę w firmie, która okazała się nieodpowiedna też traci. I to być może – jeśli analizować to w kontekście utraconych zasobów – jeszcze więcej niż firma.
Tak przyzwyczailiśmy się do rynku pracodawcy, że w czasie poszukiwania pracy bardziej skupiamy się na tym, by zdobyć pracę (jakąkolwiek) niż na tym, by zdobyć pracę, która będzie dla nas odpowiednia. Oczywiście, jeśli masz na gardle nóż w postaci kredytu, łapiesz każdą pracę, która pozwoli ci go spłacić. Wiele osób jest jednak w tej korzystnej sytuacji, że szuka pracy mając już zatrudnienie – mogą sobie zatem pozwolić na wybrzydzanie. Często jednak, skuszeni nimbem nowości bądź nieco wyższymi zarobkami, nie prześwietlamy naszej potencjalnej nowej firmy wystarczająco. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, co tracimy i jak ryzykujemy, jeśli podejmiemy złą decyzję i wybierzemy nieodpowiednią firmę. Jakie koszty (niekoniecznie finansowe) ponosimy wybierając nieodpowiednią firmę?
- Czas
To jeden z tych zasobów, który – jeśli został raz utracony – jest niemożliwy do odzyskania. Czy można go stracić przyjmując kiepską ofertę pracy? I owszem. Każdy miesiąc spędzony w pracy w której się nie rozwijasz, niczego nie uczysz i nie idziesz do przodu, to miesiąc stracony. Nie chcesz, by za kilka lat okazało się, że Twoi rówieśnicy zajmują poważne stanowiska w poważnych firmach a ty tkwisz na mało znaczącej pozycji? To uważaj na stanowiska pracy jakie wybierasz. Pamiętaj, że każda praca, która nie przybliża cię do osiągnięcia celu zawodowego, tak naprawdę cię od niego oddala, bo zabiera ci cenny czas.
- Ryzyko trudności ze znalezieniem nowej pracy
Mimo iż w dzisiejszych czasach nikt nie wierzy już w to, że w jednej firmie spędzi pół życia, to mimo wszystko, „skoczkowie”, czyli osoby, które co chwilę zmieniają pracę, mają trudności ze znalezieniem nowej pracodawcy boją się niestabilności i tego, że zainwestują czas a pracownik odejdzie. Przyjęcie nowej oferty pracy, która okaże się kiepska to ryzyko związane z tym, że będziesz mieć w CV pozycję z krótkim stażem pracy. Jeśli będzie to jedna firma, to jeszcze nic się nie dziele, ale trzy pod rząd mogą sprawić, że znalezienie szefa, który zaufa temu, że poważnie myślisz o stanowisku w jego firmie, może być trudne.
- Koszty zdrowotne – stres
Praca, która rozczarowuje i nie spełnia naszych oczekiwań to spory stres. Pamiętaj, że każda zmiana (również ta pozytywna) jest dla naszego organizmu stresująca. Zmiana pracy również. W efekcie, jeśli zmienisz pracę na taką, z której będziesz niezadowolony, która nie spełni twoich oczekiwań i w której będziesz się męczyć, to efektem będzie zwiększony stres, trudności z zasypianiem i wszelkie inne objawy pogorszenia się stanu zdrowia. To zaś generuje dodatkowe koszty finansowe (lekarze, leki) oraz czasowe.
- Work-life balance
Zmiana pracy to zawsze zmiana rozkładu dnia. Nawet jeśli praca realizowana jest w podobnych do poprzedniej firmy godzinach, to biuro mieści się gdzie indziej, inny jest poziom energii potrzebnej do wykonywania zadań, inny może być system naliczania nadgodzin. Przemyśl to zanim przyjmiesz ofertę pracy. Twój work- life balance czyli równowaga między życiem prywatnym a zawodowym może nie ucierpieć (albo się poprawić), ale jeśli w firmie istnieje np. kultura odbierania telefonów służbowych w weekendy i wieczorami, to twoja równowaga może zostać poważnie zachwiana.
- Pogorszenie relacji z biskimi
Mniej czasu, większy stres i rozczarowanie nowa pracą przekłada się również na pogorszenie relacji z bliskimi. Zwłaszcza, jeśli nie wszyscy kibicowali ci przy zmianie pracy. Zanim podejmiesz decyzję o zmianie porozmawiaj z nimi i – mimo że to twoja kariera – podejmijcie decyzję razem. Zwracaj też uwagę na to, że nowa praca – poprzez dłuższe godziny czy większy stres, nie wpłynie negatywnie na twoje relacje. Jeśli niepokoi cię podczas rozmowy rekrutacyjnej to, że możesz nie dogadywać się z szefem – nie ryzykuj. Jeśli tak będzie, to twoje relacje z bliskimi na pewno na tym ucierpią.
- Koszty finansowe
Przyjmując nieodpowiednią ofertę pracy można również stracić pieniądze. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, kiedy godzimy się na pracę poniżej naszych oczekiwań finansowych. Nawet jeśli przyjmujesz ofertę z wynagrodzeniem nieco wyższym niż to, które masz obecnie, to może okazać się że i tak tracisz. Dlaczego? Bo przykładowo, koszty dojazdów mogą być wyższe niż te, które masz obecnie (i w efekcie „zjedzą” całą podwyżkę). Pamiętaj również o tym, że jeśli podejmiesz się nowej pracy, to w większości sytuacji, zanim zdecydujesz się ją zmienić, dasz jej „szansę” i spędzisz w niej jakiś czas. Czas, w którym pracując gdzieś indziej, mógłbyś zarobić więcej. Weź też pod uwagę, że jako nowy pracownik, nie możesz liczyć na podwyżkę w szybkiej perspektywie (chyba, że ustalisz to z pracodawcą przed podjęciem pracy). W obecnej firmie masz zaś już jakiś staż pracy. Dlatego zawsze warto zastanowić się, na ile realnie istnieją szanse na zmianę wynagrodzenia w obecnej pracy i myśleć o finansach nie w perspektywie najbliższego miesiąca, ale całego roku. (przykładowo, jeśli przez pół roku w obecnej firmie zarobisz 2000 zł a potem dostaniesz 500 zł podwyżki, to w skali roku i tak zarobisz więcej, niż gdy przyjmiesz ofertę w której zarobisz 2200 zł miesięcznie przez cały rok).