5 rzeczy, których możesz nauczyć się w pracy, której nienawidzisz
Masz pracę, której nie cierpisz? Nie martw się – prawie każdy człowiek w trakcie swojej kariery przynajmniej raz miał pracę, która przyprawiała go o mdłości, kiedy miał do niej iść. A jeśli to cię nie pociesza, to pomyśl o tym, że nawet w pracy, której nienawidzisz możesz się sporo nauczyć.
1. Wiedza o tym, co najbardziej przeszkadza ci w pracy
Z jakiegoś powodu swojej pracy nie lubisz. Być może są to obowiązki, które wykonujesz, być może nie możesz dogadać się z zespołem, a może powodem dla którego ledwo znosisz swoją pracę jest wredny szef? Zastanów się nad tym, dlaczego właściwie tak bardzo źle ci w miejscu, w którym jesteś i wyciągnij z tego wnioski na przyszłość. Postaraj się rozebrać na czynniki pierwsze to, co w pracy najbardziej ci przeszkadza i dlaczego chciałbyś z niej zrezygnować – to da ci wiedzę na temat tego, czego w przyszłości unikać. Poza tym, przyda ci się to również na kolejne rozmowy kwalifikacyjne, na których często pada pytanie o to, co najbardziej w twojej pracy cię denerwowało. Jeśli kandydat na takie pytanie potrafi sensownie odpowiedzieć, to dla managera oznacza to, że jest świadomy tego co chce robić i z czym na pewno nie wiąże swojej kariery.
2. Wiedza o tym, czego na pewno nie chcesz już nigdy w życiu robić
Drugi obszar nad którym warto się zastanowić to obowiązki zawodowe – czy są w nich jakieś elementy, które najbardziej ci przeszkadzają? Zastanawiając się nad tym, staraj się nie generalizować. Nie mów „nienawidzę sprzedaży” tylko przemyśl to, które elementy sprzedaży najbardziej ci przeszkadzają – być może jest to kwestia konieczności dzwonienia do osób, które w życiu o Twojej firmie nie słyszały, negocjacji handlowych, przemierzania wielu kilometrów samochodem jako przedstawiciel handlowy? W każdym zawodzie sposób w jaki pracujemy jest w dużej mierze zależny od tego, jak organizacja opisała dane stanowisko i jaki jest na nim zakres obowiązków. Jeśli np. przeszkadza ci konieczność jeżdżenia do klientów, ale same rozmowy handlowe lubisz, to być może nie musisz całkowicie rezygnować z pracy w sprzedaży a wystarczy wybrać taką firmę, w której sprzedaż realizowana jest w inny sposób?
3. Wiedza o tym jak znaleźć plusy w sytuacji w które wszystko wydaje się kiepskie
W każdej pracy mamy zadania, których nie lubimy. Nie da się tego w zasadzie uniknąć. Osoby zadowolone ze swojej pracy potrafią jednak znaleźć w swoich obszarach zawodowych (poza tymi, których nie lubią) na tyle dużą inspirację i radość, że przysłania ona negatywy. Taka postawa pozwala zachować zadowolenie i szczęście nawet wtedy, kiedy wydaje się nam, że nasze życie zawodowe to pasmo udręki.
4.Mocne i słabe strony
Często nie lubimy robić czegoś, co nam po prostu nie wychodzi. Przykładowo, nie radzisz sobie dobrze z tworzeniem prezentacji, tymczasem na Twoim stanowisku musisz robić je trzy razy w tygodniu i dlatego praca ta sprawia ci taką trudność. Nie lubisz jej, bo nie potrafisz dobrze wywiązać się z obowiązków. Jeśli tak jest, to możesz zrobić jedną z dwóch rzeczy – poprosić managera o wsparcie i możliwość rozwoju w obszarach trudnych (np. szkolenia z prezentacji) lub szukać takiej pracy, która zawiera pozostałe obowiązki, ale nie wymaga robienia tego, w czym sobie nie radzisz zbyt często.
5. Automotywacja
Trzymanie się pracy, której się nie lubi jest bardzo ciężkie i psychicznie mocno obciąża. Aby móc mimo wszystko wykonywać swoje obowiązki trzeba mieć naprawdę niezłą motywację. Samomotywowanie się to właśnie to, czego najłatwiej się nauczyć w pracy, której się nie lubi (co to za sztuka motywować się do pracy, która nam sprawia przyjemność!). Jak tego dokonać? Postaraj się wykorzystać kilka tricków:
- nagradzaj się za dobre zakończenie zadania, którego nie lubisz – możesz np. kupić sobie ciasto, albo w nagrodę wybrać się do kina. Ważne, by nagrodą było coś, co cię ucieszy i sprawi, że energia włożona w zadanie będzie opłacalna;
- wykonuj najpierw najmniej lubiane zadania – po to, by jak najszybciej się pozbyć tego, co najbardziej cię przeraża i stresuje. Zobaczysz z jaką ulgą podejdziesz to kolejnych, bardziej przyjemnych zadań;
- ucz się rzeczy, które są dla ciebie interesujące – nawet jeśli twoje obowiązki są nudne, to być może ktoś w biurze robi coś, co byłoby dla ciebie ciekawe – porozmawiaj z nim, może się możesz czegoś od niego nauczyć, co zmieni Twoją karierę;
- weź odpowiedzialność za swoje działania – to, że masz taką a nie inną pracę jest konsekwencją twoich wyborów życiowych (lub ich braku, jeśli np. pozwoliłeś na to, by ktoś znalazł ci pracę lub podjął za ciebie decyzje co do wyboru studiów). Biorąc odpowiedzialność za swoje decyzje możesz zacząć je zmieniać – masz do tego wtedy i energię i motywację.
A wy jak radzicie sobie z pracą, której nie lubicie? Jesteście w stanie dostrzec jakieś jej plusy?