Z jakich powodów pracownicy nie przechodzą okresu próbnego?
Okres próbny jest czasem w którym pracodawca może w praktyce sprawdzić pracownika – zobaczyć jak pracuje, jakie rzeczywiście ma kompetencje i umiejętności, jak dogaduje się zresztą zespołu, jak szybko się uczy. Dla pracownika okres próbny jest też testem pracodawcy – czy jest rzetelny, czy warunki pracy rzeczywiście odpowiadają opisowi, a zadania które robie są takie, na jakie się zgadzałem. Czy zespół współpracowników jest w porządku? Nie każdy pracownik (i nie każdy szef) okres próbny przejdzie. Z jakich powodów najczęściej rezygnują z pracownika pracodawcy?
Pytani przez GlassDoor.com (amerykański serwis pracy) managerowie znaleźli następujące powody nie przedłużania z pracownikami okresu próbnego (można było wybrać więcej niż jeden powód zwolnienia, stąd wartość procentowa wyższa niż 100):
- pracownik nie wywiązywał się z obowiązków, jakość jego pracy pozostawiała wiele do życzenia (63%)
- pracownik nie dogadywał się z pozostałymi członkami zespołu (63%)
- pracownik miał negatywne nastawienie (czyli narzekał, spóźniał się, olewał pracę – 62%)
- pracownik miał problem z przyjściem do pracy (zaczął nie przychodzić, spóźniać się) – 59%
- klienci skarżyli się na pracownika (49%)
- pracownik nie pilnował terminów wykonania pracy (48%)
Warto znać te najczęstsze powody i starać się tak pracować, by żaden z nich nie mógł być użyty przez managera jako argument przeciwko przedłużeniu nam umowy.