O czym nie pisać w Liście Motywacyjnym?
Pisanie Listu Motywacyjnego dla wielu ludzi jest sporą trudnością. Nic więc dziwnego, że tak często, zamiast prawdziwego listu motywacyjnego spotyka się kopiowane z Internetu wzory z jedynie zmienionymi danymi kontaktowymi. Brak jasności tego, o czym w List Motywacyjny napisać, owocuje też wpisywaniem rzeczy niepotrzebnych, które jedynie zaciemniają odbiór tego, co w Liście Motywacyjnym chcemy przekazać. Jakich informacji w Liście Motywacyjnym nie umieszczać?
1. Informacja o miejscu znalezienia ogłoszenia
Bardzo duża część Listów Motywacyjnych zaczyna się od słów – „w związku z Państwa ogłoszeniem, zamieszczonym w serwisie X, o rozpoczęciu rekrutacji na stanowisko Y, zgłaszam swoją kandydaturę”. Informacja o tym skąd wiemy o rekrutacji nie jest konieczna – nie mówi nic o nas (może poza tym, z jakich serwisów rekrutacyjnych korzystamy) i nie jest też potrzeba do szczęścia rekruterowi. Oczywiście, niekiedy prowadzone są badania skuteczności poszczególnych serwisów i miejsc informowania o wakatach – ale czy akurat Twój List Motywacyjny ma być źródłem tej wiedzy?Może jednak lepiej, by przekonał osobę rekrutującą o tym, że chce się z nami spotkać bezpośrednio. Umieszczanie informacji o miejscu zamieszczenia przez pracodawcę ogłoszenia jest jeszcze o tyle karkołomne, że zdarza się kandydatom pomylić i wpisać jako źródło serwis, w którym pracodawca nie umieszczał ogłoszenia. Taka pomyłka nie sprawi wprawdzie, że nasz List wyląduje w koszu, ale stawia pod znakiem zapytania to, czy jesteśmy uważni i dokładni w pracy.
2. Informacja o tym, że jesteśmy zainteresowani pracą
Spora część Listów Motywacyjnych zawiera następujące stwierdzenia „zgłaszam swoją kandydaturę, gdyż jestem zainteresowany pracą w Państwa firmie”, „w związku z ogłoszeniem, zgłaszam gotowość do wzięcia udziału w procesie rekrutacji”, „postanowiłem napisać do Państwa gdyż chcę pracować w Państwa firmie”. To zupełnie niepotrzebne wyjaśnianie oczywistego faktu – skoro bowiem wysyłamy aplikację, to oznacza że jesteśmy zainteresowani pracą w danej firmie, nieprawdaż? Gdybyśmy pracą zainteresowani nie byli, nie wysyłalibyśmy CV!
Nie znaczy to, że nie piszemy nic o chęci pracy w danej firmie – postarajmy się jednak napisać i wyjaśnić to, dlaczego chcemy pracować w tej właśnie firmie, bądź na tym konkretnym stanowisku, a nie to, że w ogóle chcemy mieć pracę.
3. Błaganie o pracę
Wprawdzie niezbyt często, ale jednakże zauważalnie, zdarza się, że List Motywacyjny przyjmuje formę błagalnej prośby o pracę. Informacje dotyczące tego jak bardzo pracy potrzebujemy, w jak kiepskiej kondycji finansowej jesteśmy, używanie słów typu „szansa”, „nie pożałujecie” i „bardzo proszę” nie pomogą w otrzymaniu pracy. Pracodawca nie jest instytucja charytatywną i nie zatrudnia ludzi z litości, tylko dla wyników pracy. List Motywacyjny służy temu, by pokazać, że te wyniki możemy mieć. Prośbą nie tylko nic nie wskóramy, ale zaprezentujemy się jako osoba nieudolna życiowo.
4. Szczegółowy opis obowiązków i kompetencji niezwiązanych z pracą o która się staramy
List Motywacyjny traktowany jest jako opcja na rozszerzenie opisu wykonywanych w poprzednich pracach zadań. Rozwinięcie tematu i pokazanie tego, jakie mamy kompetencje jest dobrą drogą – pod warunkiem, że kompetencje te są potrzebne w pracy o którą się staramy. Na przykład, jeśli staramy się o pracę stacjonarną, w biurze, pracodawcy nie będzie interesować to, że w poprzedniej pracy jeździliśmy po 300 km dziennie i jesteśmy zaprawionym w bojach kierowcą.
Opis kompetencji niepotrzebnych w pracy o którą się staramy sprawia, że pracodawca nie czyta do końca Listu Motywacyjnego, tylko skanuje go wzrokiem w poszukiwaniu istotnych dla siebie informacji. Po przeczytaniu takiego Listu ma zaś poczucie, że kandydat nie wie na czym polega praca na stanowisku o które się ubiega.
Opis kompetencji czy realizowanych zadań, które pozostają bez związku z pracą, którą chcemy jest niepotrzebnym zabieraniem miejsca w Liście Motywacyjnym.
5. Przekonywanie o swoim potencjale bez żadnych konkretów
List Motywacyjny to miejsce w którym można pochwalić się swoimi umiejętnościami. Trzeba jednak opisać je tak, by dać czytelnikowi podstawę do tego, by uwierzył, że rzeczywiście takie umiejętności bądź cechy mamy. Wyliczanie kolejnych kompetencji jest niepotrzebne, nieefektywne i mija się z celem – osoba czytająca list nie ma bowiem poczucia, że rzeczywiście je posiadamy. Zamiast więc opisywać siebie jako „skutecznego sprzedawcę”, osobę posiadającą „umiejętności negocjacyjne” opisujemy konkrety „zwiększenie sprzedaży o 40%”.