Wskazówki, jak napisać CV, aby być atrakcyjnym na rynku pracy w czasach kryzysu – poradnik.
Niepokojąco często zaczynamy słyszeć o grupowych zwolnieniach i redukcjach etatów. Konsekwencje pandemii odciskają się coraz mocniej na gospodarce, wróżąc nieuchronny kryzys na rynku pracy. Wg. danych KIG szacuje się, że pracę może stracić od 480 tys. od 1,12 mln osób. To oznacza wzrost bezrobocia nawet do około 9-10% w wariancie pesymistycznym. Nawet jeśli nie odczułeś jeszcze bezpośrednio skutków epidemii ekonomicznego wirusa, na pewno w jakimś stopniu ta sytuacja Cię dotknie. Dlatego nie czekając bezczynnie na rozwój wydarzeń, wykorzystaj czas na kwarantannie, aby odświeżyć CV. Co napisać w CV, aby zwrócić uwagę rekrutera? Tego dowiesz się z poniższego poradnika.
Może się okazać, że nie wprowadzałeś zmian do swojego CV od lat i zupełnie nie wpasowuje się ono w aktualne kanony 2020. Warto też przyjrzeć się swojemu profilowi zawodowemu, opublikowanemu w serwisach społecznościowych, czy w portalach z ogłoszeniami pracy. Możesz to zrobić np. logując się na swoje konto kandydata w infoPraca. Dobrze odrobiona praca domowa, zwiększy Twoje szanse w puli innych kandydatów i sprawi, że będziesz częściej zapraszany na rozmowy rekrutacyjne.
Odświeżenie CV to nie tylko dopisanie ostatniej, aktualnej pozycji pracodawcy.
Średnio na 50 wysłanych CV otrzymuje się ok. 3 odpowiedzi pozytywnych z zaproszeniem do kolejnego etatu. Aby zwiększyć ten współczynnik nawet 5-krotnie, dobrze jest napisać CV tak, aby trafić w klucz wg. którego przegląda je rekruter.
Profesjonalnych porad, jak napisać dobre CV udziela nam ekspert ds. zarządzania karierą z Right Management Talent Solutions, Agnieszka Krzemień.
1.Co warto umieścić w CV, aby się wyróżnić i zapunktować w oczach rekrutera
Najważniejsze to opisać swoje doświadczenie zawodowe tak, aby można było szybko zrozumieć, co do tej pory robiłeś i w jakim zakresie. Pracodawcy zależy, aby wyczytać z niego Twoje cechy i sukcesy, kompetencje i wkład, który możesz wnieść do jego organizacji.
- Dane osobowe i informacje kontaktowe
“Sekcja dane osobowe to takie informacje jak imię i nazwisko, kontakt telefoniczny, e-mail czy link do profilu zawodowego w mediach społecznościowych.” mówi Agnieszka Krzemień.
Dane kontaktowe powinno się umieścić u szczytu dokumentu i odseparować od pozostałych części, tak aby specjalista HR mógł je łatwo zlokalizować. Koniecznością jest podanie maila, to główna droga komunikacji rekrutera, zwłaszcza jeśli CV wysyłamy w formie cyfrowej. Inne kanały kontaktu, pod którymi jesteśmy dostępni są opcjonalne. Zwyczajowo utrwaliło się, że dobrze jest podać telefon i miasto. Nie trzeba natomiast wpisywać obywatelstwa, płci czy stanu cywilnego.
- Doświadczenie zawodowe
„Historia zawodowa zawiera daty i okresy zatrudnienia, nazwy pracodawców, zajmowane stanowiska i zakres obowiązków w kolejności chronologicznej, począwszy od najbardziej aktualnego.” poleca Agnieszka Krzemień.
A. Kolejność pracodawców
Są różne szkoły układania doświadczenia zawodowego, jedni preferują zaczynać od aktualnego, umieszczając je na górze, kończąc na najstarszym, inni zaś odwrotnie u góry umieszczają początki swojej kariery. Mamy wtedy do czynienia z tzw. CV o odwróconej chronologii lub CV funkcyjnym.
Z perspektywy rekrutera (najważniejsze są 2 ostatnie stanowiska… czyli Twoje najświeższe doświadczenia), dlatego rekomendujemy zamieście jej wyżej, czyli tak, aby czytający od góry rekruter od razu trafił na te informacje.
B. Różne stanowiska, ta sama firma
Jeśli w danej firmie pracowałeś dłuższy czas i zaczynałeś na stanowisku A, po czym awansowałeś na stanowiska B, to koniecznie to podkreśl. Dobrze wygląda w życiorysie, jeśli udało Ci się przejść taką ścieżkę kariery np. od juniora do managera, czy seniora.
Jeśli z kolei zmieniłeś rolę w organizacji, niekoniecznie związaną z pionowym progresem, a po prostu zmieniłeś dział, z różnych przyczyn to też ujmij to w swoim CV. Pokazuje to Twoją zdolność do nauki, zmiany i elastyczność zawodową. Może być to odebrane jako dodatkowy atut.
- Zakres obowiązków (w sekcji doświadczenia)
Krótko i zrozumiale opisz, czym konkretnie zajmowałeś się na danym stanowisku. Dobrze jest to zrobić w zwięzłej formie, równoważników zdań lub od podpunktów.
– Za co byłeś odpowiedzialny? Jaki był zakres Twoich obowiązków?
– Na czym polegały Twoje zadania?
– Jak pracowałeś, z kim? Jakich używałeś narzędzi lub programów?
Czy zarządzasz zespołem, a może pracowałeś w pełni samodzielnie?
A teraz prawdziwy PRO TIP!
- Osiągnięcia na stanowisku
Często zapominanym, a bardzo znaczącym elementem naszego curriculum vitae, są nasze dotychczasowe osiągnięcia i sukcesy. To prawdziwy haczyk, na uwagę łowcy talentów! „To wyróżni aplikującego na tle kandydatów i pokaże, jaką wymierną wartość przynosi on do organizacji.”
Pochwal się czego dokonałeś, przedstaw wiarygodne dowod, jaki wyniki przyniosły Twoje działania. Podpowiadamy, w jakim kluczu najtrafniej to zrobić: wg magicznego skrótu WDW.
Wyzwanie: —> Działanie —> Wynik
Wyzwanie:
Opis projektu, zadania lub okoliczności, w jakich udało Ci się osiągnąć sukces. Nie musi to być tylko i wyłącznie Twoja zasługa, może to być akcja wykonana razem z zespołem, ale ważne, abyś Ty grał tu pierwsze skrzypce.
Działanie:
Z realizacji, jakiego projektu jesteś dumny? Zaprezentuj w jaki sposób dokonałeś osiągnięcia, co zrobiłeś lub które działania zainicjowałeś? Wkładem są także Twoje pomysły i unikalne umiejętności, które zostały zrealizowane i przyniosły firmie wymierną korzyść.
Wynik: Jaki był ostateczny wynik akcji, którą podjąłeś, co było finalnie Twoją zasługą? Jaki był wpływ Twoich osiągnięć na funkcjonowanie firmy. Co zostało zmienione lub usprawnione, jakie korzyści z tego wniknęły?
Ale uwaga, spokojnie… nie musisz generować 150% targetów sprzedażowych czy obsługiwać 200% normy zapytań od klientów 🙂 Bądźmy ludźmi. Wystarczą nawet drobne sukcesy, czy dokumentacja tego, jaki zrobiłeś progres w firmie i jak się przyczynił do jej rozwoju. Opisz pozytywne wyniki Twojej pracy, otrzymane pochwały nagrody i wyróżnienia.
- Profil zawodowy (podsumowanie)
Czasy pisania listów motywacyjnych mamy już za sobą. Wielu pracodawców nie wymaga już tego dokumentu. Teraz rolę listu, w dużym zakresie przejęły streszczenia naszej kariery i charakterystyki w tzw. profilu zawodowym.
Według Agnieszki Krzemień: „Profil zawodowy w dużej mierze pokazuje dopasowanie kandydata do stanowiska, na jakie aplikuje oraz do potrzeb danej firmy. Ma formę pełnych 10 lub 12 zdań pisanych w trzeciej osobie liczby pojedynczej, równoważników zdań lub wypunktowań. Powinien on w dużej mierze prezentować dopasowanie kandydata do stanowiska, na jakie aplikuje oraz do potrzeb danej firmy.”
- Edukacja
Tutaj mamy sytuację analogiczną do doświadczenia. Jeśli zdecydowałeś się na chronologiczne ujęcie swojej historii to pozostań w tym konsekwentny. Tzn. gdy na samej górze umieściłeś najnowszą firmę, tak samo i w tej sekcji, na szczycie zamieść ostatnio ukończoną szkołę.
Pamiętaj, specjalista ds. HR poświęca 15 s. na zapoznanie się z Twoim CV, jeśli przyzwyczaił się, że w doświadczeniu zastosowałeś jakąś formę, będzie się takiej samej spodziewał w sekcji z edukacją.
Są jednak wyjątki od tej reguły. Warto, aby kandydat zdecydował, jak bardzo chce podkreślić w CV informacje dotyczące wykształcenia i uzyskanych kwalifikacji. Nasza ekspertka z Right Management Talent Solutions, uczula: „Jeśli zdobył je dawno temu, są nieliczne i nie do końca odpowiadają jego ścieżce zawodowej, wówczas należy wspomnieć o nich krótko pod koniec życiorysu. Należy mieć na uwadze, że pracodawcy niektórych branż takich jak na przykład służba zdrowia czy inżynieria wolą, aby informacje te znalazły się na początku CV.”
Polecamy, abyś zaczął od daty, potem podaj nazwę szkoły lub uczelni. Jeśli masz wyższe wykształcenie kierunkowe, możesz napisać specjalizację lub nawet tytuł swojej pracy magisterskiej, inżynierskiej czy doktorskiej.
- Szkolenia i dodatkowe umiejętności
„Nie należy umieszczać w CV kursów bardzo krótkich lub zupełnie niezwiązanych ze stanowiskiem, o które ubiega się zainteresowany. Szkolenia należy segregować na te rozwijające kompetencje uniwersalne, czyli zarządzanie czasem, umiejętności managerskie, obsługa klienta i na te związane z pozyskiwaniem wiedzy, na przykład Six Sigma, Excel dla Zaawansowanych.”
Umiejętności dobrze jest pogrupować na 2 kategorie: umiejętności twarde i miękkie. Twarde to te dotyczące nabytej wiedzy z sektorów. jakie jak znajomość programów komputerowych, systemów, czy prawo jazdy, uprawnienia do obsługi urządzeń, czy uprawnienia zawodowe.
Do miękkich kompetencji zaliczamy: np. budowanie długofalowych relacji, znajomość sposobów zarządzania projektami, kompetencje zw. z negocjacjami czy asertywnością, a także umiejętności analityczne.
To na co rekomendujemy zwrócić uwagę wpisując do CV swoje kompetencje:
– Podawaj konkretne nazwy kursów, szkół, czy certyfikatów
– Dodaj daty ukończenia kursu (te sprzed 15 lat mogą się zdezaktualizować)
– Użyj tylko tych dopasowanych do stanowiska
- Zainteresowania
Są intrygującą częścią naszego życiorysu. Pozwalają poznać się z innej strony, niezawodowej, mogą przykuć uwagę, jeśli są ciekawe i uchylić rąbka tajemnicy na temat naszej osobowości. Jest ważne jeśli chodzi o dopasowanie do kultury organizacyjnej.
„Warto zadbać, aby były one zgodne z prawdą. Jeśli dodatkowo będą powiązane z pracą, o którą kandydat się ubiega, to może to działać na jego korzyść. Warto dość szczegółowo przedstawić zainteresowania, czyli zamiast „literatura”, opisać konkretne przykłady, takie jak „kryminał skandynawski” lub wskazać konkretnego autora.”
2. Jak zrobić CV, które się wyróżnia na tle innych kandydatów?
Odpowiedź może być dla wielu rozczarowująca, nie ma idealnej recepty. Dlaczego? Otóż przyczyna jest jedna, rekruterzy są różni i każdy z nich ma swój sposób na selekcję kandydatów. Podobnie, jak ogromny wpływ mają na to konkretne wymagania na stanowisko, o które się ubiegamy. Nawet jeśli zastosujemy wszystkie “sztuczki” nie damy Ci pewności, że CV powali na kolana każdego pracodawcę. Tych zmiennych i warunków jest wiele.
Nie mniej jednak dobra wiadomość jest taka, że zastosowanie poniższych wskazówek znacząco podniesie Twoje szanse, na “wpadnięcie w oko” pracownikowi działu kadr.
- Dopasuj CV do oferty.
Znajdź złoty środek między dwoma skrajnościami. Pierwsza to wysyłanie tego samego CV hurtowo na wszystkie oferty, jakie wpadną Ci w oko. Druga to zmienianie CV i pisanie na nowo całych elaboratów przed każdą aplikacją.
„Aby wyróżnić się spośród innych kandydatów, warto zadbać o to, aby dokument przekonywał odbiorców, że aplikujący posiada kompetencje i doświadczenie dopasowane do potrzeb przyszłego pracodawcy.”
Dobrą metodą, którą ja sama zastosowałam, jest przygotowanie 2, nawet 3 formatek CV i delikatne korygowanie ich w zależności od stanowiska i obowiązków, jakie są preferowane w danym ogłoszeniu. „Korygowanie”, nie mam tu na myśli manipulacji, broń Boże!
Chodzi o uwypuklenie odpowiednich elementów z własnego doświadczenia (a przecież mamy bogate historie, które ukształtowały się na przestrzeni lat pracy zawodowej). Pomyśl, jakie wymagania są istotne w ogłoszeniu o pracę, które właśnie czytasz. Dodaj do swojego CV umiejętności lub szkolenia, które tutaj są szczególnie pożądane. Wiadomo, nie da się wszystkiego ująć na 2 stronach A4, dlatego właściwa żonglerka naszymi kompetencjami i doświadczenie ma znaczenie.
„Zanim rozpocznie się proces tworzenia CV skierowanego do konkretnego pracodawcy, warto spisać dotychczasowe doświadczenia, które mogą okazać się przydatne w formie zbiorczego CV. Będzie to „baza” do tworzenia kolejnych wersji dokumentu dopasowanych do potrzeb konkretnych ogłoszeń. Szczególnie ważne jest dopasowanie obowiązków do oferty i zwrócenie uwagi na kolejność poszczególnych zadań w opisie stanowiska. Kluczem do napisania skutecznego CV są Twoje osiągnięcia Pamiętaj też, że najbardziej przemawiają do drugiej strony wymierne efekty i liczby.”
Więcej praktycznych rad na ten temat znajdziesz w artykule: Praktyczne porady do napisania dobrego CV
3. Jakie zdjęcie jest najlepsze do CV
Często można natknąć się na dyskusję, czy w ogóle zamieszczać fotografię. Zdjęcie w CV nie jest obowiązkowe. To z uwagi na to, że niektóre osoby mogą chcieć zachować prawo do swojego anonimowego wizerunku. Ich zdaniem, oceniający CV rekruter będzie bardziej obiektywny weryfikując kwalifikacje tylko po słownych i faktach z życiorysu.
Inni uważają natomiast, że zdjęcie pokazuje, że nie mamy nic do ukrycia i prezentuje kandydata jako pewną siebie osobę. Dodatkowo, gdy opatrzymy CV zdjęciem, sprawimy, że nie jest smutnym, formalnym dokumentem, który może się zgubić w gąszczu innych, a pokazuje, że za życiorysem stoi, żywy człowiek.
Zdania wśród rekruterów są w tej kwestii podzielone, wg. ekspertki:
“Kwestii zdjęcia w CV towarzyszy odwieczny dylemat, czy wstawiać czy jednak nie? Jeżeli umieszczamy w CV zdjęcie należy pamiętać, aby zawsze miało ono charakter profesjonalny. Jeśli w ofercie nie jest wyraźnie zaznaczone, aby umieścić w dokumentach aktualną fotografię, lepiej nie umieszczać jej w CV i nie rozpraszać uwagi czytającego dodatkowym bodźcem, jakim jest zdjęcie”.
Jakie zdjęcie zamieścić w CV:
- Zrobione u fotografa, który doradzi korzystne ujęcie (ewentualnie możesz poprosić przyjaciela, który zna się na fotografii i ma dobre oko).
- Elegancki ubiór. Tzw. smart casual, niezbyt oficjalny, ale dający wrażenie profesjonalizmu. Dobrym pomysłem jest ładna koszula.
- Jeśli pracujesz na stanowisku, gdzie wymagany jest strój roboczy lub uniform, możesz również dodać zdjęcie w takim ubiorze.
- Ładne uczesanie delikatny makijaż u kobiet. Mężczyzna – fryzjer, zadbane schludny wizerunek.
- Odpowiednia poza – postaraj się, aby było to coś pomiędzy powagą a luzem. Dobrze jest to wypośrodkować, aby nie przekoloryzować nadmiernie w żadną ze stron.
- Ujęcie lekko od przodu i z profilu. Delikatny uśmiech i spojrzenie prosto w oko obiektywu. Kadr, najdalej do pasa (wyjątkiem są zdjęcia do portfolio dla modelek i modeli lub aktorów).
Jakie zdjęcie nie są profesjonalne w CV. Zdecydowanie odpadają:
- Zdjęcia z wakacji (chyba, że to branża turystyczna i stanowisko przewodnika wycieczek)
- Zdjęcia w letnim ubiorze – z odsłoniętymi częściami ciała (wyjątek, modelki)
- Selfie
- Inna osoba na zdjęciu zasłonięta lub wycięta
- Źle wykadrowane, wycięte ze zbiorowej fotografii
- Stylizowane na artystyczne, portrety, pozycje zamyślone nieobecne, śmiech, zamknięte oczy (wyjątek portfolio aktorskie)
4. Wskazówki dotyczące szablonów CV i redakcji tekstu
„Zanim dokona się wyboru szablonu CV, warto zastanowić się, czy nie jest zbyt krzykliwy oraz czy można w nim efektywnie wykorzystać wszystkie pola. Często zdarza się, że kandydaci używają szablonu z bocznym kolorowym paskiem, na którym na pierwszej stronie podają treści o sobie, czy kompetencje miękkie, natomiast na kolejnych stronach pozostawiają to pole puste”. – radzi Agnieszka Krzemień.
- Gotowy szablon
W sieci znajdziesz wiele firm i platform, które mogą Cię wesprzeć w stworzeniu szablonu za niewielką opłatą.
- Canva (sekcja z layoutami do CV, wersja premium i free)
- interview.me (darmowe i płatne szablony)
- livecareer kreator CV (gotowe wzory do edycji)
- Szablony MS Word (pamiętaj, aby zapisać je na koniec w formie nieedytowalnego pdf)
W ramach powyższych edytorów, dobrze jest jednak wykazać się minimum kreatywności i dany szablon subtelnie edytować. Co konkretnie? Np. zmienić kolory, ustawienie kolumn, pobawić się ułożeniem tekstu i czcionkami. Po co? Po to, aby zminimalizować ryzyko, że identyczny szablon wykorzysta inna osoba, ubiegająca się o dane stanowisko.
Skoro layout jest ogólnodostępny prawdopodobieństwo, że nasi “konkurenci” wpadną na ten sam pomysł, jest dość wysokie.
2. Redakcja tekstu, co wyróżnić graficznie
Ciekawe badanie wykonała firma Interviewme, przy pomocy urządzenia do eye-trackingu zdiagnozowała, na jakich fragmentach 2 różnych CV najdłużej zatrzymuje się wzrok rekrutera. Badanie wykonano na grupie 30 profesjonalnych rekruterów.
“Kolor czerwony oznacza dłuższe skupienie uwagi, natomiast żółty i niebieski szybsze przeglądanie CV. Na białe pola praktycznie nikt nie zwracał uwagi.”
Mając na uwadze powyższą wiedzę, redagując finalną formę tekstu w CV, polecamy zastosować się do poniższych wskazówek:
- Najistotniejsze informacje zamieść najwyżej. Lewy górny róg jest miejscem najmocniej skupiającym wzrok. To dobry punkt na umieszczenie naszego profilu zawodowego
- Kolejnym punktem, który przyciąga uwagę, jest sekcja z doświadczeniem. Dwa pierwsze akapity, a więc analogicznie dwa ostatnie miejsca zatrudnienia.
Z CV jest trochę jak z maturą – trzeba trafić w klucz, żeby uzyskać punkty
- Ujmij w CV słowa klucze, przeczytaj uważnie ofertę pracy i spróbuj oszacować, które informacje będą najważniejsze pod kątem danego stanowiska.
- Rekruterzy skanują treść w poszukiwaniu najistotniejszych fragmentów, dlatego szalenie istotne jest, aby ułatwić im wychwycenie tych miejsc w dokumencie.
Jak? Poprzez zastosowanie pogrubień, podkreśleń, wyróżników lub cyfr, faktów, nazw własnych.
- używaj punktorów dla lepszej czytelności tekstu,
- od myślników podaj kolejne stanowiska,
- od podpunktów zakres obowiązków,
- wyodrębnij akapity,
- nazwy sekcji podaj inną czcionką np. EDUKACJA I SZKOLENIA,
- ponumeruj swoje certyfikaty,
- możesz też dodać ikony lub znaczniki przy sekcjach z językami lub danymi adresowymi.
5. I na sam koniec ważne formalności – klauzula do CV
Niezbędnym elementem każdej aplikacji jest klauzula do CV z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych. Bez tego nasza kandydatura nawet nie może być rozpatrywana, ponieważ nie spełnia prawnych wymogów. Poniżej treść aktualnego wzoru klauzuli w CV po RODO.
„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu rekrutacji zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”.
Podsumowując:
Nie ma co się oszukiwać, otaczające nas realia zmieniają się szybciej niż pogoda w kwietniu. Jednych może czekać utrata pracy z dnia na dzień, innych dotknie redukcja etatu, zmniejszenie pensji lub degradacja zawodowa. Jedno jest pewne, skończyły się czasy eldorado na rynku pracownika.
Może się to wiązać z koniecznością zmiany pracy, chwilowego pogodzenia się z czasem bezrobocia, czy koniecznością przekwalifikowania zawodowego. Cokolwiek nas dotyczy, czas najwyższy, aby przygotować się na nowy start po kwarantannie.
- Rada 1 – Doświadczenie umieść na samej górze.
- Rada 2 – Opisz swoje obowiązki i osiągnięcia na każdym stanowisku, jak przyczyniłeś się do rozwoju firmy, w której pracowałeś? Co jest Twoja zasługą?
- Rada 3 – Zachowaj chronologię w doświadczeniu i analogicznie w edukacji.
- Rada 4 – Dodaj profil zawodowy lub podsumowanie doświadczenia/ mini list motywacyjny na górze.
- Rada 5 – Zastosuj ładny, ale przejrzysty layout, możesz skorzystać z gotowych modułów dostępnych w sieci.
- Rada 6 – Przejrzyście zredaguj tekst, używaj punktorów, pogrubień, akapitów.
- Rada 7 – Jeśli decydujesz się umieścić zdjęcie, zadbaj aby było profesjonalne.
- Rada 8 – Dostosuj CV do ogłoszenia o pracę, możesz przygotować kilka wersji i edytować je w razie potrzeby, użyj słów kluczy z ogłoszenia o pracę.
- Rada 9 – Ułóż tekst zgodnie z tym, jak skanuje dokument, wyróżnij najistotniejsze fragmenty, zastosuj punktory i pogrubienia.
autor: Patrycja Kuba
rady eksperta: Agnieszka Krzemień, Right Management Talent Solutions,
Photo by Helloquence on Unsplash