Pracuję do utraty tchu – dlaczego nikt tego nie zauważa?
Masz wrażenie, że nikt nie docenia Twojego zaangażowania w pracy? Siedzisz godzinami, bierzesz nadgodziny, wszystkim pomagasz, ale nie czujesz się doceniony? Dlaczego tak się dzieje i co możesz z tym zrobić?
Sprawdź, czy nie ulegasz złudzeniu przepracowania
Współcześnie często ulegamy złudzeniu przepracowania. Wydaje się nam, że jesteśmy zapracowani, zagonieni, harujemy jak woły, podczas gdy… pracujemy regularnie przez 8 godzin i robimy tyle co inni. To złudzenie często wynika ze złej organizacji pracy (sporą czasu w pracy marnujemy, zatem aby wyrobić normę, musimy siedzieć dłużej) albo z nieracjonalnej oceny sytuacji. Jeśli czujesz się niedoceniany, sprawdź najpierw, czy faktycznie pracujesz tyle, ile Ci się wydaje. Spróbuj np. przez miesiąc notować codziennie, ile godzin zeszło Ci na poszczególne działania – wynikami możesz być zaskoczony. Możesz też wykorzystać do takiego monitoringu aplikację.
Sprawdź, czy na pewno robisz więcej od innych
Możliwe, że faktycznie pracujesz supermocno, ale … inni również. W niektórych firmach taka jest po prostu kultura pracy, że każdy daje z siebie wszystko i pracuje niemalże ponad siły. Jeśli pracujesz w takim miejscu, to mimo wielkiego wysiłku, jaki wkładasz w pracę, możesz nie wyróżniać się na tle innych. Spróbuj zatem sprawdzić, jak Twoje wyniki mają się do wyników Twoich kolegów.
Sprawdź, czy osoby, które powinny widzieć Twoje wysiłki, widzą je
Jeśli robisz nadgodziny, załatwiasz sprawy niemożliwe i jesteś superefektywny, ale Twój przełożony dostaje jedynie comiesięczny raport z Twojej pracy i ani nie widzi godzin, ani nie ma żadnego porównania Twoich wyników, to skąd ma wiedzieć, jaki jesteś świetny? Swoją karierę również wewnętrznie, w firmie, powinieneś budować jak kampanię marketingową – musisz dbać o to, by odbiorca (czyli szef), widział to, co chcesz, by zostało zauważone. Sprawdź zatem swój comiesięczny raport. Czy dostatecznie podkreśla Twoje zasługi?
Porozmawiaj z przełożonym
Nie zaczynaj jednak od pretensji. Zapytaj się, jak ocenia Twoją pracę i co – jego zdaniem – możesz poprawić. Może okazać się, że jesteś doceniany, tylko Twój szef nie umie tego okazać. A być może zachęcisz go, by się Twojej pracy przyjrzał. Może również okazać się, że ma tak nierealistyczne oczekiwania, że i tak nie będziesz ich w stanie spełnić – wtedy czas na wprowadzenie zmian do planu kariery.