10 zasad nowoczesnego listu motywacyjnego
Jaka przypadłość dręczy listy motywacyjne? Większość z nich przypomina siermiężne podania o pracę, pełne pleonazmów i bezwartościowych informacji. Jak tchnąć w nie życie?
1. Właściwe formatowanie
W czasach, kiedy listy motywacyjne pisano ręcznie, formatowanie ograniczało się jedynie do akapitów. Obecnie możliwości jest dużo więcej. Warto z nich skorzystać, by list stał się bardziej czytelny, przechwytywał wzrok czytelnika i prowadził go tam, gdzie chcesz.
2. Wykorzystanie kolorów/ logotypów
Chcesz się wyróżnić? Możesz to zrobić za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Dodaj do listu motywacyjnego kolor (bez przesady jednakże), uzupełnij dane firmy jej logotypem. Wykaż się odrobiną inwencji (ale przy wykorzystaniu dobrego smaku). Wystarczy, że wykorzystasz kolory firmy (np. zrobisz obramowanie listu w kolorach logotypu), by przesłany przez Ciebie dokument wyglądał na dopasowany do firmy.
3. Brak pleonazmów
Innymi słowy musisz usunąć z listu wszystko, co jest „masłem maślanym”. Ma być krótko i na temat. Nie tłumacz zatem, że wysyłasz list w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne (do tego służy numer referencyjny bądź tytuł maila), nie wyjaśniaj, że pragniesz otrzymać pracę (inaczej nie wysyłałbyś ani CV, ani listu).
4. Odpowiednia długość
Odpowiednia, czyli jaka? Wiele osób stara się zapełnić całą jedną stronę. Stosują w tym celu różne triki – rozbudowane zdania, wielką czcionkę, ogromne odstępy między linijkami. Inni tworzą epopeję, która zamyka się w 3 stronach. Obie formy są złe. List motywacyjny powinien zająć nie więcej niż stronę (więcej i tak nikt nie będzie czytał), poza tym dłuższy list świadczy o przeroście twojego ego i trudnościach z tworzeniem spójnych i krótkich wypowiedzi. Nie powinien też powstać w pośpiechu ani składać się z 2-3 zdań (takie coś możesz zawrzeć w treści maila). Dlatego jeśli już decydujesz się na pisanie listu, zawrzyj go w 3-5 akapitach, z których każdy ma 4-5 linijek. Pierwszy to tzw. zagajenie, w którym się przedstawisz. Kolejne 2-3 to Twoje doświadczenie i potencjał, który możesz wnieść do firmy oraz plany zawodowe. Ostatni to krótkie podsumowanie odpowiadające na pytanie, dlaczego warto Cię zaprosić na spotkanie.
5. Czytanie listu nie może zająć więcej niż 10 sekund
Zasada mocno powiązana z długością listu i jego formatowaniem. Czas spędzony przez rekrutera na czytaniu listu motywacyjnego nie powinien zająć więcej niż 10 sekund.
6. Właściwe dane nadawcy
Nie ma potrzeby wpisywania dokładnego adresu pocztowego (co nadal się zdarza) czy numeru telefonu stacjonarnego. Ważniejszy jest numer komórki, adres mailowy oraz adres internetowy.
7. Brak truizmów
Chcesz znaleźć dobrą pracę, rozwijać się, praktycznie wykorzystywać wiedzę? To truizmy, które są tak oczywiste, że możesz je sobie darować. Nie dają Ci żadnej przewagi nad konkurentami, a ich wykorzystanie pokazuje, że nie potrafisz odnaleźć się w nowoczesnej biznesowej korespondencji.
8. Stosowanie linków
Wykorzystuj nowoczesne technologie. Chcesz się pochwalić projektem, w którym brałeś udział, a który jest opisany w Internecie? Wrzuć do niego link. Masz własne portfolio online? Również je podlinkuj. Chcesz pokazać, jak świetnie potrafisz posługiwać się narzędziem do prezentacji? Wrzuć link do przykładowej, którą zrobiłeś. Interesujesz się fotografią? Zamieść link do folderu z Twoimi pracami. Wykorzystuj możliwości, jakie daje Ci bycie online.
9. List motywacyjny jak oferta sprzedażowa
Tworząc list motywacyjny myśl o tym, że jest to Twoja oferta sprzedażowa. Sprzedajesz w niej siebie i chcesz przekonać nabywcę (pracodawcę), by kupił właśnie to, co w Tobie drzemie. Wzoruj się na tym, co robią firmy tworząc oferty sprzedażowe. Skupiaj się na korzyściach dla pracodawcy, a nie na korzyściach dla siebie.
10. Umieść list online
Chcesz mieć pewność, że Twój list zostanie przeczytany? W CV umieść link do niego, a sam list umieść w sieci (nawet przez dokument Google). Możesz np. umieścić odnośnik w CV tam, gdzie piszesz o swoich umiejętnościach (biegła umiejętność tworzenia dokumentów online – sprawdź tu) bądź opisujesz zadania na danym stanowisku.