Web Stres – czyli negatywny wpływ technologii na pracownika
W praktycznie każdej pracy – a przynajmniej tej bardziej biurowej – pracownik musi w ramach swoich obowiązków opanować posługiwanie się określonymi urządzeniami oraz aplikacjami komputerowymi. Palmtopy, smartfony, GPSy, czytniki kodów, systemy klasy ERP, aplikacje do zarządzania treścią na stronie (CMS), hasła, loginy itd…W każdej firmie, oprogramowanie – nawet bazujące na tej samej architekturze, może być nieco inne – mieć inny interfejs i nieco inne możliwości, co sprawia, że przy zmianie pracy trzeba uczyć się wielu rzeczy od nowa. Stres związany z koniecznością uczenia się obsługi aplikacji komputerowych oraz obsługi urządzeń w biurze, to tylko wierzchołek góry lodowej – dochodzi do tego jeszcze stres związany z zawieszaniem się aplikacji, trudnością w obsłudze systemu, utratą danych itd. Problemów, które doświadcza pracownik w związku z aplikacjami komputerowymi w firmie – które mają na celu ułatwienie pracy i zwiększenie produktywności jest na tyle dużo, że powstał już termin Web Stress na określenie napięcia, jakie pracownik odczuwa w związku z koniecznością obsługi aplikacji biurowych. A bez aplikacji się niestety już żyć nie da – 97% pracowników twierdzi, że bez komputera, sowjej pracy nie byłoby w stanie wykonywać.
Czy uważasz się za osobę spokojną? A jak myślisz, ile czasu potrzeba, abyś zirytował się tym, że aplikacja którą właśnie uruchomiłeś zbyt wolno się ładuje? Myślisz, że wytrzymałbyś bez nerwów 60 sekund? Mało prawdopodobne.
Z przeprowadzonych w bieżącym roku badań „CA Web Stress Index” wynika, że w sytuacji wolnego reagowania aplikacji, 25% pracowników daje aplikacji zaledwie 10 sekund czasu – po czym zaczyna zirytowana zajmować się czymś innym. 49% jest w stanie wytrzymać 20 sekund. Dłużej niż minutę nie poczeka 71% pracowników.
Pracownicy mają też dość wysokie wymagania względem tempa w jakim dział IT powinien usunąć usterkę w systemie – co trzeci pracownik uważa, że problem z nie działającą aplikacją powinien być rozwiązany w ciągu 10 minut! 68% pracowników jest w stanie dopuścić godzinę zwłoki w naprawie aplikacji. Prawie wszyscy pracownicy uważają, że konieczność czekania więcej niż dzień na naprawę aplikacji jest nie do pomyślenia. To trochę tak, jakby spodziewać się, że pracownicy działu IT to cudotwórcy – jeśli jesteście zainteresowani jak wygląda praca w IT od strony osoby która pomaga wam w naprawie trudności ze sprzętem – polecam blog Dark Side of IT – ciekawe kto z Was rozpozna w sobie „Panią PiaR”…
Wracając jednak do Web Stresu – jak wpływa on na pracowników?
- prawie 80% pracowników uważa, że kiepsko działające aplikacje komputerowe spowalniają ich pracę i upośledzają produktywność
- 49% odczuwa w związku z tym frustrację i gniew
- dla 40% jest to powodem obniżenia satysfakcji z pracy
- 28% ma poczucie, że z winy aplikacji biurowych gorzej wykonuje swoją pracę
- 10% pracowników, uważa, że to przez słabo zoptymalizowane lub nie działające poprawnie aplikacje, spóźnia się z wykonaniem pracy na czas.
Czy Wy odczuwacie Web Stres? Z iloma aplikacjami pracujecie na bieżąco? Dalibyście radę pracować bez komputera, smartfonu i całej reszty dodatków?