59% pracodawców odrzuciło kandydata, bo nie pasuje do kultury organizacji
Pewnie nie raz zastanawiałeś się dlaczego nie dostałeś pracy. Czy chciałeś za dużo zarabiać? A może pracodawca uznał, że masz za wysokie kwalifikacje? A może chodziło o brak doświadczenia? W wielu przypadkach może okazać się, że chodziło o coś, czego się nawet nie spodziewasz – o Twoje niedopasowanie do kultury organizacji.
Z badania przeprowadzonego przez firmę Cubiks wynika, że 92% pracodawców uważa dopasowanie pracownika do kultury organizacji za ważny czynnik wpływający na efektywność pracy pracownika. A aż 59% firm odrzuciło kandydata dlatego, że do kultury firmy nie pasował.
Okazuje się jednak, że „kultura organizacji” bywa niekiedy słowem – wytrychem. Zamiast szukać ludzi, którzy podzielają po prostu te same wartości, jakie są ważne dla firmy (np. uczciwość vs. nastawienie na zysk, Postawa prokliencka vs nastawienie na podbijanie nowych rynków itd.), rekruterzy szukają „klonów” osób,, które są do siebie podobne i podobnie się zachowują. W efekcie w firmie pracują podobne osoby i firma zamiast się rozwijać, zaczyna stać w miejscu. Zdanie „ona nie pasuje do zespołu” jest też często używane przez menedżerów, którzy po prostu nie są gotowi do zarządzania i nie potrafią tego robić. Zatem uważaj – to, że nie dostałeś pracy niekoniecznie oznacza, że ty jesteś „nie taki” – może po prostu byłeś sobą, zamiast być kopią pozostałych pracowników.