Video CV – modne, ale nieskuteczne
Osoby zajmujące się rekrutacją, to jednak tradycjonaliści. Mimo nowych możliwości, jakie dają nowe technologie, większość rekruterów preferuje tradycyjne, przesyłane w pdf. CV. Aż dziw bierze, że nie oczekują nadal papierowych.
Wydawałoby się, że video CV to sprawa idealna – widać jak kandydat mówi, jak się zachowuje, jaką ma energię. Powinno to pomóc podjąć decyzję na temat tego czy zaprosić kandydata na spotkanie, czy odrzucić jego kandydaturę, a decyzja mogłaby by być bardziej trafna (niekiedy pracodawca oczekuje określonej aparycji lub poziomu dynamiki i już 3 minuty rozmowy kwalifikacyjnej wystarczają, by kandydat został skreślony). Mimo oczywistych korzyści video CV okazuje się, że osoby przesyłające aplikację w ten sposób, mają mniejsze szanse na przejście do etapu rozmowy kwalifikacyjnej niż ci, którzy wysyłają tradycyjne CV.
Jakiś czas temu przytaczałam badania, z których wynikało, że tradycyjne CV jest lepsze niż kreatywne. Okazuje się, że klasyczny życiorys bije również na głowę video CV.
Badania na ten temat przeprowadzono na University of Michigan-Dearborn. Badacze Marie Waung, Robert Hymes, i Joy Beatty pozyskali 8 CV od realnych osób po studiach MBA. Każda z tych osób przygotowała zarówno video CV jak i CV tradycyjne. Następnie 238 studentów psychologii oceniało pod różnymi kryteriami obie wersje CV podejmując decyzję o tym, kogo zaprosić na spotkanie rekrutacyjne. W przeważającej większości kryteriów wygrało tradycyjne CV:
- atrakcyjność fizyczna kandydata (wyżej oceniona po papierowym CV)
- ekstrawersja kandydata (papierowe CV)
- otwartość (papierowe CV)
- umiejętności społeczne (papierowe CV)
- poziom neurotyzmy (mniejszy przy papierowym CV)
Jedynie w dwóch kryteriach – zdolności umysłowe oraz samoświadomość, kandydat oceniany na podstawie video CV został oceniony na równi z sytuacją, kiedy do dyspozycji oceniający miał jedynie papierowe CV. W jednym kryterium – ugodowości – kandydaci zostali ocenieni wyżej na podstawie video CV.
Ponadto, w każdym z trzech obszarów (ocenie tego, czy kandydat powinien zostać zaproszony na rozmowę rekrutacyjną, dopytany o więcej informacji oraz przewidywaniu czy kandydat poradzi sobie na stanowisku pracy) wygrywało CV tradycyjne.
Czy zatem jest sens inwestować czas w video CV? Wydaje się, że na razie jeszcze nie.