Nie masz siły do klientów? Idź do sklepu z artykułami luksusowymi
Bynajmniej nie dlatego, że w takim sklepie klientów jest mniej i mniej trzeba się z nimi „użerać”, ale dlatego, że w sklepie z drogimi rzeczami wyższą sprzedaż mają nie ci przymilni i ułożeni sprzedawcy, ale (choć trudno w to uwierzyć) sprzedawcy bezczelni.
Psycholodzy z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej po przeprowadzeniu serii badań uznali, że niesympatyczna obsługa zwiększa chęć posiadania przez klienta luksusowego towaru. Badania przeprowadzono eksperymentalnie – badani spotkali się z grzeczną lub niemiłą obsługa w high-endowych butikach odzieżowych. Następnie badano, jak bardzo potencjalni klienci chcą nabyć towar danej marki. Okazało się, że bardziej chcieli ci, których źle potratowano.
Dlaczego? Naukowcy uważają, że jest to efekt tego, że potraktowani źle mamy poczucie, że oceniono nas jako „nie zasługujących” na dana markę. Zatem jej nabyciem chcemy pokazać „stać nas”. Efekt nie jest długotrwały – po około 2 tygodniach chęć nabycia super drogiej marynarki spada.
Dla osób, które pracują w obsłudze klienta i szczerze tego nienawidzą, a nie mają innej opcji na horyzoncie, jedna rada – szukajcie pracy w ekskluzywnych butikach. Nawet jeśli klienci będą się na was skarżyć, to wasze wyniki sprzedażowe was mogą obronić 🙂