6 ostrzegawczych sygnałów w okresie próbnym
Rozpocząłeś pracę w nowej firmie. Umówiłeś się z szefem na okres próbny, który powoli zbliża się do końca. Czy przedłużać współpracę? Jeśli w trakcie swojej pracy zaobserwowałeś przynajmniej jedną z poniższych sytuacji czy zachowań rozważ, czy na pewno decydować się na dłuższą współpracę, czy może jednak lepiej szukać nowej pracy.
1.Brak umowy o pracę lub inne warunki umowy niż ustalone w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej
Podczas rozmowy rekrutacyjnej umówiłeś się na określone warunki współpracy. Kwotę wynagrodzenia, czas trwania okresu próbnego itd. Po rozpoczęciu pracy okazało się jednak, że umowa opiewa na niższa kwotę albo w ogóle nie została podpisana (lub zamiast umowy o pracę szef zaproponował umowę cywilno – prawną). Jeśli tak się stało, to mówi nam to o tym, że pracodawca nie jest osobą uczciwą względem pracowników. Składa obietnice, które nie są później pokrywane. Jeśli zdecydujesz się na dłuższą współpracę, ta sytuacja się nie zmieni. Prawdopodobnie będziesz miał trudności z wyegzekwowaniem umowy o pracę lub należnego wynagrodzenia. Niezależnie od tego, jakie powody niedotrzymywania obietnicy podaje pracodawca pamiętaj o tym, że o tym, że ich nie dotrzyma wie z reguły wcześniej i najwyraźniej jest to jego sposób prowadzenia biznesu – i to nie zmienia się niezależnie od tego, jak długo będziesz w firmie pracował. Nieuczciwe zachowanie i niedotrzymywanie obietnic względem pracowników najczęściej też przekłada się na stosunek do klientów firmy (są tak samo traktowani) – zatem pytanie które musisz sobie zadać brzmi „czy chcę pracować u szefa, któremu nie mogę zaufać i w firmie, której nie mogą ufać klienci?”
2.Inny zakres obowiązków niż ustalony w trakcie rozmowy o pracę
Choć niektóre elementy twoje pracy miały stanowić zaledwie poboczny element obowiązków okazuje się, że stanowią ich człon? Najczęściej jest tak ze sprzedażą – ponieważ niewiele osób chce zajmować się w Polsce sprzedażą, pracodawcy często ukrywają sprzedażowy charakter stanowiska pod płaszczykiem budowania wizerunku firmy lub utrzymywania relacji z klientem. A po kilku dniach pracy okazuje się, że pracownik ma do wykonania plany sprzedażowe i ta część obowiązków zajmuje mu 80% czasu. Jeśli zakres twoich obowiązków w ciągu okresu próbnego stale dryfuje w stronę tego, na co się nie umawiałeś to przede wszystkim przemyśl to, czy te „nowe” obowiązki ci odpowiadają. Jeśli nie, zastanów się czy chcesz przedłużać współpracę – raczej nie zostaną one bowiem zniwelowane, a zaczną zajmować coraz większą część twojego czasu. Wszelkie rozbieżności w zakresie obowiązków między tym, co miałeś opisywane i obiecywane, a co zastałeś, powinny być dla pracownika alarmujące. Warto porozmawiać o tym z przełożonym przed przedłużeniem umowy i dopytać się z czego taka zmiana wynika.
3.Negatywne nastawienie członków zespołu, zachowania agresywne
Obecnie praktycznie nie ma już takich firm, w których pracuje się całkowicie indywidualnie i bez kontaktu z pozostałymi członkami zespołu. Zgrany zespół pracowników to nie tylko lepsza współpraca i mniejsza ilość stresu, ale również wyższe efekty pracy i szybszy rozwój firmy (a co za tym idzie również jej pracowników). Konflikty w zespole, spychanie problemów na innych, plotki, wzajemne podgryzanie, nerwowa atmosfera, brak możliwości liczenia na czyjekolwiek wsparcie a w ekstremalnych sytuacjach mobbing sprawiają, że praca staje się trudna do zniesienia. To jak odnoszą się do siebie członkowie zespołu widać już po paru dniach pracy. Jeśli konflikty nie są rozwiązywane a napięcie nie mija to praca staje się stresująca, a rozwój mocno ograniczony. Jeśli się czujesz obco mimo kilku tygodni pracy i zauważasz to, że pracownicy są do siebie nastawieni negatywnie, to nie licz na to, że wraz z czasem problemy miną. Najwyraźniej manager nie ma odpowiednich kompetencji do tego, by zarządzać swoimi ludźmi. W takiej atmosferze można pracować,ale przyjemność z pracy jest znacznie niższa.
4.Negatywny sposób odnoszenia się pracodawcy do współpracowników
Szefowi zdarza się krzyczeć na pracowników? Zwracać im uwagę lub nawet obrażać ich przy innych? Hasła typu „jak ci się nie podoba, to cię tu nie trzymam” oraz „ty się nigdy nie nauczysz debilu” są codziennością? Zacznij od razu szukać nowej pracy. Ta sytuacja się nie zmieni a stres i napięcie związane z frustrującą pracą przeniesiesz do domu i odbije się to na Twoim zdrowiu. Pracować z takim przełożonym jest niezmiernie trudno a przełożony, nawet jeśli do ciebie nie odnosi się negatywnie, to zawsze może zacząć (i prawdopodobnie tak się stanie).
5.Bardzo duża rotacja w firmie
W czasie twoich trzech miesięcy pracy wymieniła się połowa składu firmy? To niepokojący znak – zarówno wtedy, kiedy pracownicy są szybko zwalniani (co oznacza często brak jasnych wytycznych dotyczących pracy dla pracowników, którzy nie mając jasności za co są odpowiedzialni lub też nie mając wystarczających kompetencji popełniają błędy, za które są zwalniani) lub zwalniają się sami (najwyraźniej mają jakieś powody – dowiedz się jakie). Wysoki współczynnik rotacji zawsze jest niepokojący, bo oznacza, że pracownicy nie są z firmą związani, a firma nie potrafi pracownika zatrzymać. Oczywiście nie jest to powód do tego, by nie przedłużać umowy, jeśli nie masz innej oferty, ale warto zacząć rozglądać się za nową pracą i nie liczyć na to, że akurat ty długo w niej popracujesz.
6.Nadmierny stres
Zauważyłeś że gorzej sypiasz, straciłeś apetyt (lub podjadasz za dwóch), masz mniej energii niż dawniej, stałeś się bardziej drażliwy i mniej rzeczy cię cieszy? Być może twoja praca wywołuje w tobie duży poziom stresu. Jeśli tak jest to opcje są dwie – albo jest to efekt tego, że dopiero zacząłeś pracę i w miarę jak nabierzesz kompetencji i pewności stres minie, albo też jest to efekt kultury organizacji i sposobu w jaki firma pracuje (wtedy stres nie minie – po prostu w tej firmie tak jest). Poziom odczuwanego stresu zależy też w dużej mierze od twoje wrażliwości na sytuacje stresowe (jeśli jesteś podatny, w każdej pracy będziesz się stresował nieco bardziej niż inni). Przyjrzyj się powodom odczuwanego przeciążenia i jeśli dojdziesz do wniosku, że jest to efekt środowiska pracy w jakim pracujesz i zmiana tej sytuacji nie będzie możliwa, zacznij szukać nowej pracy. Inaczej i tak szybko się wypalisz i na domiar złego,możesz zrujnować swoje zdrowie.