Czy nadaje się do tej pracy? Co to właściwie znaczy?
Popularnie mówi się, że proces rekrutacyjny ma na celu sprawdzenie tego czy ktoś nadaje się, czy też nie nadaje do pracy na danym stanowisku. Telefon od rekrutera z podziękowaniem za udział w procesie rekrutacyjnym jest przez kandydatów kwitowany stwierdzeniem „powiedzieli mi, że się nie nadaję”. Takie stwierdzenie nie dość że niczego nie wnosi to jeszcze utwierdza kandydat w przekonaniu że nie jest wystarczająco dobry, problem zaś może leżeć w zupełnie czyn innym. Co to więc znaczy, że kandydat się NIE nadaje do pracy?
Każdy rekruter, analizując profil kandydata, rozpatruje (a przynajmniej powinien) jego kandydaturę na czterech płaszczyznach. To że kandydat nie otrzymuje pracy może być związane z każdą z tych płaszczyzn- nie zaś jak popularnie i powszechnie się sądzi, jedynie z umiejętnościami bądź kompetencjami. Jakie to obszary?
1. Motywacja kandydata do pracy
Motywacja do pracy jest niezwykle istotna – od niej zależeć będzie zarówno jakość wykonywanej pracy, poziom zadowolenie pracownika jak i przewidywana długość pracy w danym miejscu pracy. Kandydat o słabej motywacji, dla którego oferowana praca nie jest najbardziej atrakcyjna i chce się jej podjąć głównie „z braku laku” nie będzie przez rekrutera rozważany jako pracownik.
2. Kompetencje kandydata do pracy
W przypadku kompetencji i umiejętności, analiza polega na sprawdzeniu, czy wiedza kandydata jest wystarczająca do objęcia stanowiska, jak i czy nie wykracza znacznie poza wymagania stanowiska. Jeśli bowiem zatrudniona zostanie osoba której potencjał nie będzie wykorzystywany, znudzi się ona szybko i odejdzie a proces rekrutacji trzeba będzie rozpoczynać od nowa.
3. Dopasowanie kandydata do kultury organizacyjnej firmy
Każda firma działa w jakiejś określonej kulturze- panuje w niej system wewnętrznych norm i nakazów do których stosować muszą się pracownicy. Kandydat do pracy musi być w stanie do tych norm się dopasować. Zdolność dopasowania się do norm i kultury firmy również bada się podczas spotkania rekrutacyjnego
4. Dopasowanie kandydata do istniejącego zespołu pracowników
Każda firma to nie tylko kultura organizacji ale również konkretne osoby. Prawie nigdy nie zdarza się poszukiwanie pracownika na stanowisko zupełnie samodzielne i pozbawione konieczności kontaktu z innymi ludźmi. Najczęściej, pracownik przychodzi do pracy w istniejącym zespole i do tych osób musi umieć się zarówno dopasować, jak i powinien swoimi kompetencjami i umiejętnościami zespół ten wzmocnić. To kryterium jest jednym z częstszych kryteriów wykorzystywanych przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu kandydata.
Świadomość wymiarów na jakich rekruterzy i szefowie oceniają kandydatów powinna pomagać kandydatom do pracy – zwłaszcza tym, którzy zostaną odrzuceni podczas rekrutacji – w radzeniu sobie z poczuciem odrzucenia i spadku samooceny. Często bowiem nie podejmuje się decyzji o zatrudnieniu nie dlatego że kandydat „się nie nadaje do pracy”, ale dlatego że w firmie jest taki a nie inny zespół, taki a nie inny szef, czy takie a nie inne zasady pracy firmie.