7 cech i kompetencji, które zawsze są pożądane przez pracodawców

Czy to w CV, czy w liście motywacyjnym część kandydatów podkreśla cechy, które posiada, a które wydają się im ważne dla potencjalnego pracodawcy. Samo wymienienie jednak tych cech niewiele dla pracodawcy znaczy – są to bowiem te elementy charakterystyki kandydata do pracy, które na poziomie dokumentów aplikacyjnych są z reguły niesprawdzalne.

Można o nich jednak zawsze opowiedzieć podczas rozmowy kwalifikacyjnej. I to w taki sposób, aby rozmówca miał pewność, że rzeczywiście jesteśmy tacy, jak opowiadamy, że jesteśmy. Jakie cechy i kompetencje wybrać, aby mieć pewność, że pracodawcy na pewno na nich zależy i jak je przedstawić podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

1. Pracowitość

Który pracodawca nie chciałby mieć pracowitego pracownika! Wbrew pozorom, podczas rozmów kwalifikacyjnych bardzo rzadko zdarza się, żeby kandydaci podkreślali tą cechę. Wynika to nie tyle z faktu jej nieposiadania, ile z tego, że rzadko kiedy pamiętamy o tym, że pracowitość może być naszą zaletą. A jak ją udowodnić? Jeśli studiowałeś jednocześnie dwa kierunki i dodatkowo dorabiałeś za barem, musisz być osobą pracowitą (i dobrze zorganizowaną). Jeśli nigdy nie nudzisz się w pracy i zawsze – nawet jeśli nie masz bieżących obowiązków – znajdujesz sobie dodatkowe zajęcie – również.

2. Umiejętność zarządzania czasem

Ta kompetencja to podstawa bycia efektywnym pracownikiem. Oznacza pilnowanie terminów, niemarnowanie czasu i umiejętność określania priorytetów. Opowiadając o tej umiejętności, podkreśl metody, których używasz oraz zaznacz takie elementy jak planowanie, priorytetyzacja, zorganizowanie.

3. Elastyczność

Elastyczny pracownik nie boi się zmian i potrafi dostosować się do zmieniających się warunków. W sytuacji kiedy przychodzi nowy przełożony, czy zmieniają się zasady pracy, nie zaczyna narzekać i nie traci motywacji. Taki pracownik będzie też w stanie objąć w razie potrzeby inne stanowisko w firmie, czy przyjąć na siebie nowe obowiązki. Elastyczność łatwo wykazać osobom, które mają w CV różnorodne doświadczenia zawodowe – prace w niezwiązanych ze sobą branżach czy na różnych stanowiskach.

4. Komunikatywność

Komunikatywność to cecha ważna i taka, której nie da się „udać”. Mówiąc wprost – jeśli nie jesteśmy komunikatywni, to nikogo nie przekonamy podczas rozmowy, że jesteśmy. Komunikatywność nie znaczy jednak, że musimy być gadatliwi (zdarza się nawet, że osoby, które dużo mówią, wcale nie są komunikatywne). Bycie osobą komunikatywną oznacza umiejętność jasnego wyrażania myśli. Oznacza też odpowiadanie wprost na pytania i umiejętność dostosowania się do sposobu mówienia osoby, z którą rozmawiamy. Komunikatywność pokażesz wtedy, kiedy na pytania rekrutera będziesz odpowiadał wprost, bez dygresji i uciekań od tematu.

5. Umiejętność radzenia sobie z konfliktami

Kandydaci często podkreślają, że są osobami bezkonfliktowymi. Co to w zasadzie znaczy? Nic pewnego, bowiem osoba bezkonfliktowa może zarówno nie wchodzić w konflikty, jak i wycofywać się z sytuacji konfliktowej. Czy taka postawa będzie dobrym i pożądanym zachowaniem kierownika? Jeśli wycofanie za każdym razem oznacza uległość, to nie. Zamiast więc mówić o sobie, że jest się osobą bezkonfliktową, lepiej powiedzieć, że posiada się umiejętności rozwiązywania konfliktów. A jak tego dowieść w rozmowie?

Najlepiej przypomnieć sobie zdarzenie, kiedy udało nam się rozładować lub załagodzić sytuację, potencjalnie konfliktową lub konfliktową. Nie musi to być żadna bardzo poważna sytuacja zawodowa, chodzi bowiem o schemat działania, jakim się posługujemy. Przykład? Spięcie między znajomymi. Jeśli przyjąłeś rolę rozjemcy i zaproponowałeś jakieś rozwiązanie, które pozwoliło podjąć wspólną decyzję (np. negocjacje bądź głosowanie), to spełniasz kryteria.

6. Samodzielność

Samodzielność w działaniu jest przez pracodawców pożądana, bowiem pozwala zarówno szybko wdrożyć pracownika do pracy, jak i powierzyć mu obowiązki bez ryzyka, że będzie co chwilę dopytywał, co i jak ma zrobić. To, że jesteśmy osobą samodzielną dowieść można na wiele sposobów – przytaczając sytuację zawodową, w której musieliśmy podjąć decyzję lub wyszukać odpowiednie informacje. Dla osób bez doświadczenia zawodowego, przykładem może być nawet to, że wyjechały na studia do innego miasta i sami znaleźli sobie mieszkanie, czy pierwszą pracę.

7. Lojalność

Ta cecha jest jedną z najbardziej cenionych u pracowników cech, jest lojalność. Oczywiście, większość pracodawców nie chciałaby tracić dobrych pracowników, ale też trudno oczekiwać obecnie, że pracownik będzie przez całe życie pracował w jednej firmie. Czy to, że pracując u obecnego pracodawcy, jesteś na rozmowie u innego oznacza, że jesteś nielojalny? Niekoniecznie. Jeśli bowiem nigdy nie zostawiałeś swoich pracodawców „na lodzie”, dając im czas na znalezienie zastępstwa i pomagając zastępcom we wdrożeniu, jeśli nie wyrażasz się i nie wyrażałeś źle o firmie, jeśli zanim odszedłeś próbowałeś wyjaśnić powody swojego odejścia, by pracodawca miał jasność, czego Ci nie zapewnił, to możesz uważać się za lojalnego pracownika – i możesz o tym opowiedzieć na rozmowie.

Przedstawiając swoje mocne strony w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej wybierz takie, które zarówno masz, jak i takie, które mogą się przydać i podobać Twojemu potencjalnemu pracodawcy.