Sen to strata czasu dla 5% populacji

sen13 Sen to strata czasu dla 5% populacjiIle godzin dziennie śpisz? Udaje ci się przespać 7-8 godzin każdej doby czy jednak ze względu na brak czasu śpisz znacznie krócej? A może jesteś tym szczęśliwcem, który jest w stanie dobrze funkcjonować po 4-5 godzinach snu? Wielu z nas wydaje się, że możemy oszczędzać na śnie. Tymczasem ten przywilej dostępny jest jedynie części osób.

Według badań, które przeprowadził  Daniel J. Buysse z Cntrum Medycznego Uniwersytetu w Pittsburgu, większość osób przecenia swoją odporność na krótki sen. Wśród 100 osób, które wierzą w to, że potrzebują zaledwie 5-6 godzin snu na dobę, zaledwie 5% faktycznie tylko tyle potrzebuje. Reszta, jeśli śpi krótko musi posiłkować się dopalaczami w postaci kawy czy napojów energetycznych i doświadcza problemów z koncentracją , uwagą i zapamiętywaniem.

Co dzieje się z tymi, którzy są przekonani, ze należą do krótko śpiącej elity? Cierpią na chroniczną deprywację snu, co wpływa negatywnie na ich samopoczucie i zdrowie fizyczne. Być może z tego właśnie powodu mamy tak dużo depresji i innego rodzaju problemów psychologicznych.

A co wyróżnia osoby, które mogą spać zaledwie 5 godzin na dobę i nie owocuje to problemami? Te osoby – wg. specjalisty – mogą cierpieć na łagodną formę manii, która powoduje, że dystrybucja energii w organizmie po prostu przebiega inaczej. Niestety, nie można takiego stanu u siebie wywołać.

Po czym rozpoznać osobę, która może spać 5  godzin na dobę i faktycznie nie rujnuje jej to zdrowia? To osoby ogromnie dynamiczne. Wiecznie gdzieś się spieszą, wiecznie coś robią. Mówią szybko i szybko podejmują decyzję. Mają zawsze mnóstwo energii

Inne badania wskazują na to, że osoby, które krótko śpią (i nie przeszkadza im to) mogą być nosicielami specyficznego genu hDEC2. Znaleziono go podczas badań nad snem, a kiedy zaimplementowano go myszom, również zaczęły krócej sypiać.

Jaki wniosek z badań? Jeśli nie masz specyficznego genu lub manii, to musisz spać tyle, co inni! A ograniczanie snu, odbije się niekorzystnie na Twoim zdrowiu. Szans na to, że jesteś wśród kilku procent ludzi, którzy faktycznie mogą krótko spać jest niewiele. Jeśli zatem w niedziele przesypiasz równe 8 godzin (osoby potrzebujące mało snu, w weekend również budzą się po 5-6 godzinach) to postaraj się w tygodniu również wydłużyć czas snu.

Źródło: wsj.com