Projekt za darmo do portfolio – kiedy i na jakich warunkach się zgodzić?

portfolioMasz niewielkie doświadczenie zawodowe, w efekcie nie jesteś w stanie zbudować porządnego portfolio i pozyskiwać projektów tak, by na nich zarobić? Jednym z rozwiązań wyjścia z zaklętego koła braku portfolio i braku w związku z tym zleceń jest wykonanie kilku projektów za darmo lub za niewielkie wynagrodzenie.  Ofert firm i instytucji, które ogłaszają zapotrzebowanie na takich „bezpłatnych” współpracowników jest mnóstwo – jak wybrać taki, który rzeczywiście może przydać ci się w rozwoju Twojej kariery?

Jak wycenić opłacalność darmowego projektu?

Przygotowywanie projektu charytatywnie to nie tylko kwestia tego, że po prostu zdobędziesz realny projekt do portfolio. Jeśli już masz pracować bez wynagrodzenia, to byłoby dobrze, gdyby projekt ten miał szanse pomóc ci dodatkowo – zbudował twój wizerunek, pozwolił ci dotrzeć do komercyjnych klientów, sprawił, że więcej osób zainteresuje się twoja osobą i twoimi dokonaniami. Dlatego nie każdy projekt, do którego zapraszani są twórcy ma jakikolwiek sens z punktu widzenia budowania własnego wizerunku przez twórcę. Co liczy się w takim projekcie?

Grupa docelowa

Kto miałby być odbiorcą przekazu przy którym będziesz pracować? Czy w jakikolwiek sposób jest związany z Twoją grupą docelową? Czy osoby, które będą miały szansę zapoznać się z Twoją pracą mogą w przyszłości przydać ci się do tego, byś zaczął na swoim projekcie zarabiać?

Zasięg dotarcia

Jaki jest przewidywany zasięg kampanii czy projektu. Ile osób się będzie mogło zapoznać z Twoją pracą? Jeśli wiele, to dobrze, ale jeśli twój projekt zobaczy 10-100 osób, to czy możesz z tego wyciągnąć jakikolwiek dodatkowe korzyści poza tym, że projekt włączysz do portfolio?

Co zleceniodawca proponuje w ramach promocji Twojej osoby?

Czy poza tym, że zleceniodawca wykorzysta Twój projekt jest w stanie zapewnić ci jakieś dodatkowe profity? Np. umieścić link do Twojego profilu, strony lub portfolio na swojej stronie? Zapewnić ci określoną ilość poinformowań o tobie w mediach społecznościowych?

Przykładowo, jeśli jesteś grafikiem i dostałeś propozycję zaprojektowania logotypu dla dwóch organizacji non profit, to wybierz tę, która ma lepszy plan marketingowy, wie gdzie się chce promować (i te opcje zgodne są z Twoim targetem zawodowym), zgadza się na umieszczenie linku do twojego portfolio na swojej stronie internetowej i dodatkowo obieca ci kilka wpisów na temat twojego portfolio na swoim fan page oraz pozytywny komentarz dla ciebie w serwisie społecznościowych i na twoim fan page lub stronie internetowej.

Autorskie prawa majątkowe i osobiste

Jako twórca projektu graficznego, tekstu, zdjęć, scenariusza, rysunku itd. masz prawa autorskie do swojego projektu. Prawo polskie wyróżnia (m.in.)  jego dwa rodzaje – prawa autorskie majątkowe oraz prawa autorskie osobiste (Ustawa o prawie autorskim  z 4 lutego 1994 r. tekst jednolity z 2006 r.). Prawa autorskie osobiste są niezbywalne – nie można się ich zrzec (zawsze to ty będziesz autorem), ale można zgodzić się na publikację bez podania autora. Prawa autorskie majątkowe są zbywalne – czyli możesz przekazać je i ktoś na twojej pracy (po przekazaniu praw) może zarobić. Przykładowo, masz do wykonania zestaw fotografii w ramach projektu, przekazujesz prawa autorskie majątkowe – twoje zdjęcia lądują na stocku i osoba (firma), której przekazałeś prawa, zarabia na ich odsprzedaży.

W przypadku przygotowania projektu za darmo, zrzeczenie się (przekazanie) praw autorskich majątkowych oznacza, że jeśli z jakichś powodów projekt osiągnie komercyjny sukces, ty nie będzie mógł dochodzić zapłaty od zleceniodawcy. Zgoda na wykonywanie praw autorskich osobistych bez podania nazwiska twórcy oznacza, że mimo tego, że wykonałeś projekt, twoje nazwisko nigdzie nie będzie figurować. Oczywiście możesz włączyć taką pracę do portfolio, ale de facto nie masz żadnego dowodu na to, że to rzeczywiście twoje dzieło (nie mówiąc już o tym, że nawet jsli ktoś Twoją prace zobaczy, to nie będzie wiedział, to jest jej autorem).

Kiedy nigdy nie pracować za darmo?

fot.:picjumbo.com/