Jak znaleźć sens w swojej pracy?

rp_praca-z-kanapy.jpgCzy masz poczucie, że to co robisz ma sens? Posiadanie takiej opinii o własnej pracy znacznie pomaga w życiu. Sprawia, że jesteśmy bardziej zadowoleni z naszej pracy, chodzimy do niej z większą ochotą i pracujemy bardziej efektywnie. Świadomość tego, że nasza praca ma znaczenie przekłada się również na nasze zdrowie – sprawia, że mniej chorujemy i mamy wyższą odporność. Jeśli mimo tych oczywistych plusów trudno ci znaleźć sens w tym co robisz, zobacz co możesz zrobić, by twoja praca nabrała dla ciebie większego znaczenia.

Nieco większy obrazek.

Często powodem tego, że nie mamy poczucia sensu wykonywanej pracy jest to, że nie wiemy tak naprawdę po co i z jakiego powodu wykonujemy określone czynności. Menedżer przekazał nam zadania, ale nie powiedział kto jest ich odbiorcą, jakie efekty przynosi nasza praca i komu się przydaje. Rozwiązaniem tej sytuacji jest próba zobaczenia nieco większego obrazka niż nasze własne zadanie. Spróbuj dowiedzieć się do kogo trafiają Twoje raporty, jak je wykorzystuje i do czego mu się to przydaje. Zastanów się nad tym, jaki jest cel działania Twojej firmy – kto korzysta z jej produktów i usług i w jaki sposób jej działania przyczyniają się do poprawy czyjegoś życia.

Inna perspektywa.

Na własną pracę najczęściej patrzymy tylko ze swojej perspektywy – kolejny nudny raport, nic nie wnoszące spotkanie zespołu, nowy projekt – identyczny z 15 poprzednimi. Warto jednak spróbować zmienić perspektywę i popatrzeć na naszą pracę od strony osób, które z niej korzystają – naszych kolegów, szefa, klientów. Zmiana perspektywy powoduje, że trawa przestaje być bardziej zielona u sąsiada i może okazać się, że to my stoimy na najbardziej zielonym trawniku.

Zrozum, że każda praca ma swój własny sens.

Gdyby nikomu nie była potrzebna, nikt nie płaciłby za jej wykonanie. Oczywiście, w niektórych zawodach łatwiej dostrzec bezpośredni wpływ pracy na sytuację lub życie innych ludzi. Chirurg, który uratuje życie pacjenta ma natychmiastowy zwrot ze swoich wysiłków – widzi wdzięczność w oczach rodziny pacjenta a poczucie uratowania człowieka daje ogromne poczucie sensu. Winnych zawodach efekty pracy nie są aż tak oczywiste. Często robimy coś dla osób, których nigdy nie widzieliśmy na oczy i których nie znamy. Nie wiemy, jak nasze działania wpływają na cudze życie czy pracę. Mimo tego, każda praca ma określony cel – malarz maluje mieszkanie, by osobo, które z niego później korzystają żyło się miło i przyjemnie; barman pomaga miło spędzić czas a zadaniem dziennikarza jest stworzenie artykułu, który pozwoli innym zrozumieć polityczne teorie czy zapoznać się z nowościami w dziedzinie technologii.

O tym, że każda praca ma sens mówił na jednym z TedTalków Jarrett Krosoczka – grafik i ilustrator, który stworzył komiks o Pani Kucharce ze szkolnej stołówki. Dzięki niemu, kobiety pełniące funkcję Lunch Ladies w amerykańskich szkołach zobaczyły, jak duże znaczenie dla dzieci ma ich codzienna praca. (wystąpienie Krosoczki możesz zobaczyć na TedTalk)

Zobacz komu pomagasz.

W badaniach przeprowadzonych kilka lat temu przez serwis LinkedIn, jednym z najważniejszych wyznaczników pracy marzeń okazało się poczucie, że nasza praca przydaje się innym – że komuś pomagamy. Spróbuj zatem zastanowić się, na kogo twoja praca ma wpływ. Komu i w jaki sposób pomagasz. Jeśli jesteś konsultantem infolinii, zwróć uwagę na to, że dzięki Twojej pracy, osoby dzwoniące z jakimś problemem uzyskują jego rozwiązanie. Jeśli pracujesz jako pracownik instytucji kultury, uświadom sobie, że twoja praca pozwala innym cieszyć się możliwością oglądania wystaw czy występów artystycznych, jeśli jesteś księgową zwróć uwagę na to, jak Twoja praca pomaga przedsiębiorstwie uniknąć kłopotów z Urzędem Skarbowym i zaoszczędzić na podatkach.

Zobacz jakie ty masz znaczenie w swoje pracy.

Czasem poczucie sensu daje nie tyle to, co robimy,ale fakt, że robimy to dobrze, że na naszej pracy polegają inni, że nikt tak jak my, nie potrafi poradzić sobie z danym problemem. Być może taka sytuacja dotyka właśnie ciebie?

Porozmawiaj z bliską osobą na temat znaczenia Twojej pracy

Często osoby mające inną perspektywę mogą nam pomóc w znalezieniu sensu naszej pracy. Widzą ją inaczej niż my – dostrzegają plusy, jakich my nie widzimy. Warto zatem porozmawiać z kimś bliskim i spróbować przeanalizować nasze obowiązki – być może dostrzeżemy coś nowego.

Włóż w pracę więcej wysiłku.

Tu działa codzienna psychologia. Bardziej cenimy to, co nas więcej kosztuje. Nierzadko zatem sposobem na znalezienie sensu w pracy jest przyłożenie się do niej. W jednym z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Harvarda, ekonomista Dan Ariely odkrył, że kiedy utrudni się osobom pracę, po jej wykonaniu, oceniają oni ją lepiej niż c, którzy mieli łatwiejsze zadanie. Efekt ten działa nawet wtedy, kiedy rezultat pracy u osób, których zadanie było trudniejsze, będzie obiektywnie gorszy.