3 najważniejsze (i jedyne) pytania na rozmowie kwalifikacyjnej

które interesują pracodawcę

Na każdej rozmowie kwalifikacyjnej pada przynajmniej kilkanaście pytań ze strony pracodawcy. Niekiedy nawet więcej. Dotyczą one różnych kwestii, ale tak naprawdę można je podzielić na trzy główne kategorie pytań, które dla pracodawcy są najważniejsze. Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, warto o tym pamiętać i tak budować nasze wypowiedzi,by na wszystkie trzy kategorie pytań, pracodawca uzyskał pozytywną odpowiedź.

Co tak naprawdę interesuje pracodawcę?

Wszystkie pytania, które dostajemy na rozmowie kwalifikacyjnej należą do jednej z trzech grup pytań:

Kategoria pierwsza – czy jesteś wystarczająco kompetentny?

Te pytania odnoszą się zarówno do doświadczenia jakie już masz, posiadanej wiedzy teoretycznej oraz do potencjału edukacyjnego jakim dysponujesz (czyli czy jesteś w stanie się nauczyć i zdobyć brakujące kompetencje czy nie). Aby się przekonać czy jesteś wystarczająco kompetentny pracodawca będzie pytał cię o:

Do analizy tego, czy będziesz w stanie wykonywać dobrze swoją pracę służą też zadania, które dostajesz do przygotowania w domu bądź w trakcie spotkania rekrutacyjnego. W zależności od pracodawcy i wymagań stanowiska pracodawcy stawiają bardziej albo na już istniejące doświadczenie i wiedzę (wtedy, jeśli pokrywa się ona z wymaganiami stanowiska, to czy chcesz się uczyć jest mniej znaczące), lub na zdobywanie nowych kompetencji (wtedy najważniejsza jest nie tyle wiedza, ale chęć jej zdobycia, szybkość wyciągania wniosków i ich trafność oraz to, czy w ogóle zdajesz sobie sprawę z braków).

Kategoria druga – czy pasujesz do firmy

Każda firma ma swoją określoną kulturę – sposób w jaki pracownicy się zachowują, jak pracują nad zadaniami, jakie wyznają wartości. Im lepiej dopasowany pracownik do firmy, tym lepiej pracuje i mniej będzie się zniechęcał. Dłużej zostanie związany z firmą i nie będzie psuł morale reszty załogi. Obecnie dopasowanie pracownika jest coraz ważniejsze, bo pracodawcy zdają sobie sprawę, że pracownik zniechęcony i zdemotywowany przynosi firmie więcej szkody niż pożytku.

Aby przekonać się, czy pasujesz do firmy pracodawcy będą pytać cię o:

Kategoria trzecia – czy chcesz pracować

Każdy pracodawca wie,że niezaangażowany pracownik to strata dla firmy. Nie tylko pracuje mniej efektywnie, ale również nie czuje się z firmą związany i może łatwo odejść. Mała motywacja przekłada się nie tylko na wolniejszą pracę i mniejszą ilość wykonywanych zadań, ale może również demoralizować zespół i prowadzić do szeregu kłopotów czy nadużyć – np. częstego L4 kiedy pracownik wcale nie jest chory, nie dbania o klientów czy marnowanie czasu na rzeczy nie związane z pracą. Dlatego dla pracodawcy bardzo ważne jest zdiagnozowanie tego, czy naprawdę chcesz pracować i czy chcesz pracować w tej firmie (czy po prostu szukasz czegokolwiek, bo żona zagroziła, że jak dłużej będziesz się obijać to wyrzuci cię z domu).

Aby przekonać się, czy chcesz pracować, będą pytać cię o :

Pytania rekrutacyjne pracodawcy mogą formułować różnie. Zawsze jednak chodzi o jedną z trzech powyższych rzeczy – czy będziesz w stanie wykonywać obowiązki, czy będziesz się czuł dobrze w firmie (a firma będzie dogadywać się z Tobą) i czy wystarczy ci chęci by co rano do pracy wstawać – pamiętajcie o tym, idąc na rozmowę kwalifikacyjną.