7 punktów przewagi pracowników 50+

Osobom, które przekroczyły pewną granicę wieku znacznie trudniej znaleźć pracę. Po 50-tce pracy szukamy dłużej, otrzymujemy niższe wynagrodzenie i jesteśmy bardziej surowo oceniani przez pracodawców. Tymczasem bycie pracownikiem dojrzałym ma wiele plusów, z których sami pracownicy nie zawsze zdają sobie sprawę. Zamiast je podkreślać idąc na rozmowę boją się swojego wieku i przez to wypadają gorzej od innych. Jakie plusy swojego wieku podkreślać na rozmowie z pracodawcą? (i w CV)?

1. Wiedza zawodowa

Pracownik z kilkunastoletnim (lub dłuższym) doświadczeniem zawodowym ma sporą wiedzę, zgromadzoną latami. Doświadczył wielu sytuacji, zna różne branże i często ma doświadczenie w różnych obszarach pracy, przeszedł przez różne stanowiska. Taka wiedza jest dla pracodawcy nierzadko wiele warta. Można ją nie tylko wykorzystać na bieżąco w pracy, ale również sprawić, by inni pracownicy – przez kontakt z pracownikiem starszym, szybciej ją nabyli.

2. Stabilizacja i lojalność

Pracownicy starsi są bardziej stabilni w swoich oczekiwaniach względem pracy. Nie pragną częstych zmian, chcą stałej pracy i pracodawcy z którym będą mogli się związać na dłużej. Wynika to częściowo z odpowiedzialności, a z drugiej strony z trudności ze znalezieniem pracy na współczesnym rynku pracy. Zatem kiedy już pracę znajdą, to najczęściej pracują w niej dłużej niż pracownicy młodzi. Dla pracodawcy jest to spora korzyść – lojalny pracownik kosztuje mniej i nie trzeba wydawać dodatkowych środków na ciągłe szkolenie nowych osób.

3. Doświadczenie życiowe

Osobom starszym nie sposób odmówić życiowego doświadczenia. Po prostu widzieli więcej niż 30 latki, byli w większej ilości sytuacji, z większą ilością problemów mieli szansę się zmierzyć (oczywiście statystycznie). Nie sposób tego nie docenić. Dzięki większemu doświadczeniu życiowemu osoby takie są w stanie lepiej poradzić sobie w różnych zawodowych sytuacjach mają większą bazę doświadczeń, z których mogą czerpać. W efekcie mogą podejmować szybsze i bardziej trafne decyzje.

4. Odpowiedzialność

Doświadczenie zawodowe i życiowe przekłada się również na większą odpowiedzialność w pracy. Osoby starsze częściej doświadczały różnych konsekwencji swoich działań i zachowań i dlatego w większym stopniu są w stanie przewidzieć jakie efekty przyniesie takie a nie inne zachowanie w określonej sytuacji. Z tego względu zachowują się nieco bardziej odpowiedzialnie.

5. Dyspozycyjność

Pracownicy dojrzali wprawdzie są mniej skłonni do tego, by się za praca przeprowadzać do innych regionów kraju lub wyjeżdżać za granicę, ale jednocześnie w obszarze swojego miejsca zamieszkania są bardziej dyspozycyjni niż grupa pracowników w okolicach 30-stki. Wynika to z tego, że dzieci mają już odchowane, wnuki często w przedszkolu i nie przeszkadza im tak bardzo jak rodzicom małych dzieci praca w późniejszych godzinach wieczornych czy w weekendy. Są nieco bardziej elastyczni pod tym względem.

6.Wiarygodność

W wielu zawodach związanych z kontaktem z klientem wiek może być sporą zaletą. Buduje on wiarygodność wiedzy i odpowiedzialności pracownika. Jeśli w ważnej dla klienta i skomplikowanej kwestii doradzać ma mu osoba młoda, to często nie jest ona traktowana poważnie. Klient myśli „jakie doświadczenie i wiedzę może mieć 20 latka?” i nie do końca ufa temu, co konsultant mówi. Jeśli jednak z klientem porozmawia osoba starsza, zakłada on, że osoba ta ma większe doświadczenie i można jej zaufać. Nie wierzycie? Wyobraźcie sobie komu wy sami bardziej ufacie – czy jak idziecie do lekarza to wolelibyście by to była osoba zaraz po studiach czy może jednak taka, która leczy ludzi już jakiś czas?

7.Zdolność łagodzenia konfliktów z klientem

Z wiekiem łączy się jeszcze jedna przewaga pracowników 50+ w kontakcie z klientem. Otóż klienci są mniej skłonni do tego by kłócić się i wygrażać osobom starszym. Dlatego w windykacji, na reklamacji czy w innych tego typu trudnych przypadkach osobom starszym częściej udaje się polubownie załatwić sprawę klienta. Działa tu po prostu zasada wychowania i szacunku do osób starszych, którą większość z nas ma wpojoną przez rodziców.

Wykorzystaj te mocne strony szukając pracy. Pisząc List Motywacyjny podkreśl je, by pracodawca chętniej zaprosił cię na rozmowę.